آفتاب

لاریجانی:ایران آماده احداث پالایشگاه در کنگو است

لاریجانی:ایران آماده احداث پالایشگاه در کنگو است

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نایب رییس مجلس کنگو، آمادگی ایران را برای ساخت پالایشگاه در این کشور اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، «علی لاریجانی» روز شنبه در این دیدار با بیان این که گسترش روابط پارلمانی می تواند به تعمیق روابط میان دو کشور کمک شایانی کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به گسترش روابط میان گروه های دوستی، پارلمانی دو کشور است.

وی ادامه داد: کنگو برای ایران اهمیت بسیاری دارد و علاقمندیم روابط میان دو کشور در سطح بالاتری گسترش یابد.

رییس مجلس همچنین ازمواضع این کشور در حمایت از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.

لاریجانی تصریح کرد: حضور وزیر خارجه کنگو دراجلاس جنبش غیر متعهدها و سفر رییس مجلس این کشور به تهران نشان از اهمیت توسعه روابط میان دوکشور دارد که گسترش روابط پارلمانی می تواند به تعمیق این روابط کمک شایانی کند.

وی با بیان این که ایران در بخش کشاورزی، خدمات مهندسی و صنعت نفت آماده همکاری های مشترک با کنگو است، یادآور شد: همکاری های مشترک می تواند کنگو را در بخش صنعت نفت و صنایع جانبی آن مانند احداث پالایشگاه نفت و پتروشیمی با پیشرفت های بسیاری روبه رو کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایران و کنگو می توانند درزمینه معدن و احداث پل همکاری های مشترکی داشته باشند.

لاریجانی با تاکید براین که در بخش کشاورزی توافقات اولیه میان دوکشور انجام شده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری دربخش پزشکی و تاسیس بخش هلال احمر در این کشور است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به توصیه بنیانگذار انقلاب اسلامی برای تعمیق مناسبات با کشورهای آفریقایی اهمیت بسیاری قایل است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران درحوزه هایی مانند قانونگذاری، دیپلماسی، آموزش فنی وحرفه ای و افزایش سطح توانایی های تجاری حاضر به همکاری بیشتر با جمهوری کنگو است.

لاریجانی همچنین گفت: ایران در جهت رونق بخشی به این منطقه و حوزه روابط پارلمانی آماده انتقال تجارب خوب خود است.

همچنین نایب رییس و کفیل ریاست مجلس کنگو با تشکر از سفر هیات پارلمانی ایران به این کشور، گفت: همکاری های مشترک دو کشور باید توسعه یابد.

نایب رییس مجلس کنگو ادامه داد: درطی سال های گذشته سفرهای متقابل هیات های پارلمانی دو کشورافزایش یافته است و بنابراین امیدواریم از طریق ایجاد روابط پارلمانی که همان گروه دوستی است، روابط دو کشور تعمیق یابد تا شاهد توسعه هرچه بیشتر همکاری های مشترک باشیم.

وی با بیان این که ایران در بخش قانونگذاری تجارب خوبی دارد، افزود: جمهوری کنگو علاقمند است درجهت حل مشکلات قانونگذاری در این کشور ازاین تجارب استفاده کند.

کفیل ریاست مجلس کنگو تصریح کرد: ایران همیشه درنمایشگاه های کنگو حضو رفعالی دارد و باید از این گونه اقدامات تشکر کرد.

وی اظهار امیدواری کرد ایران بتواند محصولات کنگو را درنمایشگاه های ایران عرضه کند.

سیام**9103**1336
کد N167938

وبگردی