آفتاب
رئیس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات:/2/

برخی مطبوعات از دژ پولادین برخوردارند/ توقیف نشریات راه آخر است

برخی مطبوعات از دژ پولادین برخوردارند/ توقیف نشریات راه آخر است

چرا برخی مطبوعات دارای دژ پولادین بوده و نه قوه اجرایی و نه قوه قضائیه و نه کس دیگری جرات نزدیک شدن به آنها را ندارد. آنها خود را نه تنها برای دولت و احزاب بلکه برای مردم نیز قیم می‌دانند. تمام رسانه‌ها دارای حقوق مساوی هستند و اگر کسی خود را برتر می پندارد دولت او را برتر نمی‌بیند.

رییس جمهور با انتقاد از برخی نشریات که از دژ پولادین برخوردار بوده و قوای مجریه و قضاییه جرات نزدیک شدن به آن‌ها را ندارد گفت: تمام رسانه‌ها دارای حقوق مساوی هستندو اگر کسی خود را بر‌تر می‌پندارد دولت او را بر‌تر نمی‌بیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی با بیان اینکه تیراژ کتاب و cd و محصولات فر هنگی نشان از ارتقای فرهنگی نیست بلکه باید اثر بخشی آن‌ها را در فرهنگ جستجو کرد، ادامه داد: اگر میزان فرهنگ خوب بوده چرا امروز همه نگران و ناراحت هستیم در غیر اینصورت ما باید راه دیگری را برای ارتقای فرهنگ جامعه برگزینیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مطبوعات از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، گفت: ما به دنبال اعتدال و توازن در همه زمینه‌ها از جمله مطبوعات و رسانه‌ها هستیم. نمی‌گویم که مطبوعات حتماً باید به بخش خصوصی واگذار شوند اما خواهان تعادل و توازن در این حوزه هستم. مشاهده کنید که چه مقدار از مجلات و روزنامه‌ها در اختیار بخش‌هایی است که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که پایداری مطبوعات در بخش خصوصی در کشور چه قدر است، اظهار کرد: در این جلسه به تاریخ صد و هفتاد و چند ساله مطبوعات در کشور اشاره شد اما به جز چند روزنامه که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، سایر روزنامه‌ها از عمر چندانی برخوردار نیستند. چرا بخش مطبوعاتی ما استقلال پیدا نمی‌کند و روی پای خود نمی‌تواند بایستد؟

روحانی با تاکید بر اینکه دولت معتقد است فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ، صاحب نظران، اندیشمندان و انجمن‌های مرتبط واگذار شود، ادامه داد: حاکمیت با قانون است اما قانون باید شفاف باشد، امروز ساختن افکار عمومی در مسیر تعالی و اخلاق اهمیت دارد. اما آیا اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌های ما رو به توسعه و تعالی است؟ آیا تهمت‌ها، اتهامات، صحبت‌های ناروا و دروغ‌ها کم شده است؟ اگر این چنین نیست باید اشکال کار را جستجو کنیم.

رئیس جمهور با اجر نهادن آزادی مسئولانه در رسانه‌ها اظهار کرد: از صاحبان فرهنگ و قلم می‌خواهیم برای اینکه افکار در مسیر منافع و مصالح ملی قرار گیرد، واقعیت‌ها را گفته و ضمن کاستن از شعار‌ها، مشکلات را تبیین کنند.

وی معضل کنونی جامعه را فقر فرهنگی و اقتصادی، نبودن اخلاق حسنه و اعتدال دانست و ادامه داد: ما در کشور دچار افراط و تفریط شده‌ایم. افراط آنچنان است که گویی باید منزوی بوده و در را به سوی همه ببندیم و تفریط نیز به گونه‌ای است که هویت دینی و ملی ما باید تضعیف شود.

روحانی توازن در امنیت را از دیگر نیازهای جامعه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها باید دارای امنیت باشند و برای کشور امنیت آفرینی کنند. چرا برخی مطبوعات دارای دژ پولادین بوده و نه قوه اجرایی و نه قوه قضائیه و نه کس دیگری جرات نزدیک شدن به آن‌ها را ندارد. آن‌ها خود را نه تنها برای دولت و احزاب بلکه برای مردم نیز قیم می‌دانند. تمام رسانه‌ها دارای حقوق مساوی هستند و اگر کسی خود را بر‌تر می‌پندارد دولت او را بر‌تر نمی‌بیند. همه باید دارای امنیت یکسان باشند و اگر کسی خطا کرد با او برخورد شود نه اینکه رسانه‌ای خود را از هر گونه برخورد مصون بداند.

روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توقیف و تعطیلی رسانه را راه آخر می‌داند، اظهار کرد: ممکن است جریده‌ای خطا کرده و یا مرتکب اشتباه بزرگی شود اولین اقدام این است که برخورد با نویسنده یا مدیر مسئول صورت بگیرد. اما چرا کل یک رسانه را توقیف و افراد دیگری که در آن مجموعه مشغول به کار هستند باید به خاطر خطای یک نفر مجازات شوند.

وی ادامه داد: اگر خدای نکرده کسی به مقدسات توهین و به منافع ملی توجه نکرد، حتماً باید با او برخورد شود اما قدم اول نباید توقیف و توقف یک رسانه باشد. چرا این همه عجله در توقیف یک رسانه وجود دارد؟ چرا برخی آزاد آزاد بوده و برخی دیگر از نشریات از این آزادی سهم اندکی دارند.

روحانی تصریح کرد: مخالفان این دولت آزاد هستند اما اجازه دهید همراهان دولت نیز از آزادی و امنیت برخوردار باشند. در جلسه هیات دولت به وزیران گفته‌ام یا شکایتی نسبت به رسانه‌ها نباید وجود داشته باشد یا باید به حداقل‌های ضروری اکتفا کرد.

وی انتقاد صریح را حق نشریات دانست و گفت: برخی نشریات گاهی اتهام زده و حتی دروغ می‌گویند اما دولت نسبت به آن‌ها اقدام به شکایت نکرده و تنها از طریق مسئولان تذکر داده شده است که این مطالب درست نیست. برخی حتی علیه رئیس جمهور سی دی پخش می‌کنند که ما به آن‌ها هم گفتیم این مطالب درست نیست و غلط است.

روحانی خواستار حمایت و پشتیبانی مردم از دولت شد و گفت: مردم در هر میدانی که وارد شوند بدون شک موفق خواهیم بود. رسانه‌ها نیز باید در رفع مشکلات اساسی جامعه به صحنه آمده و به دولت و حاکمیت کمک کنند. ما برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیاز به ورود رسانه‌ها داریم تا آن‌ها شرایط کشور را برای مردم تشریح کنند.

وی با اشاره به اینکه یارانه‌های نقدی از طریق پول حاملهای انرژی و خزانه تامین می‌شود اظهار کرد: امروز مشکلات کشور در بخش تولید و سلامت را شاهد هستیم. ما در زمینه هدفمندی یارانه‌ها اگر بخواهیم قدم بلندی برداریم مشکلات حل خواهد شد اما دو چراغ قرمز جلوی ما است. یکی تورم و گرانی و دیگری بیکاری. لذا ناچار هستیم که قدم‌ها را آرام برداریم و آن وقت حل مشکلات سریع نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دنبال کمک به تولید بوده و در این مسیر یارانه اقشار ضعیف نه تنها قطع نخواهد شد بلکه به دنبال بیشتر کردن آن هستیم، گفت: در فروردین ماه سال آینده فرمهایی میان مردم توزیع خواهد شد لذا از آنهایی که نیاز به یارانه ندارند تقاضا دارم از پر کردن آن فرم امتناع کنند تا ما بهتر بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

کد N167509

وبگردی