آفتاب

اشتون در راه تهران

اشتون در راه تهران

تهران- ایرنا- کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز برای نخستین بار به تهران می آید تا برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا با مقامات کشورمان دیدار و گفت و گو کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، کاترین اشتون را می توان معروف ترین چهره در چند سال گذشته نزد ایرانیان دانست که نامش با پرونده هسته ای ایران گره خورده است.

وی که پنج سال پیش و پس از تحویل گرفتن سمت ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا از خاویر سولانا در سال 2009، پرونده مذاکرات هسته ای ایران را نیز به دست گرفت، تا امروز که در گام نخست، ایران و گروه 1+5 به توافق اولیه رسیدند، این گفت و گوها را هدایت کرده است.

اشتون اما این بار در تهران به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقام های کشورمان دیدار و گفت و گو می کند.

قرار است وی در سفرش به ایران علاوه بر دیدار با حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و علی ولایتی مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار خواهد داشت. البته سفر به اصفهان و بازدید از این شهر تاریخی و دیدنی نیز جز برنامه های سفر این مقام اروپایی است.

اگر چه این دیپلمات انگلیسی به عنوان رییس دیپلماسی اروپا و برای گسترش روابط این اتحادیه با ایران به تهران می آید، اما به طور قطع موضوع هسته ای نیز در میان گفت و گوهای گوناگون وی با مقام های کشورمان طرح خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای در حاشیه سفر مهر ماه به نیویورک از اشتون برای سفر به ایران دعوت کرده بود و حالا وی در پاسخ به این دعوت به تهران می آید.

اهمیت سفر این دیپلمات زن اروپایی به ایران از این جهت است که وی بعد از آخرین سفر خاویرسولانا رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال 2008 ،نخستین فردی است که دراین سمت به ایران می آید.

علاوه براین حضور وی در تهران پیش ازمذاکرات دور بعدی بین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و 1+5 در راستای توافق جامع که قرار است روزهای پایانی اسفند ماه در وین برگزار شود، به سفر وی اهمیت می دهد.



** اشتون و راه درازی که تا تهران طی کرد

کاترین مارگارت اشتون که دوازده روز دیگر 58 ساله می شود، ۲۰ مارس ۱۹۵۶ به دنیا آمد. رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا که ما بیشتر او را در نمایندگی گفت و گوهای هسته ای می شناسیم اهل انگلیس است و دو فرزند دارد که یکی از آنها دختر و دیگری پسر است.

همسر اشتون - پیتر کلنر- یک تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار است که در سال 1988 با وی ازدواج کرد.

اشتون که امروزه یکی از مهمترین سمت های دیپلماسی را دارد، دختری بود که در خانواده ای از طبقه کارگر که برای نسل ها کارگری در معدن زغال سنگ پیشه شان بود به دنیا آمد اما سرسختی خود را برای هموار سازی راه زندگی و گذر از این وضعیت از همان ابتدا نشان داد و اولین فردی از خانواده اش شد که به دانشگاه راه پیدا کرد.

او پس از تحصیل در مدرسه ودانشکده فنی محل زندگی اش در لنکشایر، تحصیل اصلی خود را در جامعه شناسی یافت و سال 1977 از کالج بدفورد دانشگاه لندن فارغ التحصیل شد.

او با پیوستن به سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه خلع سلاح هسته ای که در دهه هشتاد و در اوج جنگ سرد دوم که با عنوان جنگ ستارگان شهرت یافت، شکل گرفته بودند اقدام های خود را در راهی که او را به پلکان رسیدن به بام اتحادیه اروپا راهنمایی کرد، گام گذاشت چرا که مخالفت با نصب موشک ها و طلب خلع سلاح هسته ای به نوعی مردم اروپا را که در تظاهرات های کشورهای خودشان ، یک ایده را فریاد می زدند، دوباره به اندیشه اروپایی متحد انداخت که در دهه شصت میلادی اوج گرفته بود. گام های کاترین بر این پلکان که حال در نقش معاون کمپین خلع سلاح هسته ای گذارده می شد در سال ۲۰۰۹ وی را به ریاست سیاست خارچی اتحادیه اروپا رساند که چند سال پس از به ثمر رسیدن مخالفت با نصب موشک ها در اروپا و فروریختن دیوار برلین ، شکل گرفت.

اما در این میانه اشتون سمت های مختلفی را داشت از جمله فعالیت سیاسی رسمی اش با معاونت وزارت در دولت کارگری تونی بلر تجربه شد.

وی که عضو حزب کارگر انگلیس است و در سال 1999 به دلیل فعالیت های اش لقب بارونس را گرفت، سمت های مختلفی را در دولت های بلر و براون یافت و در دوره ای نیز این دختر یک کارگر معدن به ریاست مجلس اعیان رسید.

نایب رئیسس کمیسیون اروپا و کمیسر اروپایی برای تجارت را نیز تجربه کرد.

اشتون که در یکی از مهمترین گفت و گوهای دیپلماتیک نقش مهمی را در هدایت آن ایفا کرد، هم اکنون در ماه های پایانی مسوولیت خود به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دارد و دور اول مسوولیت وی اکتبر 2014 (مهر/آبان 1393) پایان می یابد.

سیام(2)**9173 ** 9254**9132
کد N167484

وبگردی