آفتاب
كامبیز نوروزی در گفت وگو با ایلنا:

ادعای انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران فاقد محتوای حقوقی است

ادعای انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران فاقد محتوای حقوقی است

در رای دیوان عدالت اداری آمده است كه “ انجمن صنفی روزنامه نگاران واجد شرایط انحلال است”. این جمله اساسا به معنای انحلال انجمن نیست به خصوص كه دیوان عدالت اداری در مورد نهادهای صنفی مرجع صالحی برای اعلام انحلال نیست.

دبیركمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران فضاسازی های رسانه ای برعلیه این انجمن را سیاسی خواند و گفت كه ادعای انحلال این انجمن فاقد محتوای حقوقی بوده و مقامات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز به این مسئله واقف هستند.

كامبیز نوروزی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از فضاسازی های رسانه ای علیه انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: برخلاف اخباری كه در ارتباط با انجمن صنفی روزنامه نگاران مطرح می شود‏ْ، این انجمن هیچ گاه منحل نشده است و بارها دلیل و تحلیل حقوقی خود را در این ارتباط اعلام کرده ایم.

این حقوقدان با بیان اینكه یک انجمن صنفی در سه حالت ممکن است منحل شود، ادامه داد: حالت اول در صورتی است که مجمع عمومی در جلسه فوق العاده تصمیم به انحلال گرفته باشد که این مسئله هیچ گاه در انجمن صنفی روزنامه نگاران صورت نگرفته و مجمع عمومی چنین تصمیمی نگرفته است.

دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران افزود: حالت دوم در صورتی است که دادگاه صالح پس از رسیدگی حکم به انحلال یک انجمن صنفی دهد که این مورد نیز تاکنون در مورد انجمن صنفی روزنامه نگاران رخ نداده است و حتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز انجمن صنفی روزنامه نگاران را منحل اعلام نکرده است و وزرای این وزارتخانه چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی به این مسئله واقف هستند.

وی حالت سوم انحلال یک انجمن صنفی را به این صورت توصیف کرد که هیات مدیره انجمن ظرف 6 ماه اقدام به برگزاری مجمع و انتخابات نكند كه این امر نیز در مورد انجمن صنفی روزنامه نگاران مصداق ندارد چراكه هیات مدیره این انجمن اقدام به تشكیل مجمع جهت برگزاری انتخابات كرد اما در نوبت اول به حد نصاب نرسید و در نوبت دوم نیز وزارت كار وقت از پذیرفتن مصوبه خودداری كرد.

نوروزی با تاكید براینكه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در حال حاضر ادعایی بر انحلال این انجمن ندارد و هیچ مرجع قانونی و قضایی نیز در این ارتباط حكمی صادر نكرده است‏، تصریح كرد: ادعای انحلال انجمن از سوی برخی رسانه ها فاقد محتوای حقوقی و صرفا دارای انگیزه سیاسی است.

دبیر كمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران در ارتباط با حكم دیوان عدالت اداری كه گفته می شود طی آن این مرجع قضایی حكم به انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران داده است، اظهار كرد: در زمان فعالیت، انجمن صنفی روزنامه نگاران با تقدیم خواسته ای به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال یكی از مكاتبات وزارت كار با این نهاد صنفی بود كه در نهایت دیوان عدالت اداری خواسته این انجمن را رد كرد كه این امر هیچ گاه به معنای حكم به انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران نیست و همچنان از لحاظ حقوقی به آن حكم انتقاد داریم.

وی ادامه داد: در رای دیوان عدالت اداری آمده است كه “ انجمن صنفی روزنامه نگاران واجد شرایط انحلال است”. این جمله اساسا به معنای انحلال انجمن نیست به خصوص كه دیوان عدالت اداری در مورد نهادهای صنفی مرجع صالحی برای اعلام انحلال نیست. به هرحال این بحث باقی ماند و در حال حاضر نز وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی بر اثر یك تحلیل نادرست و غلط در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد كه ماهیت سیاسی داشت در كار انجمن صنفی روزنامه نگاران مشكل ایجاد كرد.

نوروزی تاكید كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی باید متوجه اشتباهات گذشته شود چراكه هیچ خدشه ای به شخصیت حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران وارد نیست و اعتبار آن پابرجاست و این وزارتخانه نیز انجمن صنفی روزنامه نگاران را معتبر می داند.

دبیر كمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران در مورد برخورد سیاسی با این انجمن نیز گفت: این انجمن صنفی بزرگترین نهاد صنفی در تاریخ مطبوعات ایران و موجب حیثیت و آبرو چه در ایران و چه در خارج از كشور است و تمام فعالیت های آن قانونی و بر اساس ضوابط صنفی بوده است و برخلاف اظهارنظرهای نادرست اشخاص، انجمن صنفی روزنامه نگاران هیچ گاه كار سیاسی نكرده و افرادی كه مدعی این كار هستند تاكنون هیچ دلیل و مدركی ارائه نكرده اند و نظریات آنها مبتنی بر رویكرد سیاسی آنها است.

کد N167309

وبگردی