آفتاب

مردی که نیمی از عمرش را در حوزه علمیه سپری کرد

مردی که نیمی از عمرش را در حوزه علمیه سپری کرد

رئیس حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد بعد از تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد توسط آیت‌الله کمالوند به‌عنوان مدرس به لرستان دعوت شد و اکنون با گذشت 55 سال از عمرش همچنان در این حوزه مشغول به فعالیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، آیت‌الله عباس‌علی صادقی متولد سال 1304 هجری شمسی از روستای «کی‌سار» استان اصفهان است و تاکنون که 88 سال از عمر با برکت ایشان می‌گذرد، به تربیت شاگردان فراوانی در لرستان همت گماشته و طلاب و روحانیان بسیاری در محضر این استاد گرانقدر کسب علم کرده‌اند.

وی در سن هفت سالگی به مکتب می‌رود و در آن‌جا پس از شش ماه قرائت قرآن را فرا می‌گیرد، سپس شیخ ابوالقاسم که از اساتید حوزه علمیه اصفهان و پدربزرگ مادری ایشان است، با مشاهده نبوغ و استعداد وی به تشویق و ترغیب او پرداخته و کتاب جامع‌المقدمات که مربوط به علم صرف و نحو عربی است و همه طلاب در بدو ورود به حوزه مطالعه می‎‌کنند را به او یاد داد.

آیت‌الله صادقی چند سالی را در حوزه علمیه اصفهان و بعد در قم به تحصیل دروس طلبگی پرداخت و از محضر استادانی چون آیت‌الله بروجردی(به مدت 15 سال)، شهید صدوقی، مرحوم محقق داماد و مرحوم خالی‌خو بهره‌مند شد و بعدها خود به‌عنوان استاد و مدرس در حوزه علمیه قم مشغول به فعالیت شد.

این پیشکسوت قرآنی در رابطه با علت سفر و اقامت همیشگی خود در شهر خرم‌آباد، می‌گوید: بعد از تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد توسط مرحوم آیت‌الله کمالوند، ایشان از من به‌عنوان مدرس دعوت کردند و من نیز پذیرفتم و اکنون که 55 سال از آن روز می‌گذرد، همچنان در این حوزه مشغول به فعالیت هستم و به این کار عشق می‌ورزم و در حد توان آن را ادامه خواهم داد.

آیت‌الله عباس‌علی صادقی نقش خانواده را در تربیت اسلامی فرزندان بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: فرهنگ، شخصیت، عقاید و باورهای فرزندان به‌طور ویژه‌ای ابتدا متأثر از خانواده و بعد دوستان و آشنایان و رسانه‌هاست، لذا خانواده‌ها باید در روابط خانوادگی و اجتماعی خود بیشتر دقت کنند.

وی با اشاره به نقش تبلیغ در گسترش و پیشرفت دین اسلام، بیان کرد: امروز دنیا، دنیای تبلیغ است و موفقیت و پیشرفت دین در دنیا منوط به کیفیت عملکرد ما در این حوزه است کمااینکه امروزه دشمنان اسلام با اهداف و سیاست‌های مختلف، در قالب تهاجم فرهنگی و به‌واسطه رسانه‌ها درصدد نهادینه کردن فرهنگ غرب در جامعه ما هستند.

آیت‌الله صادقی ادامه داد: یکی از مفاد «صلح حدیبیه» که توسط پیامبر اکرم(ص) مطرح شد، این بود که «تبلیغات پیغمبر(ص) آزاد باشد»، زیرا تا آن زمان کفار قریش از این کار ممانعت می‌کردند، لذا ما نیز باید اهمیت این مقوله را دریابیم و توسط رسانه‌های جمعی خصوصاً صداوسیما با ساخت برنامه‌هایی جذاب و متناسب با سلایق قشر جوان، به نشر معارف و آموزه‌های دینی در جامعه پرداخته و از انحراف و گرایش جوانان به رسانه‌های مستهجن غربی جلوگیری کنیم.

این فعال فرهنگی لرستان اضافه کرد: بالاترین درجات معنوی برای انسان به‌واسطه تقوا، به معنی اجتناب از محرمات و انجام واجبات، محقق می‌شود؛ بخشی از کارهای نیک مربوط به ارتباط انسان با خدا و بخشی دیگر به حق‌الناس مربوط می‌شوند و یکی از اموری که باید در ارتباط با مردم به آن توجه شود این است که ما هیچ‌گاه نباید بر اساس اظهارنظر دیگران در رابطه با کسی قضاوت مطلق کنیم بلکه باید ابتدا در رابطه با صحت و سقم آن تحقیق کنیم و تا به اطمینان نرسیدیم ویا با خود آن شخص صحبت نکردیم، کسی را به کاری متهم نکنیم.

آیت‌الله عباس‌علی صادقی اکنون که در سن 88 سالگی به‌سر می‌برد، پنج فرزند پسر، دو دختر، 21 نوه و پنج نتیجه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا فرزندان شما نیز طلبه هستند؟»، می‌گوید: غلام‌حسین صادقی، فرزند ارشد خانواده علاقه بسیاری داشت که به تحصیل دروس طلبگی در حوزه بپردازد، ولی وقتی در کنکور دانشگاه شرکت کرد رتبه هشت را کسب کرد در رشته حقوق ادامه تحصیل داد و از سال 56 نیز قاضی دادگاه‌های استان اصفهان بوده و اکنون بازنشسته این سمت است.

همچنین احمد صادقی، فرزند دوم ایشان که دانشجوی ترم آخر رشته پزشکی بود نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس به فیض رفیع شهادت نایل آمده است.

انتهای پیام

کد N167295

وبگردی