آفتاب

هشدار مقام چینی در خصوص نتایج فاجعه‌بار دموکراسی غربی در هنگ‌کنگ

هشدار مقام چینی در خصوص نتایج فاجعه‌بار دموکراسی غربی در هنگ‌کنگ

رئیس پارلمان چین هشدار داد، وارد کردن دموکراسی غربی به هنگ‌کنگ به منظور برگزاری انتخابات مستقیم در سال 2017 در این منطقه خودمختار نتایجی فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هنگ کنگ در سال 1997 براساس فرمول "یک کشور، دو نظام" تحت حاکمیت چین قرار گرفت و در عین حال خودمختاری زیادی شامل نظام قضایی مستقل و مطبوعات نسبتا آزاد به دست ‌آورد. چین پذیرفته که اجازه دهد هنگ کنگ در سال 2017 رهبر آتی خود را انتخاب کند و این اتفاق به مثابه فراگیرترین نسخه از دموکراسی در خاک چین تاکنون بوده است.

با این وجود هنوز در خصوص برخی موارد از جمله اجازه دادن به معرفی کاندیدا از جانب دموکرات‌های مخالف دولت تصمیم‌گیری نشده است.

"ژانگ دجیانگ"، رئیس پارلمان چین موسوم به کنگره ملی خلق به نمایندگان هنگ کنگی حاضر در اجلاس سالانه این کنگره در شهر پکن گفت: دموکراسی سبک غربی را نمی‌توان به سادگی به هنگ کنگ منتقل کرد.

ما فونگ کووک، یک نماینده هنگ کنگی حاضر در اجلاس کنگره ملی خلق چین به نقل از رئیس چینی این کنگره گفت: شما نمی‌توانید نظام انتخاباتی را از خارج از کشور منتقل یا کپی کنید؛ چرا که می‌بینید این نظام نمی‌تواند با محیط داخلی شما منطبق شود و تبدیل به تله دموکراسی شده و متعاقبا نتایجی فاجعه‌بار به دنبال خواهد داشت.

مافونگ اشاره نکرد به این که چنین نتایج فاجعه باری به چه شکل خواهند بود. رسانه‌های دولتی چین اظهار نظرهای ژانگ را که یکی از قدرتمندترین اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست است منتشر نکردند.

دیگر نماینده‌های حاضر در این اجلاس گفتند که ژانگ بر سه معیار مهم برای این انتخابات تاکید کرده است که از جمله آنها کاندیداها باید "عاشق" چین بوده و به قانون اساسی کوچک هنگ‌کنگ که می‌گوید همه کاندیداها باید از سوی "کمیته فراگیر نمایندگان برای معرفی کاندیدا" تایید شوند پایبند باشند.

ریتا فان، یک نماینده کنگره ملی خلق چین نیز به نقل از ژانگ گفت: این نظام انتخاباتی مستقیم نمی‌تواند به استقلال، امنیت و توسعه آینده سرزمین مادری و حتی روابط هنگ کنگ- چین آسیب بزند.

انتهای پیام

کد N167020

وبگردی