آفتاب

رایزنی ترکیه و پاکستان برای تعطیلی مدارس فتح‌الله‌گولن

رایزنی ترکیه و پاکستان برای تعطیلی مدارس فتح‌الله‌گولن

نخست‌وزیر ترکیه از دولت منطقه‌ای پاکستان خواست تا مدارس مرتبط با جنبش "هیزمت" متعلق به فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا را تعطیل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: تعطیلی مدارس مرتبط با جنبش فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا که هم‌اکنون در نیویورک در تبعید است، احتمالا در پاکستان نیز صورت می‌گیرد. من و شهباز شریف، سروزیر استان پنجاب قرار است درباره این مساله با یکدیگر مذاکره کنیم. مبارزات دولت ترکیه برای از بین بردن فعالیت‌های جنبش هیزمت (خدمت) به طور گسترده ادامه می‌یابد.

18 مدرسه مرتبط با فتح‌الله گولن تحت عنوان مدارس "پاکستان- ترکیه" در پاکستان وجود دارند.

از اردوغان درباره وضعیت این مدارس در قزاقستان و جمهوری آذربایجان سوال پرسیده شد و وی گفت، اطلاعی از این تحولات ندارد اما می‌داند که آشوب‌هایی این مدارس را در برخی کشورها تحت تاثیر قرار می‌دهد.

13 مدرسه و یک دانشگاه مرتبط با جنبش هیزمت در جمهوری آذربایجان در حال فعالیت هستند. دو سال پیش این موسسات آموزشی به یک کمپانی دولتی نفتی واگذار شدند اما هیچ تغییری در مدیریت، معلمان و برنامه آموزشی آنها رخ نداد. منابع دیپلماتیک گفتند، این مدارس هنوز در حال فعالیت هستند و هیچ تغییری در دیدگاه دولت جمهوری آذرباجیان نسبت به آنها صورت نگرفته است.

روزنامه‌های دولتی بارها اعلام کردند، جامعه گولن در نفوذ در جمهوری آذربایجان موفق بوده‌ و بر روند تصمیم‌گیری این کشور تاثیر دارند.

اردوغان در مصاحبه دیگری گفت: در جریان مکالمه تلفنی اخیر خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به او گفتم که مسئول ناآرامی‌های ترکیه در کشور شما و در پنسیلوانیا زندگی می‌کند. من انتظار دارم که اقدامات لازم صورت گیرد. اگر فردی امنیت کشور ما را تهدید می‌کند، شما باید موضع لازم را اتخاذ کنید.

وی افزود: اوباما دیدی مثبت به این قضیه دارد و گفته، ما پیغام شما را گرفته‌ایم.

اردوغان در این مصاحبه گفت، شاید باید هشدار قرمز پلیس بین‌الملل "اینترپل" برای گولن صادر شود.

انتهای پیام

کد N167018

وبگردی