آفتاب

اعتراض کنگره ملی خلق چین به ملاقات قانونگذاران آمریکایی با دالایی لاما

اعتراض کنگره ملی خلق چین به ملاقات قانونگذاران آمریکایی با دالایی لاما

تهران - ایرنا - کنگره ملی خلق چین - بالاترین نهاد قانونگذاری این کشور به ملاقات چند نفر از قانونگذاران آمریکایی با «دالایی لاما» رهبر معنوی تبت اعتراض کرد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری شین هوا از پکن، کمیته امور خارجه کنگره ملی خلق چین در بیانیه ای اعلام کرد: اقدام قانونگذاران آمریکایی در ملاقات با «دالایی لاما» خلاف تعهدات آمریکا مبنی بر حمایت نکردن از استقلال تبت بوده و مداخله جدی در امور داخلی چین است.

در این بیانیه آمده است: با وجود آزادی کامل مذهبی در بین همه گروه های قومی در تبت و بهبودی شرایط زندگی مردم این منطقه، «دالایی لاما» از اقدام ها و حمایت هایش برای استقلال این منطقه دست نکشیده و درصدد ازهم گسیختن یکپارچگی چین و نابودی هویت ملی تبت است.

این بیانیه می افزاید: موضوع تبت یک امر کاملا داخلی چین است و دولت و مردم کشور با اقدام هر کشوری برای اجازه سفر به دالایی لاما به کشورشان و ملاقات سیاستمداران با وی مخالف بوده و این اقدام ها را مداخله در امور داخلی خود و لطمه زدن به حاکمیت و یکپارچگی چین تلقی می کنند.

در این بیانیه از آمریکا خواسته شده است تا نگرانی های چین را جدی تلقی کرده و با عمل کردن به تعهداتش در قبال به رسمیت شناختن تبت به عنوان بخشی از چین، از مداخله در امور چین به بهانه مساله تبت که موجب لطمه زدن به روابط فیمابین می شود، خودداری کند.

چین پیش از این نیز در پی ملاقات «دالایی لاما» با «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به این اقدام اعتراض کرده بود.

چین منطقه «تبت» را بخش جدایی ناپذیر خاک خود می داند و از «دالایی لاما» به عنوان جدایی طلب یاد می کند.

رهبر معنوی جدایی طلبان تبت از سال 1959 تاکنون یعنی پس از قیام ناموفق مردم تبت علیه حاکمیت چین در هند زندگی می کند.

آساق 1450**1545
کد N166832

وبگردی