آفتاب

فرید زکریا: تحریم های آمریکا علیه روسیه نمادین و بی فایده است

فرید زکریا: تحریم های آمریکا علیه روسیه نمادین و بی فایده است

فرید زکریا تحلیلگر سیاسی معروف آمریکایی روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تحریم های آمریکا علیه روسیه را به دلیل کامل و جهانی نبودن سمبولیک و نمادین خواند و آن را فاقد ارزش بازدارندگی دانست.

محمدرضا نوروزپور

فرید زکریا تحلیلگر سیاسی معروف آمریکایی روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تحریم های آمریکا علیه روسیه را به دلیل کامل و جهانی نبودن سمبولیک و نمادین خواند و آن را فاقد ارزش بازدارندگی دانست.

به گزارش خبرآنلاین فرید زکریا مجری برنامه جی.پی.اس و تحلیلگر برجسته سیاسی این شبکه گفت آمریکا نمی تواند به این سرعت و بدون هماهنگی با سایر کشورهای قدرتمند و یا اعضای سازمان ملل، تحریم های کامل و جهانی آنگونه که علیه ایران اعمال شد، علیه روسیه وضع کند.

فرید زکریا که به سوالات این شبکه در خصوص اوکراین و تحریم های امریکا علیه روسیه پاسخ می داد دست به مقایسه زده و گفت ممکن است شما بپرسید چرا تحریم ها درباره ایران جواب داد و در مورد روسیه جواب نخواهد داد؟ جواب این است که دولت اوباما تحریم های ایران را به سازمان ملل برد و نظر همه کشورهای دیگر از جمله خود روسیه، چین و سایر شرکای تجاری و حتی همسایگان ایران را در این خصوص جلب کرد، اما این اقدام درمورد روسیه صورت نگرفته و صورت نخواهد گرفت.
زکریا با اشاره به مشکلات پیش روی تحریم های روسیه گفت: حتی به نظرم خود اتحادیه اروپا هم نمی تواند این تحریم ها را اجرا کند چرا که آنها به گاز به برق و به خیلی چیزهای دیگر روسیه نیاز دارند که مانع از همراه شدن انها با تحریم روسیه می شود. از سوی دیگر چین هنوز وارد بازی نشده است. به همین خاطر من معتقدم که این تحریم ها صرفا سمبولیک و نهایتا تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا خواهند بود. در ثانی این تحریم ها کامل نیستند چرا که قلب قدرت روسیه یعنی نفت و گاز را در بر نمی گیرد.
زکریا سپس اینگونه استنتاج کرده است که وقتی شما چنین تحریم های ضعیف و لغزانی دارید تجربه تاریخی ثابت کرده است که نتیجه ای به بار نخواد داشت.
تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی سی ان. ان در پاسخ به این سوال که آمریکا چگونه می تواند اتحادیه اروپا را وادار کند تا در این تحریم ها روسیه را همراهی کند گفت: فکر می کنم ما باید این موضوع را به درستی تشخیص دهیم که راه حل نهایی این نیست که روسیه را مجبور کنیم بهای اتفاقی که افتاده است را پرداخت کند. آنچه به نظرم باید انجام دهیم این است که همزمان به سمت جبهه های مختلف شلیک کنیم به امید اینکه یکی از آنها به هدف بخورد و در مجموع بتوانیم روس ها را مجبور کنیم تا بهای کار خود را بپردازند و از خود بپرسند آیا ارزشش را داشت؟ آیا می ارزد که به دنبال یک راه حل سیاسی برویم؟ آیا این راه، خروجی دارد؟
زکریا با تاکید براینکه هیچ نسخه شفا بخش آنی و فوری برای حل بحران اوکراین وجود ندارد گفت: تنها یک نسخه شفا بخش وجود دارد و اینکه آمریکا بتواند به سرعت یک سری تحریم های اساسی کامل که شامل نفت و گاز روسیه بشود را با اجماع سایر کشورها وضع کند که البته چنین چیزی به نظرم قرار نیست اتفاق بیفتد چرا که برای این کار لازم است شما به شورای امنیت بروید و تحریم هایی با محوریت سازمان ملل اعمال کنید ؛ خوب در آنجا خود روسیه آن را وتو می کند. از این رو شما می بینید که گزینه تحریم نه تنها بهترین گزینه دوم، بلکه حتی بهترین گزینه سوم و چهارم و پنجم هم نیست.

دولت اوباما تحریم های ایران را به سازمان ملل برد و نظر مساعد همه کشورهای دیگر از جمله خود روسیه، چین و سایر شرکای تجاری و حتی همسایگان ایران را در این خصوص جلب کرد، اما این اقدام درمورد روسیه صورت نگرفته و صورت نخواهد گرفت.


زکریا در پاسخ به این سوال که پس چه چیزی خوب است گفت: محکوم کردن اخلاقی، محکوم کردن سیاسی، کنسل کردن نشست جی.8، اعمال برخی تحریم ها همه کاری است که شما می توانید بکنید.
فرید زکریا همچنین واگذاری تعیین تکلیف شبه جزیره کریمه به همه پرسی مردم را منطقی توصیف کرد و گفت 60 درصد از آنها روس هستند و این منطقی است که درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. این رسم دموکراسی است که صدای مردم شنیده شود و آنها از طریق همه پرسی حرف خود را خواهند زد.

مجری برنامه جی.پی.اس گفت: به خاطر داشته باشید که کریمه تا سال 1954 بخشی از روسیه بوده است ودر خلال یک نقل و انتقال داخلی به اوکراین اعطا شد و در آن زمان هم اوکراین بخشی از شوروی بود. خروشچف، رهبر آن موقع شوروی بود که کریمه را از روسیه به اوکراین داد اما در قالب یک کشور واحد که همان شوروی بود.
فرید زکریا با بیان اینکه کریمه تا سال 1991 هنوز بخشی از روسیه بود گفت این نشان می دهد که اوکراین زمان خیلی زیادی هم کریمه را در اختیار نداشته است.

این تحلیلگر سیاسی آمریکایی در ادامه با طرح این سوال که اگر پارلمان اوکراین پس از برگذاری همه پرسی، نتیجه آن را که قطعا الحاق کریمه به روسیه خواهد بود قبول نکند چه خواهد شد گفت: در آن وقت ما با دو واقعیت متفاوت قانونی روبرو خواهیم بود البته واقعیت سیاسی و واقعیت نظامی موجود این است که روسیه کریمه را تصرف خواهد کرد.
فرید زکریا در پاسخ به این سوال که آیا می توان به رفتار روسیه انتقاد کرد یا نه گفت: حقیقت این است که همه چیز خیلی سریع ، شتاب زده و به سبک انقلاب احمقانه ای صورت گرفت. راستش در این فرایند هیچکس کاملا به قانون عمل نکرده است. رئیس جمهوری منتخب مردم مشخصا با اعتراضات و توسط دار و دسته های خیابانی (by street gangs)ساقط می شود. این خیلی مهیج و حماسی به نظر می رسد اما به هرحال این فرد منتخب مردم بوده است.

حالا از این طرف مردم کریمه مدعی شده اند که می توانند استقلال خود را به همه پرسی بگذارند، که از لحاظ فنی مجاز به این کار نیستند. قانون اساسی اوکراین می گوید رفراندوم زمانی درست است که همه مردم اوکراین در آن شرکت کنند.
زکریا آنگاه با اشاره به اینکه قانون در هر دو سمت نقض شده است می گوید: من همیشه می گویم وقتی قانون تیره و تار می شود نگاه کنید ارتش و نیروهای مسلح کجا ایستاده اند؟ نگاه کنید قدرت کجاست. و می بینید که قدرت در دست روسیه است. این بخشی از منافع ملی حیاتی آنها است و این جایی است که غرب اشتباه کرده است ما تشخیص ندادیم که اوکراین برای ما یک موضوع پیرامونی و حاشیه ای است؛ حتی برای اتحادیه اروپا اما برای روس ها اینگونه نیست. اوکراین قلب قدرت روسیه است
زکریا در پاسخ به سوال دیگری که آیا کریمه برای روسیه اینقدر ارزش داشت که درست به چنین کاری بزند گفت: پوتین کریمه را به دست می آورد اما به تبع آن بسیاری از اوکراینی ها و حتی روس ها از او متنفر می شوند و این مزیت اوکراین از دست او خارج می شود.

زکریا با اشاره به مشکلات پیش روی تحریم های روسیه گفت: حتی به نظرم خود اتحادیه اروپا هم نمی تواند این تحریم ها را اجرا کند چرا که آنها به گاز به برق و به خیلی چیزهای دیگر روسیه نیاز دارند که مانع از همراه شدن انها با تحریم روسیه می شود.


لهستان که روابط گرمی با روسیه داشت حالا خواستار نشست اضطراری ناتو شده است. همینطور مجارستان و چک. صدر اعظم مرکل پوتین را متوهم خوانده است و تجارت بین اتحادیه اروپا و روسیه به حداقل خود رسیده است. آمریکا تحریم هایی را بر علیه روسیه اعمال کرده است. چینی ها با احتیاط و متعجب به پوتین نگاه می کنند. ترک ها و سایر همسایگان هم مضطرب و نگرانند. همه این ها در ازای چیست؟ او کریمه را به دست آورده که فراموش نکنید 15 درصد از جمعیت آن را مسلمانانی تشکیل می دهند که خواه ناخواه همگرا با آشوب هایی هستند که او در قفقاز با آنها در نبرد بوده است. این دقیقا نمونه خوبی از چیزی است که جان کری آن را فکر قرن نوزدهمی خواند.
زکریا تحلیل خود از وضعیت شبه جزیره کریمه را با این جمله به پایان می برد که بله می دانید یک وقتی است که شما یک تکه از جغرافیا را به دست می آورید اما زمانی است که کشور شما بیش از هرچیز دیگر برای پشرفت به صلح، ثبات، تجارت و بازرگانی نیازد دارد.

4949

کد N166583

وبگردی