آفتاب

بدون دوست می‌مانید اگر...

بدون دوست می‌مانید اگر...

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: تجسس باعث می‌شود به زندگی افراد آسیب وارد شود و امنیت جامعه از بین برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مراد کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که « در اسلام دو قسم گناه داریم» اظهار کرد: یک نوع گناه، گناه فردی است که اگر آن فرد آن گناه را مرتکب شود فقط به خودش آسیب می‌رسد و نوع دوم گناه، گناه اجتماعی است که فرد با انجام این گناه علاوه بر اینکه به خود ضرر می‌زند، باعث می‌شود که به اجتماع هم آسیب‌های زیادی وارد شود.

وی ادامه داد: تجسس در اسلام جزو گناه‌هان کبیره محسوب می‌شود چراکه هم ضرر فردی دارد و هم ضرر اجتماعی. ما حتی اگر امکان می‌دهیم کسی در درونش به دین اعتقاد ندارد، حق نداریم در زندگی شخصی او تجسس کنیم، چراکه طبق احادیث ما، در دین هیچ اجباری نیست.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان تاکید کرد: تجسس فقط در زمانی امکان دارد که مربوط به مسائل امنیتی و حاکمیتی جامعه باشد. در آن صورت تجسس موردی ندارد ولی اینکه ما بخواهیم در زندگی شخصی افراد وارد شویم، گناه بزرگ و نابخشودنی است.

کیانی گفت: در آیه 12 سوره حجرات خداوند می‌فرماید؛ ای اهل ایمان از سه گناه بزرگ یعنی گمان بد، تجسس و غیبت پرهیز کنید، چراکه این سه گناه باعث می‌شود آسیب‌های زیادی به جامعه وارد شود.

وی افزود: در روایات اسلامی از پیامبر (ص) وارد شده که من مامور نیستم دل‌های مومنان را بشکافم. وقتی پیامبر از چنین جمله‌ای استفاده می‌کند، ما چگونه می‌توانیم به دنبال کنکاش در زندگی سایر افراد جامعه باشیم و یا در حدیث دیگری پیامبر (ص) می‌فرماید، به دنبال لغزش‌های زندگی سایر افراد نباشید، چراکه پس از آن خدا لغزش‌های ما را پی‌جویی می‌کند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند، در دین و آیین مردم کنکاش و جست‌وجو نکنید چراکه در آن صورت بدون دوست می‌مانید. در روایات اسلامی وارد شده که وقتی یکی از اصحاب پیامبر از کنار خانه‌ای می‌گذرد و دید فردی خلاف می‌کند، از دیوار منزلش بالا رفت و در زندگی‌اش سرک کشید، پس از آن فرد گناهکار به آن فرد گفت؛ تو از من گناهکارتری چراکه من یک گناه کردم، ولی تو سه گناه "تجسس، از دیوار خانه من بالا آمدن و بدون اجازه وارد شدن" را انجام دادی. این روایت نشان می‌دهد که اسلام برای زندگی خصوصی افراد احترام زیادی قائل است.

کیانی در پایان گفت: برای فرهنگ‌سازی این امر باید دستورات دینی را اجرا کرد چراکه هیچ دستوری بالاتر از دستور اسلام نیست و به افراد جامعه بفهمانیم که تجسس باعث می‌شود به زندگی افراد آسیب وارد شود و امنیت جامعه از بین برود.

انتهای پیام

کد N166557

وبگردی