آفتاب

احمد شیرزاد: رقابت، از عناصر فرهنگ توسعه محسوب می‌شود/فساد اقتصادی علف هرز باغچه توسعه است

احمد شیرزاد: رقابت، از عناصر فرهنگ توسعه محسوب می‌شود/فساد اقتصادی علف هرز باغچه توسعه است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "یکی از عناصر بسیار مهم در فرهنگ توسعه، رقابت است"، گفت: اگر جامعه‌ای بتواند رقابت‌ها را به گونه‌ای مدیرت کند تا افراد به جای تخریب یکدیگر، در مسیر قانونمند و هموار رقابت کنند، روند توسعه شتاب می‌یابد و این امر تنها با قانون‌گرایی محقق خواهد شد.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "بی‌تردید روند توسعه امری درازمدت و زیربنایی است"، اظهار کرد: امکان ندارد با وارد کردن تکنولوژی و محصولات آن به کشوری عقب‌مانده بتوانیم فرهنگ توسعه را به آن جامعه انتقال دهیم.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه "فرهنگ توسعه، زیربنایی در تفکر علمی معطوف به خردگرایی و حل مشکلات از طریق عقلانیت دارد"، تاکید کرد: به یکباره نمی‌توان توسعه را به جامعه تزریق کرد.

وی با بیان اینکه "آموزش فرهنگ توسعه را باید از سطوح پایین شروع کرد"، گفت: آموزش و پرورش در سطوح قبل و بعد دانشگاه از ارکان اصلی ترویج فرهنگ توسعه هستند و معمولاً وقتی می‌توانیم در سطح ابتدایی دانش‌آموزان را با فرهنگ توسعه آشنا کنیم که معلمان، اولیا، خانواده و جامعه‌ای توسعه‌یافته داشته باشیم که این کار برای مدت دو تا سه نسل زمان می‌برد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: مسیر آموزش فرهنگ توسعه در جامعه باید با مدیریت جامعه همراه و همگام باشد و کشمکش‌های سیاسی و اختلافات قومی و منطقه‌ای مانع مدیریت صحیح آن نشود. البته با فرض اینکه مدیریت سیاسی پیشرو در یک جامعه حکمرانی کند و به قوانین توسعه متعهد باشد، رشد یافتن فرهنگ توسعه در یک جامعه برای مدت چند نسل طول می‌کشد.

شیرزاد با تاکید بر اینکه "زیربنای اساسی توسعه، وجود فرهنگ توسعه‌یافتگی و ذهن‌های معطوف به تلاش و فعالیت پژوهشی علمی رو به توسعه است"، تصریح کرد: اگر بتوانیم به عنوان اصلی‌ترین قدم در جامعه، مدیریت قانون را حکمفرما کنیم تا مردم در فرآیند صحیح قانونی به رقابت با یکدیگر بپردازند، می‌توان امید داشت که جامعه مسیر توسعه را سریعتر طی کند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "فساد اقتصادی علف هرز باغچه توسعه است"، گفت: گاهی علف هرز آنقدر رشد می‌کند که جلوی رشد گیاه اصلی را می‌گیرد و تردیدی نیست که از رشد آن گریزی نداریم اما جامعه باید توان برخورد و مدیریت صحیح مساله را داشته باشد تا امر توسعه دستاویز رقابت‌های سیاسی نشود. باید به شکلی آرام و معتدل و بدون ایجاد فضای رعب و ناامنی و لطمه خوردن به فعالیت‌های مفید، بتوانیم با علف‌های هرز مسیر توسعه برخورد جدی کنیم.

شیرزاد با اشاره به اینکه "کسانی هستند که نمی‌خواهند مسیر پر زحمت رقابت با دیگران را طی کنند و تمایل دارند از راه‌های میانبُر به منافع سرشار برسند"، اظهار کرد: مهم این است که فرآیند قانونگرایی و مقررات صحیح و منطقی به دور از تعصبات سیاسی وضع شود و این مقررات به دقت اجرا شوند و خروجی مقررات دستخوش بده‌وبستان‌های سیاسی نشود تا مقابله لازم با فساد اتفاق افتد و فساد تبدیل به مساله‌ای خانمان‌برانداز نشود.

انتهای پیام

کد N166553

وبگردی