آفتاب

نجابت: باید تلاش کنیم کنترل منابع‌مان را در دست خودمان نگه داریم

نجابت: باید تلاش کنیم کنترل منابع‌مان را در دست خودمان نگه داریم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال عقد قراردادهای ترکیه برای فروش گاز گفت: لازم است تمام تلاش‌مان را بکنیم که قراردادها کوتاه‌مدت باشد و کنترل منابع‌مان را در اختیار داشته باشیم.

حسین نجابت، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در مورد حواشی قراردادهای صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: موضوع کاهش فشار گاز صادراتی یک مساله طبیعی است چرا که ما در شش ماه از سال افزایش مصرف داخلی داریم و ناچاریم مصرف داخلی را تامین کنیم.

قبلا ترکیه بابت قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور شکایتی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده و در آن در مورد قیمت بالای گاز ایران و همچنین افت فشار اعتراض کرده بود؛ نجابت در این خصوص گفت: موضوع قیمت یک مساله کاملا روشن است. ترکیه ادعا می‌کند که قیمت گاز ایران گران بوده است اما ما گاز را برابر قراردادی که بسته شده است فروخته‌ایم. بنابراین این ادعا نمی‌تواند معنی داشته باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال صادرات به اروپا گفت: برای صادرات گاز به اروپا یا هر مقصد دیگری ما احتیاج به کانال‌های مستمر داریم. به این معنی که باید خط لوله‌های قابل اعتمادی وجود داشته باشد که گاز ما را به کشورهای مختلف جهان ببرد. ما در مورد خط لوله صلح چنین تلاشی را آغاز کردیم اما برای صادرات گاز به کشورهای منطقه اروپا به دلیل اینکه خط لوله‌ای نداریم فعلا نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه خرید گاز مازاد بر مصرف توسط ترکیه از ایران با اهداف صادراتی صورت می‌گیرد گفت: اصرار بر داشتن کانال تامین انرژی اروپا هم اهداف سیاسی و هم اهداف اقتصادی دارد. ما هم در افق خودمان این هدف را داریم که صادرات گاز به اروپا داشته باشیم اما تا زمانی که خط لوله تثبیت شده برای این مسیر در اختیار نداریم ناچاریم گاز خود را به کشوری که چنین خط لوله‌ای را دارد یا می‌تواند ایجاد کند بفروشیم.

نجابت با بیان اینکه در مذاکرات جدید بر صادرات گاز به ترکیه هم موضوع قیمت هم موضوع چگونگی صادرات مطرح بوده است گفت: آنچه که مشخص است این است که منبع انرژی در اختیار ماست و ما از این بابت نگرانی‌ نداریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توصیه‌ای به وزارت نفت برای بستن قراردادهای تجاری صادرات گاز و سایر فرآورده‌ها گفت: ما به عنوان تولیدکننده اصرار داریم که قراردادها تا جایی که ممکن است کوتاه‌مدت بسته شود. از طرفی واردکنندگان هم به این دلیل که به دنبال کسب اطمینان هستند می‌خواهند قراردادها تا حد امکان طولانی‌مدت باشد. باید تعادلی در این مسیر برقرار شود. ما باید تا جایی که می‌توانیم قراردادها را کوتاه‌مدت کنیم و در همین حین تلاش خود را بکنیم که از فرآورده‌های خام‌مان محصول تولید کنیم و دست خود را برای گرفتن تصمیمات جدید برای صادرات و فروش محصولات مان نبندیم.

وی با بیان اینکه در هر صورت همسایگان ما برای واردات انرژی از ایران در اولویت هستند گفت: با این وجود ما مناسباتی سیاسی را برای صادرات انرژی در نظر خواهیم گرفت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر تحولات اوکراین بر صادرات گاز ایران به ترکیه اظهار کرد: از آنجا که ما خط لوله مطمئنی به سمت اروپا نداریم باید این را بررسی کنیم که می‌توانیم کاهش احتمالی ورود انرژی به اروپا را جبران کنیم یا خیر. اگر راهی داشته باشیم که این کاهش انرژی را جبران کنیم این موضوع می‌تواند مد نظر ما قرار بگیرد. اما تا پیش از ان مدیریت بازار در اولویت است چرا که چنین اتفاقاتی به صورت کوتاه‌مدت تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها می‌گذارد و نه تاثیر قابل مشاهده‌ای بر امکان صادرات.

نجابت ادامه داد: یکی از راه‌های دیگر صادرات گاز ما به اروپا تبدیل گاز به LNG یا گاز مایع است که متاسفانه تولید ما آن قدر نیست که بتوانیم در بازارهای اروپا جایگزین بشویم.

وی با تاکید مجدد بر اینکه لازم است قراردادها برای صادرات گاز و هر محصول دیگری تا حد ممکن کوتاه مدت باشد تا بتوانیم در نقاط عطفی که آنچه که در اوکراین اتفاق افتاده است بتوانیم تصمیمات مناسب بگیریم در مورد نقش مجلس در مذاکرات و بستن قراردادهای جدید صادرات منابع به سایر کشورها گفت: دو چیز است که به طور کلی مورد توجه ماست. یکی اینکه مجلس در جریان مذاکرات خارجی قرار گیرد و دیگر این که مجلس در جریان شکل قراردادها باشد. در حال حاضر وزارت نفت می‌گوید که قصد دارد شکل جدیدی از قراردادها را در دستور کار قرار دهد. قرار است در جلسه مشترکی مسئولان این وزارتخانه برای کمیسیون توضیح دهند که منظور آنها از این شکل جدید دقیقا چه نوع تغییری در قراردادهای تجاری است.

انتهای پیام

کد N166526

وبگردی