آفتاب

میانجیگری شماری از شخصیت های قطری میان دوحه و ریاض

میانجیگری شماری از شخصیت های قطری میان دوحه و ریاض

تهران- ایرنا- روزنامه العرب با توجه به بالا گرفتن تنش در شورای همکاری خلیج فارس نوشت: به دنبال فراخوان سفیران برخی کشورهای عضو این شورا از دوحه پایتخت قطر، شماری از شخصیت های قطری روز جمعه برای کاهش تنش های موجود میان طرفین وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شدند.

به گزارش ایرنا، العرب افزود: چهار تن از شخصیت های بلندپایه خاندان ˈآل ثانیˈ حاکم بر قطر با یک فروند هواپیمای خصوصی وارد ریاض شدند. تاکنون تلاش ها برای پی بردن به علت این سفر کاملا محرمانه، بی نتیجه مانده است.

برخی منابع گفتند که سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان به استقبال شخصیت های قطری رفته است.

به نوشته العرب، این منابع همچنین گفتند، به احتمال زیاد ورود این افراد به عربستان برای میانجیگری بین مسوولان دوحه و ریاض برای کاهش تنش بین دو کشور است. بویژه اینکه اقدامات آینده احتمالا به ایجاد تنش در روابط از جمله بستن مرزها منجر می شود.

در همین راستا وزارت اطلاع رسانی عربستان سعودی نیز در بخشنامه ای به روزنامه های محلی از آنها خواست، از توهین به دولت و مردم قطر و خاندان حاکم بر این کشور خوداری کنند.

ناظران امور گفته اند این دیدار به ویژه بعد از اینکه قطر از انجام یک اقدام مقابل به مثل مبنی بر فراخوان سفیرانش از ریاض، ابوظبی و منامه خوداری کرده، قابل پیش بینی بوده است.

ناظران امور همچنین خاطرنشان کردند که قطر تلاش دارد زمینه را برای میانجیگری باز بگذارد زیرا از خطر قطع روابط و یا بستن مرزها برای منافع خود آگاه است.

العرب افزود: در همین راستا کویت در آخرین دقایق، از اقدام مشابه سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و بحرین در فراخوان سفیرانشان از دوحه، خوداری کرد.

منابع کویتی این تاخیر را به حضور نداشتن شیخ ˈصباح الاحمد الصباحˈ امیر قطر در کشور و سفر وی به خارج برای معالجه و نیز اعمال فشار شیخ ˈصباح الخالد الحمد الصباحˈ معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور که دارای روابط قوی با دوحه است، نسبت داده اند.

از سوی دیگر یک منبع عمانی نیز به العرب گفت: مسقط مخالف فراخوان سفیران شورای همکاری از دوحه نیست بلکه از این تصمیم در جریان نشست های شورای همکاری در ریاض حمایت کرده ولی با اطلاع و آگاهی این شورا، از اجرای آن خوداری کرده است تا در صورت شکست تلاش های کویت، برای میانجیگری در این زمینه به ایفای نقش بپردازد.

براساس اعلام منابع عمانی، دستگاه های امنیتی این کشور، مداخله قطر در امور داخلی عمان و ارایه کمک مالی و رسانه ای دوحه به گروه هایی از اخوان المسلمین در شمال کشورشان را زیر نظر داشته اند.

وی افزود: با وجود تعهدات قطر مبنی بر خوداری از ارایه چنین کمک هایی، دوحه ضمن ادامه چنین کمک هایی، زمینه را برای تحرک اخوان المسلمین در داخل عمان هموار ساخته و در اعتراض های سال 2011 این کشور نیز دست داشته است.

العرب افزود: از سوی دیگر برخی ناظران کویتی نگرانی خود را نسبت به عدم فراخوان سفیر کشورشان از قطر با وجود آنکه کویت معترض مداخله مستقیم قطر در حمایت از مخالفان حکومت آل صباح بویژه جنبش قانون اساسی موسوم به ˈحدسˈ (شاخه اخوان المسلمین کویت) بوده است، اعلام داشته اند.

ناظران امور خاطرنشان کردند که یکی از اعضای خاندان حاکم بر دوحه به سران اخوان المسلمین در کویت کمک مالی کرده است.

**مترجمام**1480**2023
کد N166440

وبگردی