آفتاب

عراقچی: این توهین به ملت ما است که غرب باید حق غنی سازی ما را به رسمیت بشناسد

عراقچی: این توهین به ملت ما است که غرب باید حق غنی سازی ما را به رسمیت بشناسد

ایرنا نوشت:

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه از استمرار غنی‌سازی و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به عنوان سند پیروزی و افتخار ملت ایران یاد کرد و گفت: در مذاکرات هسته‌ای به هیچ عنوان از این حق ملت نخواهیم گذشت.

سیدعباس عراقچی روز پنجشنبه در نشست ˈبررسی توافق ژنو و آینده مذاکرات هسته‌ایˈ در جمع اساتید، طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه مشهد، افزود: بعد از ۱۰ سال مذاکره در توافق‌نامه ژنو به هیچ عنوان از حق مسلم خود در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای نگذشته و همه خط قرمزها را رعایت کردیم ولی طرف‌های مذاکره‌کننده خطوط قرمز را زیرپا گذاشته‌اند.

وی اظهار داشت: غنی‌سازی حق مسلم و طبیعی ملت ایران است و ما در مذاکرات ضمن اعتمادسازی، از طرف مذاکره‌کننده خواستیم که مانع از این فعالیت‌ها نشوند.

وی گفت: قوانین بین‌المللی و قانون ان‌پی‌تی حق داشتن صنعت هسته‌ای را به ایران داده و آمریکا و گروه ۱+۵ قادر نیستند حق غنی‌سازی اورانیوم را از ایران بگیرند و این توهین به ملت ما است که عنوان شود غرب باید حق غنی‌سازی ما را به رسمیت بشناسد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ایران در مذاکرات هسته‌ای با تحمیل اراده خود بر طرف‌های مذاکره‌کننده و آمریکا و کشورهای اروپایی به فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای ادامه می‌دهد.

عراقچی گفت: زمانی برنده واقعی مذاکرات هسته‌ای خواهیم بود که ضمن رفع تحریم‌ها، فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای که یک مساله حیثیتی برای ملت و کشور ایران در سطح بین‌المللی است، ادامه یابد و در مذاکرات هسته‌ای به تدریج به دنبال کسب این اهداف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طرف‌های مذاکره‌کننده به دنبال کسب این اطمینان هستند که ایران به دنبال دستیابی به توانمندی ساخت بمب اتمی و سلاح هسته‌ای نیست.

وی اظهار داشت: در مذاکرات هسته‌ای به طرف‌های مذاکره‌کننده و آمریکا و کشورهای غربی امتیاز ندادیم و همواره در صدد اعتماد بخشی به آن‌ها هستیم که به دنبال ساخت سلاح و بمب هسته‌ای نمی‌باشیم و رویکرد مهم ما دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: گام نخست توافقات هسته‌ای ژنو به مدت شش ماه در جریان است و اگر در این مدت طرف مذاکره‌کننده به توافقات خود عمل نکرد، توافقات را لغو و از ادامه آن پرهیز می‌کنیم.

عراقچی در زمینه کاهش غنی‌سازی ۲۰ درصدی نیز گفت: قبل از مذاکرات اخیر ژنو ۴۵۰ کیلوگرم مواد غنی‌سازی شده ۲۰ درصد در تاسیسات هسته‌ای کشور تولید شده که از این میزان ۲۵۰ کیلوگرم تبدیل به سوخت شده و این نیاز کشور را تا چند ماه آینده تامین می‌کند.

وی افزود: اغلب پس از اتمام هر مذاکره یا توافق طرفین، جنگ روانی و رسانه‌ای به راه می‌اندازند، از این رو در مذاکرات ژنو، آمریکا به ایران امتیازاتی داد اما جنگ روانی نیز براه انداخت.

وی گفت: فناوری صلح آمیز هسته‌ای یک دستاورد عظیم و ثمره ۱۰ سال مقاومت ملت ایران است و نباید با آن برخورد جناحی داشت.

عراقچی اظهار داشت: برخی با فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که یک مساله ملی است به صورت ملی برخورد نمی‌کنند و آن را نوعی دستاورد جناحی قلمداد می‌کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: مقاومت نظام جمهوری اسلامی و ملت ما بر دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای تنها به خاطر فعالیت تاسیسات هسته‌ای و غنی‌سازی و سانتریفیوژ هسته‌ای نیست بلکه در راستای حفظ عزت و استقلال و عظمت انقلاب است.

وی گفت: در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی باید عزت و استقلال و دستاوردهای عظیم ملت ایران حفظ شود و برای نیل به اهداف مسلم خود زیر بار حرف زور نمی‌رویم.

 

23503

کد N166391

وبگردی