آفتاب

نظرات علی مطهری در مورد آزادی، علل روی‌گردانی اروپایی‌ها از دین، کوروش هخامنشی و وبلاگ ستار بهشتی

نظرات علی مطهری در مورد آزادی، علل روی‌گردانی اروپایی‌ها از دین، کوروش هخامنشی و وبلاگ ستار بهشتی

فارس نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کوروش وقتی بابل را فتح کرد، بت‌پرستی را آزاد گذاشت و این غلط و نقطه ضعف وی بود.

علی مطهری عصر امروز در سالن شهید بهشتی شهر کرمانشاه اظهار داشت: قانون اساسی کشور از نظر توجه به حقوق شهروندی یک قانون خوب است و در آن توجه خوبی به حقوق مردم در مقابل حقوق حکومت شده است.

وی ادامه داد: یکی از علل روی‌گردانی مردم از دین و خدا در اروپا و در قرون وسطی این بود که حاکمیت برای حقوق ملت حقی قائل نبوده در این زمان بین خدا و آزادی تضاد ایجاد کرده بودند.

مطهری با اشاره به اینکه در اسلام موضوع عکس این است و پذیرفتن خدا هیچ منافاتی با آزادی ندارد، تصریح کرد: باید نگاه درستی به این مسئله داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با قرائت مواردی از قانون درباره حقوق شهروندان، ابراز داشت: درباره موضوع ستار بهشتی از وزیر سئوال کردم و نگاه‌های مختلفی در مجلس وجود دارد که برخی از آن‌ها به ما آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد با اعلامیه حقوق بشر اختلاف معنایی داریم، افزود: احکامی همچون قصاص از طرف سازمان‌های بین‌المللی مورد اعتراض قرار می‌گیرند که ما فلسفه‌ای برای احکام اسلام داریم.

مطهری با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم از اعتقادات خود دست برداریم، اذعان داشت: برخی ایراداتی که به قوانین ما می‌گیرند مربوط به احکام اسلامی و مبنایی است و برخی مربوط به رفتار ماست که باید بپذیریم.

وی هر حقی را ناشی از وجود یک استعداد در انسان عنوان کرد و ادامه داد: عقیده‌ای که ناشی از تفکر نباشد و تقلید از اجداد بوده همچون بت‌پرستی در قوانین و احکام اسلامی راه ندارد و این راه ما را از غربی‌ها جدا می‌کند.

به گفته نماینده این مجلس شورای اسلامی، اسلام علاوه بر ضایع نکردن حقوق دیگران، مصلحت فرد و جامعه را نیز در قوانین و احکام در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی عقاید همچون زنجیر به دست و پای مردم بسته شده، گفت: وظیفه داریم این زنجیرها را باز کنیم، همان‌طور که پیامبر (ص) با بت‌پرستی به مبارزه برخاست تا مردم درست فکر و راه مناسب را انتخاب کنند.

مطهری با تاکید بر اینکه انبیای الهی و اسلام به هر عقیده‌ای احترام نمی‌گذارند، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی کشورها همچون انگلیس در هندوستان برای استثمار مردم این کار را انجام بدهند.

وی آزادی عقیده در اروپا را ناشی از محکمه تفتیش عقاید در قرون وسطی و شخصی دانستن دین دانست و تاکید کرد: کوروش وقتی بابل را فتح کرد، بت‌پرستی را آزاد گذاشت و این غلط و نقطه ضعف وی بود.

مطهری به راه نیافتن عقل به حوزه ایمان در مسیحیت اشاره کرد و یادآور شد: در اسلام اصول دین با عقل پذیرفته می‌شود و یکی از موارد استنباط احکام در اسلام، عقل است.

وی معتقد است، فقیهی که اهمیتی برای عقل در حسن و قبح افعال قائل نیست، احکام ناعادلانه صادر می‌کند و عدالت مقیاس دین است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید مطهری تاکید بسیاری بر آزادی تفکر و عقیده داشته، یکی از علل پیدایش انشعاب پروتستان در مسیحیت را تقابل اندیشه‌های اسلام با مسیحیت در جریان جنگ‌های صلیبی عنوان کرد.

وی به اهمیتی که اسلام برای تعقل قائل شده اشاره کرد و بیان داشت: مسیحیان مجذوب اندیشه‌های اسلامی شدند و پروتستان‌ها گروه اصلاح‌طلب در مسیحیت بودند.

مطهری پیشرفت غرب را مدیون تقابل با اندیشه‌های اسلامی و تاثر از فرهنگ اسلامی بیان کرد و گفت: ما باید برای حقوق شهروندی ارزش قائل شویم.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌های امروز جامعه برداشت‌های غلط از مبانی و اصول است، عنوان کرد: برداشت غلط از ولایت فقیه، آزادی بیان و حفظ نظام موجب پیدایش مشکلاتی شده است.

مطهری اعلام کرد: برخی فکر می‌کنند برای حفظ نظام حقوق مردم نادیده گرفته شود که این اشتباه است و حفظ نظام از مسیر حفظ حقوق مردم می‌گذرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از جمله امام (ره) که فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است، برداشت غلطی دارند و نمی‌توان مخالفی را زیر فشار بگذاریم به‌دلیل اینکه اعتراض کرده است.

مطهری تصریح کرد: در سال ۸۸ از نحوه برخورد با معترضان انتقاد کردیم و این به‌معنای ایستادن در مقابل نظام نیست و در نطق اخیرم گفتم احکام زندانیان حوادث (فتنه) ۸۸ سخت‌گیرانه است و این افراد در اثر هیجان دست به اقداماتی زده‌اند.

وی با بیان اینکه وبلاگ ستار بهشتی هشت نفر بیننده در روز داشته، ابراز داشت: ستار بهشتی زیر این فشارها از دنیا رفته است و این موضوعات باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

مطهری تاکید کرد: با توجه به این موضوعات و بازبینی برخی مسائل، نظام بهتر حفظ می‌شود و نباید از نظام چهره خشن جلوه بدهیم.

 

23503

کد N166383

وبگردی