آفتاب

۱۷۱۰ کشته در خشونت‌های فرقه‌ای - مذهبی شش سال اخیر پاکستان

۱۷۱۰ کشته در خشونت‌های فرقه‌ای - مذهبی شش سال اخیر پاکستان

همشهری آنلاین: وزیر کشور پاکستان در جمع نمایندگان مجلس سنای پاکستان گفت که درگیری‌ها و حملات فرقه‌گرایانه و مذهبی در مناطق مختلف پاکستان طی شش سال گذشته ( از سال ۱۳۸۶ تاکنون) جان یک هزار و ۷۱۰ نفر را گرفته است.

جهان > آسیا- همشهری آنلاین:
وزیر کشور پاکستان در جمع نمایندگان مجلس سنای پاکستان گفت که درگیری‌ها و حملات فرقه‌گرایانه و مذهبی در مناطق مختلف پاکستان طی شش سال گذشته ( از سال ۱۳۸۶ تاکنون) جان یک هزار و ۷۱۰ نفر را گرفته است.

به گزارش ایرنا، چودری نثارعلی خان، وزیر کشور پاکستان در جلسه علنی مجلس سنای پاکستان که جمعه به ریاست سید نیر حسین بخاری برگزار شد، گفت: طی این مدت در حملات تروریستی با ماهیت فرقه‌گرایانه و مذهبی؛ 675 نفر در ایالت بلوچستان در جنوب غربی، 431 تن در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غربی، 204 نفر در ایالت سند در جنوب، 149 تن در مناطق قبایلی، 146 نفر در ایالت پنجاب در شرق و 100 نفر در مناطق مختلف ایالت گلگیت - بلتستان در شمال کشور کشته شدند.

وی گفت: پنج نفر نیز از سال 1386 تا کنون طی حملات فرقه‌ای مذهبی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات صلح پاکستان (Pips)، خشونت‌های فرقه‌ای - مذهبی در پاکستان از سال 1389 شمسی (2011 میلادی) تشدید شده و بطور نگران‌کننده‌ای در مناطق مختلف این کشور افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: حملات انتحاری نیز در جریان درگیری‌های فرقه‌ای - مذهبی باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان پاکستانی شده است.

موسسه مطالعات صلح پاکستان 16 دی ماه امسال (6 ژانویه) اعلام کرد که حملات فرقه‌گرایانه و بروز اختلافات مذهبی در پی دخالت نیروهای خارجی در مناطق مختلف پاکستان در طول سال 2013 افزایش چشمگیری یافته و این مساله باعث نگرانی‌های جدی در کشور شده است.

گزارش امنیتی این موسسه با تاکید بر نقش کمیته امنیت ملی دولت پاکستان به منظور بررسی دلایل تشدید حملات تروریستی و توصیه به این کمیته جهت گسترش دایره فعالیت خود، افزوده است: اعضای تصمیم‌گیرنده کمیته یاد شده باید طرح‌های امنیت ملی را در مراحل اجرایی قرار دهند.

پیش از این تارنمای خبری روزنامه "داون" پاکستان نیز در ارتباط با این گزارش به نقل از مسعود الحسن سرتیب بازنشسته ارتش پاکستان و از کارشناسان امور امنیتی و سیاسی این کشور نوشت: عناصر خارجی در تشدید خشونت‌های فرقه‌ای - مذهبی در پاکستان نقش دارند.

مسعود الحسن تاکید کرد: سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از گروه‌های مخالف و فرقه‌گرا پشتیبانی مالی کرده و آنان نیز اقدام به ایجاد نا امنی در پاکستان می‌کنند.

این کارشناس پاکستانی معتقد است: سازمان سیا فقط منتظر است تا در پاکستان جنگ داخلی صورت گیرد و متعاقب آن آمریکا با ادعای اینکه پاکستان از امنیت لازم برخوردار نیست، دارایی‌های هسته‌ای این کشور را به چنگ آورد.

مرکز نظارت بر درگیری و خشونت در پاکستان نیز پیشتر اعلام کرده بود: اقدامات تروریستی انتحاری در طول سال 2013 میلادی در پاکستان با شدت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته ادامه یافت به طوری که در این سال، 710 تن از شهروندان و نیروهای امنیتی پاکستان بر اثر این نوع حملات تروریستی کشته شدند.

همچنین کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز گزارش داد: سال 2013 میلادی مرگبارترین سال برای مردم کراچی بوده است. در این سال سه هزار و 251 پاکستانی طی خشونت‌های سیاسی، قتل‌های هدفمند تروریستی و فرقه‌ای کشته شده‌اند.

کد N166296

وبگردی