آفتاب

آیین عروسی درخت بهارنارنج در شیراز برگزار شد/ منزل تاریخی دکتر فرهودی بازسازی می‌شود

آیین عروسی درخت بهارنارنج در شیراز برگزار شد/ منزل تاریخی دکتر فرهودی بازسازی می‌شود

شیراز – خبرگزاری مهر: با حضور استاد هادی سیف هنرپژوه و محقق شیرازی، جشن آیینی عروسی درخت بهار نارنج در منزل تاریخی دکتر فرهودی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این جشن آیینی که به همت دفتر تسهیل گری منطقه تاریخی، فرهنگی شیراز برگزار شد از جمله آیین های نوروزی مردم شیراز است که در آستانه سال نو برگزار می شود.

در پیوند با این موضوع مشاور هنری این دفتر در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه دفتر تسهیل گری منطقه تاریخی، فرهنگی شیراز به منظور نوسازی و بهسازی این بافت تاریخی با رویکرد جلب مشارکت های مردمی شکل گرفته است، گفت: از آنجا که بافت تاریخی و فرهنگی شیراز به نوعی هویت این شهر است، بنابر این پسندیده است کسانی در بافت آن سکونت داشته باشند که برای آن ارزش قایل شوند.

منزل تاریخی دکتر فرهودی بازسازی می شود

امیر عفاف با تاکید بر اینکه ساکنان بافت تاریخی و فرهنگی شیراز باید با راه اندازی پروژه های فرهنگی نسبت به موقعیت این بافت آگاهی پیدا کنند، افزود: این دفتر در بافت به دنبال آفریدن رویدادهایی این چنینی است تا با این موضوع پیوسته بر جذابیت های بافت تاریخی شیراز بیفزاید.

وی با اشاره به اینکه دفتر تسهیل گری که در خیابان آیت الله حائری قرار دارد، با نگاهی گسترده پا به عرصه گذاشته است، خاطرنشان کرد: این دفتر در طرح های کوتاه مدت اقدام به برگزاری بازارهای هفتگی ویژه هنرمندان خواهد کرد، در میان مدت طرح هایی از قبیل تبدیل بناهای تاریخی به موزه، رستوران و مراکز تفریحی و گردشگری که در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر است و با طرح های بلندمدت به دنبال پروژه های زمان بر است.

مدیر روابط عمومی دفتر تسهیل گری منطقه تاریخی، فرهنگی شیراز، اعلام کرد: در گام نخست این دفتر با در اختیار گرفتن منزل تاریخی دکتر فرهودی در خیابان آیت الله حائری به عنوان یکی از منازل زیبا و تاریخی شیراز مرمت این بنا را با هزینه ای قابل توجه آغاز کرده است تا بدین وسیله ارادت این مجموعه را به بناهای تاریخی و فرهنگی شهر فرهنگ و ادب به اثبات برساند.

از شخصیت فرهنگی و تاریخی هادی سیف تجلیل شد

وی درباره جشن آیینی عروسی درخت بهارنارنج که پنجشنبه از ساعت 16 در منزل تاریخی دکتر فرهودی با حضور هنرمندان و مدیران شهری برگزار شد، بیان کرد: این مراسم به اهتمام دفتر تسهیل گری منطقه تاریخی، فرهنگی برگزار شد که طی آن استاد هادی سیف، پژوهشگر و هنرپژوه شیرازی به سخنرانی پرداخت.

عفاف با اشاره به اینکه در حاشیه آیین عروسی درخت بهارنارنج در شیراز از استاد هادی سیف که با تالیف 53 اثر مکتوب درخصوص آیین و رسوم مردم ایران کوشیده تجلیل شد، افزود: استاد سیف در این آیین درباره اهمیت بهار و شهر شیراز به سخنرانی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: چون مناطق تاریخی شهر شیراز به 5 بخش تقسیم شده است، لذا دفتر یادشده در راستای اهدافی که عنوان شد مسئولیت یکی از این مناطق را به عهده گرفته است.

عروسی درخت بهارنارنج از آیین های سورگانی مردم شیراز است

عفاف درباره خاستگاه جشن آیینی عروسی درخت بهارنارنج با اشاره به اینکه مراسمی با این عنوان در شیراز برپا می شود، به مهر توضیح داد: در شيراز رسم بر اين است که اگر درخت نارنجي که در خانه است، نارنج کم بدهد يا اصلاً ندهد ، آن را عروس کنند و برايش مراسم عروسي بگيرند از این رو براي اين کار ، ابتدا زن صاحب خانه، زنان همسايه را دعوت به عروسي درخت نارنج مي کند  همه در يک زمان مشخص در خانه جمع مي شوند و زن صاحبخانه اره اي را بر مي دارد تا شاخه هاي درخت را ببرد. يکي از زنان همسايه جلو مي آيد و ضامن درخت مي شود  سپس تور بسيار نازکي روي درخت مي کشند ، شکر پنير روي درخت مي پاشند و بر اين باورند که آن درخت ، سال بعد در فصل بهار ، بار نارنج خواهد داشت.

خانه تاریخی دكتر فرهودي در بافت مياني شيراز در خيابان حائري واقع شده است. قبل از اينكه اين خانه در اين محل بنا شود، آنجا تماماً باغ بوده است، اين خانه از نظر ارزشی درجه يك است.

خانه دكتر فرهودي شامل دو عمارت جديد و قديم است که دكتر فرهودي در سال 1310 شروع به ساخت اين عمارت (عمارت جديد) كرد و معمار اين بنا استاد جعفر فروزان معروف به استاد جعفر معماربوده است.

منزل تاریخی دکتر فرهودی، خانه‌ ای با حياط بسيار بزرگ و حوض دايره‌اي شكل است كه ورود به حياط آن از گوشه صورت مي‌گيرد. دو سوي حياط اتاق‌ها قرار گرفته که دو سوي ديگر پوشيده از طاق‌نماهايي با آجركاري بسيار ظريف است.

عمارت جديد این بنا در جبهه شمالي ساخته شده و دو طبقه بوده با دو پلكان در دو طرف كه دسترسي به طبقات فوقاني را از داخل حياط امكان‌پذير مي‌سازد. در طبقه بالا دو ايوان با دو ستون در اطراف اتاق اصلي قرار گرفته است. مصالح بنا آجر، چوب و سنگ و خشت مي‌باشد. نماي بنا در طبقه پايين سنگ  و در طبقه همكف روزن‌هايي با جزئيات ظريف فلزي ديده مي‌شود. قوس درگاه‌ها از نوع كم‌خيز است. در طبقه فوقاني سردرك مركزي طاق تيزه‌دار دارد و بالاي درك‌ها يك تزئين آجري و در پيشاني بنا يك خورشيدي با تزئين كاشيكاري با مضمون نقش بارعام داريوش است كه در دو طرف آن دو تصوير از الگوهاي شخصيتي دوره اسلامي است. در طرفين تالار مركزي اتاق‌هاي ديگري واقع شده است. پوشش بنا شيرواني و داراي شير سر است. اين بنا داراي دو بادگير فلزي است.

کد N165995

وبگردی