آفتاب

تاثیر اندک پروژه‌های حمایتی انگلیس بر کاهش فقر در افغانستان

تاثیر اندک پروژه‌های حمایتی انگلیس بر کاهش فقر در افغانستان

یک ناظر دولتی انگلیس هشدار داد که هزینه کمک‌های سالیانه 60 میلیون پوندی انگلیس به افغانستان احتمالا تاثیر دراز مدت اندکی بر کاهش فقر خواهد داشت، مگر آنکه بر نحوه انجام پروژه‌ها تغییرات اساسی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، بر اساس گزارشی که در پایگاه "کمیسیون مستقل در امور تاثیر کمک‌ها" منتشر شده است، دیپلمات‌هایی که بر روی مسئله توسعه افغانستان کار می‌کنند، باید با افرادی که قصد کمک به آنها را دارند، مشاوره کنند، پروژه‌های عملی را بر اساس آنچه در افغانستان کارساز است، طرح‌ریزی کنند و به دنبال تئوری‌های ثابت نشده تغییر نباشند.

در این گزارش آمده است: پروژه‌های جاه‌طلبانه‌تر و چند‌جانبه، کمتر از پروژه‌هایی با حوزه‌های محدود کارساز است. کار میدانی ما شواهدی را در خصوص تغییرات مثبت (در افغانستان) نشان می‌دهد. اما مشخص نیست که تا چه میزان این تاثیرات مثبت در دراز مدت باقی بمانند.

این گزارش به مشکلاتی از جمله رکورد کشت تریاک در سال گذشته در افغانستان خصوصا در منطقه هلمند و به‌رغم اختصاص 30 میلیون پوند برای ارتقای سایر پروژه‌های کشاورزی و رشد محصولات در این منطقه طی هشت سال گذشته نیز اشاره کرده است.

این گزارش با تمجید از تلاش‌ دیپلمات‌ها در شرایط دشوار گفت که آنها از گزارشات گذشته درس گرفته‌اند و در زمینه‌های بهبود کنترل بودجه و انتخاب شرکایی برای ارسال کمک‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که با گسترش خشونت و بی‌ثباتی سیاسی در دور دوم انتخابات افغانستان در آوریل و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کار تیم‌های توسعه افغانستان با چالش‌ بیشتری مواجه می‌شود.

در این گزارش آمده است: زمانی که نیروهای نظامی بین‌المللی تا سال 2014 افغانستان را ترک کنند، برآورده کردن نیازهای انسانی و توسعه‌ای فقرا احتمالا سخت‌تر خواهد شد و لازم است که اداره توسعه بین‌المللی بدین منظور مجموعه صحیحی از پروژه‌ها را انتخاب کند.

انتهای پیام

کد N165825

وبگردی