آفتاب

علی مطهری: تضادی بین اسلام و حفظ حقوق شهروندی وجود ندارد

علی مطهری: تضادی بین اسلام و حفظ حقوق شهروندی وجود ندارد

علی مطهری با تاکید بر اینکه باید برای حقوق شهروندی ارزش قائل باشیم، گفت: نباید به اسم حفظ اسلام پا روی اسلام بگذاریم.

علی مطهری با تاکید بر اینکه باید برای حقوق شهروندی ارزش قائل باشیم، گفت: نباید به اسم حفظ اسلام پا روی اسلام بگذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، علی مطهری در دومین همایش سالانه کانون حقوق شهروندی کاج که در سالن شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، گفت: باید همانگونه که اسلام برای حقوق شهروندی ارزش قائل شده ما هم ارزش قائل باشیم.

وی معتقد است تضادی بین حفظ نظام و اسلام با حقوق شهروندی وجود ندارد و نباید از نظام جمهوری اسلامی چهره ای خشن نشان داده شود.

به گفته این نماینده مجلس حفظ اسلام در طول حفظ حقوق شهروندی است نه در عرض آن و این دو موضوع هیچ منافاتی با هم ندارند.

مطهری با اشاره به اینکه بر اساس دین اسلام هرگونه تفکر برای افراد آزاد است، یادآوری کرد: البته این به آن معنا نیست که هر عقیده ای هم آزاد باشد و تنها عقایدی آزاد هستند که از تفکر منطقی نشات می گیرند.

وی افزود: برخی از عقاید مانند بت پرستی و ... مانند زنجیر به دست و پای بشر بسته شده اند و این زنجیرها که منشاء خرافات هستند باید باز شوند.

فرزند شهید مطهری به آیات، احادیث و روایتی از پیامبران و ائمه در خصوص مقابله با عقیده های نادرست اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در قانون اساسی کشور ما به حقوق بشر و حقوق شهروندی به خوبی توجه شده است، خاطرنشان کرد: البته تعریف ما از حقوق بشر در برخی از موارد اساسی و بنیادی با تعریف سایر کشورها از حقوق بشر تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: اگرچه در برخی از موارد کوتاهی هایی هم در زمینه حقوق بشر می شود اما اصل ایراداتی که از سوی سایر کشورها و سازمان های بین المللی به ما وارد می شود به دلیل همین تفاوت های بنیادی است. مثلا آنها هرگز برخی از قوانین اسلامی ما مانند قصاص، حدود، تعزیر و ... را قبول ندارند.

مطهری در ادامه با اشاره به مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس، افزود: نباید افراد را صرفا به دلیل داشتن تفکر مخالف بازداشت و زندانی کرد.

وی تاکید کرد: ما برای موضوع ستار بهشتی از مسئولین مربوطه توضیح خواستیم، البته برخی از نمایندگان مجلس مخالف این کار بوند. در مجموع معتقدم چنین رفتارهایی است که به کشور صدمه می زند.

مطهری همچنین از مجازات های در نظر گرفته شده برای برخی زندانیان حوادث سال 88 نیز انتقاد کرد و ادامه داد: معتقدم بسیاری از این احکام ناعادلانه بود.

انتهای پیام

کد N165669

وبگردی