آفتاب

حذف موضوع ایران از دستور کار شورای امنیت، شورای حکام آژانس و رفع تحریم‌ها اجزای توافق نهایی است

حذف موضوع ایران از دستور کار شورای امنیت، شورای حکام آژانس و رفع تحریم‌ها اجزای توافق نهایی است

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که حذف موضوع هسته‌ای ایران از دستور کار شورای امنیت و شورای حکام آژانس، رفع همه تحریم‌ها و برقراری همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای اجزای یک موافقت‌نامه نهایی هستند.

به گزارش آفتاب به نقل از فارس، رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی در نشست شورای حکام تاکید کرد که حذف موضوع از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفع همه تحریم‌ها و نیز برقراری همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی، اجزای عمده یک موافقت‌نامه نهایی هستند.
متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس، مدیرکل و همکاران گرامی،
در آغاز مایلم سپاسگزاری کشورم را از حمایت مستمر اعضای جنبش غیرمتعهدها از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعلام کنم.
آقای رییس،
از زمان آخرین نشست ما، شاهد چندین تحول مهم و مثبت در مورد موضوعی که در مقابل شورای حکام قرار دارد، بوده‌ایم. برنامه اقدام مشترک (JPA)، که در تاریخ 24 نوامبر 2013 مورد توافق وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 در ژنو قرار گرفت، از تاریخ 20 ژانویه 2014 توسط همه طرف‌های برنامه اقدام مشترک به اجرا درآمد. جمهوری اسلامی ایران شروع به اجرای اقدامات داوطلبانه ذیل برنامه اقدام مشترک کرده و کلیه این اقدامات مورد نظارت و تایید آژانس قرار گرفته است. مایلم از مدیر کل آمانو و اعضای تیم آژانس برای تلاشهای‌شان در این رابطه و گزارشی که حاکی از چنین تاییدی است، قدردانی کنم.
به‌علاوه گزارش اخیر آژانس مجددا تایید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز و تحت پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند. در حالی که ما تحفظات شدیدی نسبت به برخی بخش‌های تکراری گزارش به‌ویژه درباره قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت، موضوع کد اصلاحی 1/ 3، پروتکل الحاقی و توصیف نادرست موضوعات گذشته به عنوان ابعاد احتمالی نظامی داریم، لیکن به اعتقاد ما محتوای کلی گزارش، دلگرم کننده و سودمند است.
در رابطه با موضوعات گذشته و فعلی که تا کنون توسط آژانس حل نشده‌اند، ایران ذیل "بیانیه مشترک در مورد چار چوب برای همکاری" که به امضای ایران و آژانس رسیده است، اجرای شش اقدام عملی را تکمیل کرده است. به‌علاوه آژانس و ایران توافق کرده‌اند همکاری خود را با هفت اقدام عملی دیگر، تداوم بخشند.
آقای رییس،
در تحول مهم دیگری، گروه 1+5 و ایران مذاکرات خود را از تاریخ 18 تا 20 فوریه در وین پیرامون یک موافقت‌نامه جامع آغاز کرده‌اند. در سه روز پربار که در آن طرف‌ها، همه موضوعاتی که لازم است جهت نیل به یک موافقت‌نامه جامع و نهایی بدان‌ها پرداخته شود را شناسایی کردند، جدول زمانی جلساتی در سطح مدیران کل برای چهار ماه آینده نیز به منظور تداوم این مباحث مشخص شد. در مقاطع بین چنین نشست‌هایی، کارشناسان دو طرف به بررسی جنبه‌های فنی موضوع ادامه خواهند داد. هم اکنون، کارشناسان فنی ایران و 1+5 در ساختمان سازمان ملل جهت بررسی جزییات عناصر اصلی یک راه حل نهایی، با یکدیگر ملاقات دارند.
مهم‌ترین مولفه در چنین مذاکراتی، اعتمادسازی متقابل است. در واقع برنامه اقدام مشترک اشعار می‌دارد: "همه طرف‌ها به منظور حفظ یک فضای سازنده برای مذاکرات توام با حسن نیت، کار خواهند کرد." جمهوری اسلامی ایران با داشتن عزم و اراده سیاسی قوی برای تعامل محتوایی با طرف‌های دیگر، به سهم خودش، نه تنها در لفظ بلکه در عمل، نشان داده که به تعهداتش با حسن نیت احترام می‌گذارد. ما در مورد پیچیدگی موضوعات مورد بحث آگاه هستیم. هم‌چنین به خوبی در مورد تلاش‌های بدخواهانه دشمنان چنین راه مسالمت‌آمیزی مطلع هستیم. معهذا از آن‌جا که این مذاکرات از حمایت قوی ملت‌های صلح دوست برخوردار است، موفقیت قابل حصول است.
یک راه‌حل جامع و پایدار که ایران را قادر کند به اعمال حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌ویژه چرخه سوخت، بدون هیچ مانعی و ذیل معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد، به اعتبار و یکپارچگی این معاهده مساعدت خواهد کرد. مضافا آن که، حذف موضوع از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفع همه تحریم‌ها و نیز برقراری همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی، اجزای عمده یک موافقت‌نامه نهایی هستند. در مقابل، اقدامات توافق شده شفاف ساز و نظارت بیش‌تر بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به اطمینان متقابل خواهد افزود و اعتماد را تقویت خواهد کرد.
آقای رییس،
جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک پیشرو در مبارزه با توسعه و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، قویا اعتقاد دارد که در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای به قدرت هیچ ملتی نیفزوده و نخواهد افزود و امنیت و ثبات برای هیچ کشور یا منطقه‌ای به ارمغان نخواهد آورد. ما همگی باید علیه خطر این سلاح‌های غیر انسانی کار کنیم و خواستار نابودی آن‌ها شویم زیرا تنها تضمین قطعی علیه تهدیدات این سلاح‌ها، امحای کامل آن‌هاست.
ایران به عنوان یک کشور عضو کلیه کنوانسیون‌های مذاکره شده بین‌المللی منع سلاح‌های کشتار جمعی، معتقد است که حقوق لاینفک استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری‌های مختلف، به‌ویژه انرژی هسته‌ای، رکن اصلی چنین معاهداتی است. بدون اجرای کامل این رکن اساسی، چنین معاهداتی علت وجودی خود را از دست خواهند داد.
مقامات ایرانی در عالی‌ترین سطوح همواره اظهار کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران انحصارا برای مقاصد صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و ما به اجرای کامل حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، شامل چرخه سوخت، مطابق با مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهیم داد.
قبل از پایان، اجازه بدهید از همه کشورهای عضو برای حمایت از این فرآیند مسالمت‌آمیز که نقش آژانس را در استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای تقویت خواهد کرد تشکر کنم.
در پایان درباره سخنرانی نماینده اسراییل بایستی مطالب ذیل را اضافه کنم:
جنگ افروزان اسراییلی در تل‌آویو که با صلح و راه‌های مسالمت‌آمیز حل موضوعات، بیگانه هستند چیزی به غیر از جنگ، تجاوز، اشغال و توسعه انواع سلاح‌های کشتار جمعی به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای در زیرزمین‌های‌شان نمی‌دانند. صلح از منظر اسراییل یعنی بیرون راندن فلسطینی‌ها از وطن‌شان و کشتار آنان، تخریب منازل آن‌ها، ساخت شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی و نیز حمله مکرر به همسایگان. بنا بر این ماهیت رژیم اسراییل به آن اجازه نمی‌دهد که از هیچ ابتکار مسالمت‌آمیزی در جهان حمایت کند. در این روزها، مقامات این رژیم بیش از هر زمان دیگری احساس انزوا می‌کنند و بنابراین بار دیگر به تاکتیک منسوخ نشر اطلاعات جعلی و کذب روی آورده‌اند که یک تلاش بیهوده است. بایستی هم‌چنین اضافه کنم که توامندی هسته‌ای این رژیم کمکی به آن، جهت کسب مشروعیت در منطقه و فرای آن نمی‌کند.
از توجه شما متشکرم.»
کد N165168

وبگردی