آفتاب

روحانی: حفاظت از محیط زیست یکی از اولویت های دولت است

 روحانی: حفاظت از محیط زیست یکی از اولویت های دولت است

رییس جمهوری، حفاظت از محیط زیست را یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید بیان کرد و گفت: دولت دراین راستا هم اقدامات داخلی و هم منطقه ای و بین المللی انجام خواهد داد.



به گزارش آفتاب به نقل از  ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح پنج شنبه همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری یک اصله نهال غرس کرد.
وی در این مراسم در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بخشی از اقدامات برای حفاظت از محیط زیست باید در سطح منطقه انجام شود، همچون بحث ریزگردها که ایران به تنهایی نمی تواند این معضل را حل کند.
رییس شورای عالی حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: کشورهای منطقه و همسایه نیز باید به حل این معضل کمک کنند، برخی کارها نیز باید در سطح بین المللی انجام شود.
روحانی تاکید کرد امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و برای حفظ این نعمت بزرگ الهی، محیط زیست و منابع طبیعی کوشا باشیم تا ایرانی سرسبزتر و آبادتر ایجاد کنیم.
وی در ادامه این مراسم که در سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که در منطقه ولنجک تهران برگزار شد، افزود: دولت در زمینه فعال بودن شورای عالی حفاظت از محیط زیست بسیار جدی است و تاکنون نیز چند جلسه این شورا تشکیل شده است.
رییس جمهوری اظهار داشت: دولت به این موضوع توجه دارد که امروز محیط زیست برای سلامت، زندگی و رفاه مردم به ویژه در کلان شهرها بسیار ضروری است.
روحانی با بیان این که با مسایل و مشکلات بسیاری مواجه هستیم، گفت: سودجویان بسیاری هستند که به جنگل ها و مراتع تجاوز می کنند و قوه قضاییه باید دراین زمینه کار کند.
وی ادامه داد: همه کسانی که در زمینه محیط زیست مسوولیت دارند وظیفه بزرگی را در حال انجام هستند، از جمله در جنگلبانی و محیط زیست و عده ای هم دراین راه شهید شدند که مقام آن شهدا را ارج می نهیم.
رییس شورای عالی حفاظت از محیط زیست تاکید کرد که به جز قوه مجریه، قوه قضاییه، دستگاه قانون گذاری و همه مردم باید به صحنه بیایند.
روحانی گفت: بحث حیات و ممات است یا محیط زیست؛ درختان و جنگل های ما می مانند یعنی حیات می ماند یا از دست می روند که به معنی از دست رفتن حیات است.
وی تصریح کرد: همان گونه که ما در زمینه منافع حیاتی در برابر دشمنان، خارجی ها و بدخواهان تاکید می کنم در داخل هم همین طور است، ما منافع حیاتی داریم که باید برآن تاکید کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اما این اقدام، کار دولت یا قوه قضاییه یا نظام به تنهایی نیست، کاری وسیع نیاز دارد که همه مردم به صحنه بیایند.
روحانی از وزارت آموزش و پرورش خواست که همه دانش آموزان سراسر کشور را برای حفظ محیط زیست بسیج کند و یادآور شد: دانش آموزان می توانند بر خانواده های خود بسیار تاثیرگذار باشند.
وی افزود: مردم به ویژه در ایام نوروز که به مسافرت می روند، یکی از توجهات ویژه آنها باید محیط زیست باشد.
رییس جمهوری از مردم خواست، مراقب باشند و از محیط زیست به خوبی استفاده کنند تا خدای ناکرده ضربه ای به محیط زیست وارد نشود.
روحانی، اهمیت روز درختکاری وهفته منابع طبیعی را نشان از اهمیت این موضوع دانست و گفت: ما در شرایطی زندگی می کنیم که بی توجهی به محیط زیست و حیات طبیعی باعث ضربه های مهلکی به این عرصه و جامعه می شود.
***درخت ها ریه های یک شهر برای تنفس هستند
وی ادامه داد: یک زمانی درخت به عنوان یک موجود زنده زینتی و نبات با شکوه برای منظره بود، اما امروز درخت ها ریه های یک شهر برای تنفس هستند.
رییس جمهوری تصریح کرد: حیات سالم مردم شهرها، روستاها و کشور در سایه آن است که محیط زیست از جمله درختان و منابع طبیعی را باید حفظ کنیم.
روحانی با یادآوری این نکته که در شرایط کمبود آب هستیم، اظهار داشت: خاک های ما مرتب فرسوده می شوند، شهرهای ما توسعه پیدا می کنند، آپارتمان نشینی نیز پا را فراتر از حد معمول گذاشته است، می بینیم که در فصل زمستان چه وضعی برای شهرهای بزرگ به وجود می آید.
وی تصریح کرد که توسعه بدون توجه به توسعه پایدار نمی تواند برای جامعه ای رفاه و بهبود را به ارمغان آورد و ما باید به مساله محیط زیست به ویژه در کلان شهرها توجه ویژه داشته باشیم.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز روز درختکاری است اما ما باید همه روزها را روز درختکاری بدانیم و تلاش ما این باشد که به میحط زیست کمک کنیم.
روحانی اظهارداشت: اگر ایران را به صورت یک درخت تنومند در نظر بگیریم، باید به درخت تنومند ایران کمک کنیم تا خدشه ای به آن وارد نشود.
وی همچنین گفت: باید اجازه دهیم ریشه های این درخت تنومند قوت داشته باشد، پر و بال بگیرد و برگ هایش سبز باشد.
روحانی گفت: متاسفانه درخت ها در شهرهای بزرگ کشور رنگ تیره یا خاک آلود گرفته و این هشداری به همه ما است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه رسانه ها از جمله رسانه ملی باید در زمینه حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی کمک کنند.
روحانی با یادآوری این نکته که در دین مبین اسلام درختکاری و رسیدگی به درختان اقدامی حسنه است، ادامه داد: اکنون که از لحاظ دینی به این کار تشویق شده ایم، همه باید تلاش کنیم.
وی خطاب به ملت ایران گفت: لازم می دانم به همه مردم عزیز و بزرگوار بگویم که باید در بحث محیط زیست پیش قدم شوید و دولت همه همت خود را دراین زمینه به کار خواهد بست.
***باید با پدیده شوم قطع درخت مقابله کنیم
رییس قوه مجریه، محیط زیست را مساله ای مهم دانست و گفت: اهمیت این موضوع در سال های آینده بیشتر می شود،زیرا ما کشوری هستیم که با خشکسالی و کمبود بارش های آسمان مواجهیم.
روحانی افزود: از همه تاسف برانگیزتراین است که درختان تنومند ما بی جهت قطع می شوند، درختان ما گاهی عمر 100 یا 200 ساله دارند اما به دلیل مجوزهای نابه جا و مدیریت های نادرست از بین می روند که برای کشور و ملت تاسف انگیز است.
وی اظهار امیدواری کرد که دولت، شوراهای اسلامی شهر و روستا، مسوولان شهردارای ها و مردم دست به دست هم دهند تا بتوان با این پدیده شوم مقابله کرد.
وی تاکید کرد باید قطع درخت را کاری خلاف اخلاق ، قانون و توسعه پایدار در کشور بدانیم.
رییس جمهوری صبح امروز همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با حضور در سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در منطقه ولنجک تهران یک اصله نهال غرس کرد.
محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، روحانی را در این مراسم همراهی می کردند.
کد N165154

وبگردی