آفتاب

بازگشت بحران اوکراین به مسیر دیپلماسی

بازگشت بحران اوکراین به مسیر دیپلماسی

گروه بین‌الملل: آمریکا و روسیه روز گذشته پس از روزها جدال لفظی و صف‌آرایی نظامی بر سر اوکراین در پاریس به پای میز مذاکره رفتند تا به جای راه رفتن روی لبه تیغ تقابل نظامی شاید با گفت‌وگو توافقی برای حل و فصل بحران به دست‌ آید.

جهان > اروپا- گروه بین‌الملل:
آمریکا و روسیه روز گذشته پس از روزها جدال لفظی و صف‌آرایی نظامی بر سر اوکراین در پاریس به پای میز مذاکره رفتند تا به جای راه رفتن روی لبه تیغ تقابل نظامی شاید با گفت‌وگو توافقی برای حل و فصل بحران به دست‌ آید.

نمایندگان روسیه، اوکراین، آمریکا، انگلیس و فرانسه روز گذشته در پاریس به گفت‌وگو پرداختند؛ مذاکراتی که با اختلاف‌های گسترده میان روسیه و غربی‌ها بر سر یک میز انجام نشد و به‌صورت جداگانه صورت گرفت. همچنین قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس و در حاشیه نشستی که از مدت‌ها پیش درباره لبنان برنامه‌ریزی شده بود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره اوکراین گفت‌وگو کند.

کری روز گذشته اعلام کرد که تلاش‌های این کشور برای آمدن نمایندگان روسیه و دولت موقت اوکراین بر سر میز مذاکره مستقیم تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس تأکید کرده که تلاش‌های دیپلماتیک برای گفت‌وگوهای مستقیم دوطرف همچنان ادامه دارد. به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه دولت موقت اوکراین اعلام کرده که مذاکرات پاریس برای تصمیم‌گیری درباره این کشور بسیار حساس خواهد بود و دولت جدید کیف تمایل دارد که اختلاف‌ها با روسیه به‌صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

سرگئی لاوروف روز گذشته قبل از رفتن به پاریس در گفت‌وگو با خبرنگاران اما بار دیگر روسی‌بودن نیروهای نظامی حاضر در منطقه خودمختار کریمه را رد کرد. او با وجود این تأکید کرد که روسیه اجازه به راه افتادن خونریزی در اوکراین را نمی‌دهد و از شهروندان حامی روسیه در برابر هر حمله‌ای دفاع خواهد کرد. لاوروف درحالی‌که کشورهای غربی گفته‌اند که مسکو عملاً با استقرار نیروهای نظامی کنترل کریمه را به‌دست گرفته، اعلام کرد که این نظامیان نیروهای «دفاع‌ازخود» کریمه هستند و مسکو نمی‌تواند دستوری به آنها بدهد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم در آخرین موضعگیری خود گفت: این توانایی برای اوکراین وجود دارد که به‌طور همزمان روابط دوستانه با غرب و روسیه داشته باشد، اما این امکان زمانی فراهم می‌شود که هیچ‌یک از ما داخل اوکراین نبوده و برای مداخله - چه نظامی و چه غیرنظامی - تلاش نکنیم.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم هرچند اعلام کرده که همه طرف‌ها در تلاش بی‌وقفه برای حل و فصل ماجرای بحران هستند، اما تأکید داشت که کشورهای غربی به موازات این مسئله، تصمیم‌ها برای تحریم روسیه را ادامه خواهند داد. این در حالی است که رسانه‌های انگلیس از به‌دست آمدن اسنادی از دفتر نخست‌وزیر این کشور خبرداده‌اند که بی‌میلی لندن و برلین را برای تحریم‌ روسیه نشان می‌دهد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته از مذاکره خود با رئیس‌جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان درباره قدم‌های بیشتر علیه روسیه و تحریم همه‌جانبه نشست گروه ۸ در سوچی خبر داد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم که به تازگی از کیف بازگشته اعلام کرده‌که چندان نسبت به پیشرفت در مذاکراتش با همتای روسی خود خوش‌بین نیست.

این در حالی است که آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک توسط روسیه تنش‌های جدیدی را به‌وجود آورده است. هر چند این آزمایش موشکی از پیش برنامه‌ریزی شده و با اطلاع واشنگتن صورت گرفت اما همزمان‌شدن آن با تحولات اوکراین باعث توجه شدید رسانه‌ها شد.

کد N165028

وبگردی