آفتاب

تحلیل گران: خروج نیروهای روسی از کریمه بعید است

تحلیل گران: خروج نیروهای روسی از کریمه بعید است

تهران-ایرنا- تحلیل گران و مقام های سابق دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که بعید است روسیه نیروهای نظامی اش را از شبه جزیره کریمه خارج کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، این تحلیل گران و مقامات از آمریکا و اروپا خواستند راهبرد محدود کننده تری را به منظور جلوگیری از پیشروی نیروهای ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه به دیگر مناطق اوکراین اتخاذ کنند.

این یک سناریوی تشویش برانگیز برای اوباما است که برای نشان دادن نفوذ بر پوتین در درگیری بین شرق و غرب تحت فشار قرار دارد.

تهدید تحریم های اقتصادی هم سو با اقدامات دیگری از جمله لغو مذاکرات تجاری با مسکو و تعلیق برنامه شرکت در یک اجلاس یین المللی در روسیه تاکنون نتوانسته رهبر مسکو را به عقب راندن نیروهایش از کریمه متقاعد کند.

ˈمایکل مک فالˈ که تا هفته گذشته به عنوان سفیر آمریکا در روسیه نقش آفرید، در این خصوص گفت: به خروج نیروهای روسی از کریمه خوش بین نیستم.

وی خاطر نشان کرد که نظر شخصی اش را ابراز می کند و به نمایندگی از طرف دولت اوباما سخن نمی گوید.

مقامات کاخ سفید مانورهای نظامی روسیه در کریمه را به عنوان نقض قانون بین المللی محکوم کرده اند و بر مخالفت با حضور طولانی مدت نیروهای روسی در منطقه تاکید دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که برعهده دولت مرکزی اوکراین است که در مورد آینده کریمه که نزدیک به 60 درصد از جمعیت آن روس تبار هستند، تصمیم گیری کند.

این مقام خاطر نشان کرد که آمریکا با هر گونه تلاشی از طرف روسیه به منظور ضمیمه کردن رسمی کریمه به خاک خود یا به رسمیت شناختن استقلال این منطقه مخالفت خواهد کرد.

اوکراین در بحبوحه یک بحران سیاسی چند ماهه است که با رد توافق الحاق این کشور به اتحادیه اروپا از جانب ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین آغاز شد.

پس از فرار یانوکوویچ از اوکراین، نیروهای روسی به سرعت وارد کریمه شدند و این اقدام به رغم هشدارهای اوباما مبنی بر هزینه داشتن نقض تمامیت ارضی اوکراین انجام شد.

نادیده گرفتن تهدیدهای اوباما از جانب پوتین، دور جدید انتقادهای مخالفان جمهوری خواه کاخ سفید را رقم زد.ˈجان مک کینˈ سناتور ایالت آریزونا، اوباما را به برخورداری از سیاست خارجی بی اثر متهم کرد که به موجب آن هیچ کس دیگر قدرت آمریکا را جدی نمی گیرد.

اما اوباما و مشاورانش تاکید دارند که هنوز گزینه هایی در اختیار دارند که سخت ترین آن تحریم های اقتصادی است.

اما حتی با وجود مجازات های سخت اقتصادی، برخی تحلیل گران منطقه ای معتقدند که شاید برای تغییر دادن شرایط در کریمه خیلی دیر باشد.

ˈمتیو روجانسکیˈ تحلیل گر روس در مرکز ˈویلسونˈ که اندیشکده ای در واشنگتن است، گفت: این ایده که رقابتی بر سر کریمه جریان دارد، ایده احمقانه ای است. وی افزود: کریمه در دستان روسیه است و همواره در شرف قرار داشتن در دستان روسیه بوده است.

وی گفت که نگرانی اصلی آمریکا این است که پوتین را از پیشروی به مناطقی در شرق اوکراین که با روسیه روابط دوستانه ای دارند، بازدارد.

پوتین روز گذشته (سه شنبه) گفت که در حال حاضر دلیلی برای مداخله روسیه در این مناطق نمی بیند. وی در عین حال خاطر نشان کرد که اگر روس زبان ها در این منطقه در خطر باشند، روسیه حق این اقدام را برای خود محفوظ می دارد.

ˈرابرت گیتسˈ وزیر دفاع سابق آمریکا نیز نسبت به موثر واقع شدن تحریم های اقتصادی ابراز تردید کرد.

طبق این گزارش،شبه جزیره کریمه به لحاظ جغرافیا، تاریخ و سیاست از دیگر مناطق اوکراین جدا شده است. کریمه در سال 1954 بخشی از اوکراین شد، زمانی که ˈنیکیتا خروشچفˈ رهبر اتحاد جماهیر شوروری سابق این شبه جزیره را به جمهوری اوکراین،کشوری که حرفه سیاسی اش را از آنجا آغاز کرد، تحویل داد. این انتقال در آن زمان چندان حائز اهمیت نبود تا اینکه اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 فروپاشید و کریمه سر از یک اوکراین مستقل در آورد.

شهر بندری ˈسواستوپولˈ در شبه جزیره کریمه، مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه است و هزاران تن از پرسنل نیروی دریایی این کشور در این شهر مستقر هستند. یانوکوویچ مدت زمان اجاره این مقر را تا سال 2042 تمدید کرد، اما روسیه بیم دارد که دولت موقت اوکراین که به غرب گرایش دارد، این توافق را لغو کند.

مقام دولت اوباما در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که واشنگتن خواستار خروج کامل نیروهای روسی از کریمه نیست، بلکه از مسکو می خواهد نیروهایش را به موقعیت عملیاتی عادی شان در پایگاه خود بازگرداند، پایگاهی که به موجب توافقی با اوکراین، کرملین می تواند یازده هزار سرباز را در آن نگه دارد.

وضعیت کریمه به قیاس هایی با مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی که دو قلمرو جدا شده از گرجستان هستند، دامن زده است. روسیه همچنان حضور نظامی اش را در این دو منطقه حفظ کرده است و آتش بس پایان جنگ سال 2008 با گرجستان را نقض می کند. مسکو همچنین در ارتباط با این دو منطقه محکومیت های مکرر آمریکا و اروپا را نادیده می گیرد.

ˈبری پاولˈ که در دوران ریاست جمهوری اوباما و ˈجرج دبلیو بوشˈ در شورای امنیت ملی کاخ سفید فعالیت داشت، گفت که کنترل بر کریمه ممکن است برای روسیه از اهمیت بیشتری در مقایسه با قلمروهای گرجستان برخوردار باشد.

وی که اکنون نایب رییس اندیشکده ای در واشنگتن موسوم به شورای آتلانتیک است،افزود:ملی گرایان روسی این منطقه را درعمل قلمروی روسیه تلقی می کنند. وی اضافه کرد:شانس اینکه نیروهای روسی جایی را که در آن هستند،ترک کنند بسیار اندک است.

طبق این گزارش،پیامدهای طولانی مدت ماندن نیروهای روسی در کریمه، نامشخص است،اما ˈهیتر کنلیˈ تحلیل گر مسائل اروپا در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی گفت که این یک موضوع خطرناک برای آمریکا و اروپا است که به پوتین اجازه دهند به دستاوردهای کریمه به عنوان فرصتی برای تحرکات نظامی در دیگر نقاط این منطقه بنگرد.

مترجمام**9109 **1856
کد N164947

وبگردی