آفتاب

پرواز هواپیمای با 200 سرنشین چینی در منطقه مانور موشکی کره شمالی

پرواز هواپیمای با 200 سرنشین چینی در منطقه مانور موشکی کره شمالی

تهران - خبرگزاری کیودوی ژاپن روز چهارشنبه از پرواز یک هواپیمای خطوط هوایی چین با 200 سرنشین در نزدیکی منطقه مانور موشکی کره شمالی خبر داد.

این گزارش به نقل از ˈکیم مین سئوکˈ سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که یک هواپیمای خط هوایی چین با 200 سرنشین عصر سه شنبه بدون آگاهی از منطقه خطر برای پرتاب موشک آزمایشی کره شمالی، در این منطقه به پرواز در آمد.

به گفته این سخنگو، کره شمالی طی سه روز اخیر درحالی به آزمایش موشک کوتاه برد خود در دریای کره دست زد که پیشتر منطقه ای را به عنوان منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرده بود و حتی کشورهای همسایه را نیز از نیت خود باخبر نساخت.

وی ادامه داد هر دو موشک شلیک شده کره شمالی به سوی دریای ژاپن دارای 500 کیلومتر برد بوده و هواپیمای چینی که از فرودگاه ˈناریتاˈ توکیو به هوا برخواست در مسیر خود به ˈشنیانگˈ در شمال چین از منطقه ای گذشت که کره شمالی چهار موشک دوربرد خود را به سوی دریای ژاپن در همین منطقه هوایی شلیک کرده بود.

این گزارش همچنین به نقل از مقامات کره جنوبی و ژاپن اعلام کرد که کره شمالی درحالی بدون هیچ پیش آگاهی چهار موشک 300 میلیمتری از نوع KN09 خود را از ساحل شرقی کشورش به سوی دریای ژاپن پرتاب کرد که هواپیمای چینی از خط سیر آنها آگاهی نداشتند.

اما خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از سخنگوی ارتش کره شمالی، این آزمایش را ˈیک اقدام دفاع از خودˈ خواند و افزود: شلیک این موشک ها براساس طرح عادی و همیشگی رزمایش نظامی این کشور صورت پذیرفته است.

براساس این گزارش، درحالی که وزارت دفاع کره جنوبی این اقدام کره شمالی را ˈاقدامی تحریک آمیزˈ و ˈتهدید به حملهˈ ارزیابی کرد، ˈکیم جونگ اونˈ رهبر کره شمالی در جریان بازدید از یکی از واحدهای نظامی کشور، ارتش کشورش را به هوشیاری در برابر حملات نظامی احتمالی فرا خوانده و گفت: ˈجنگ همواره بدون هشدار قبلی شروع می شود.ˈ

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، با اعلام این خبر، کره شمالی را متهم کرد که ˈروشی دوگانهˈ در پیش گرفته است. این مقام مسئول گفت که کشور همسایه از یک سو برای همکاری و تلاش برای حل مناقشه اعلام آمادگی می کند، اما از سویی دیگر کرده و از سوی دیگر دست به این اقدامات تحریک آمیز می زند.

این سخنگو افزود: ایرباس خط هوایی چین درست هفت دقیقه پس از پرتاب موشک کره شمالی در ارتفاع 20 کیلومتری زمین در مسیر این موشک های کوتاه برد با 155 کیلومتر برد در فاصله 10 کیلومتری آن قرار گرفت.

براساس این گزارش، کره شمالی در هفته گذشته نیز چهار موشک کوتاه برد را آزمایش کرد، با این حال زمان بندی این آزمایش ها گاه باعث بروز بحران در روابط پرتنش دو کره می شود.

قطعنامه های پیشین سازمان ملل متحد درباره ی فعالیت های اتمی و نظامی کره شمالی، این کشور را از هرگونه آزمایش موشک های بالیستیک از جمله موشک های اسکاد منع کرده است.

مترجمام**1378**1547
کد N164852

وبگردی