آفتاب

تقلای پنتاگون برای حفظ بودجه جنگی‌اش

تقلای پنتاگون برای حفظ بودجه جنگی‌اش

مقامات آمریکایی عنوان کردند که پنتاگون قصد دارد حتی به‌رغم خارج شدن اکثر سربازان آمریکایی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی بودجه 80 میلیارد دلاری مخصوص جنگ خود را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز، این در حالی است که این بودجه موسوم به بودجه "عملیات‌های احتیاطی خارجی" بودجه‌ای جدا از بودجه در نظر گرفته اصلی پنتاگون بوده و از طریق آن جنگ‌های عراق و افغانستان و عملیات‌های ضد تروریستی در سراسر جهان به مدت بیش از یک دهه تامین اعتبار شده است.

هنگامی که باراک اوباما به ریاست جمهوری‌ آمریکا رسید، معاونان وی وعده دادند تا این بودجه را سرانجام به بودجه اصلی پنتاگون بازگرداند. با این وجود بودجه پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا که روز سه‌شنبه در راستای طرح هزینه‌های سالیانه کاخ سفید منتشر شد خواهان مبلغ 4 / 79 میلیارد دلار بودجه جنگی برای سال مالی 2015 شده است.

این میزان تنها مقدار کمی از بودجه عملیات‌های خارجی برای سال جاری میلادی که معادل 2 / 85 میلیارد دلار است، کمتر است.

حدود 33 هزار و 700 سرباز آمریکایی همچنان در افغانستان هستند و بخش عمده این نیروها قرار است تا ماه دسامبر از این کشور خارج شوند. با این وجود دولت آمریکا قصد دارد تعداد کمی از نیروهای خود حدود 10 هزار سرباز را پس از سال 2014 در افغانستان حفظ کند و بدین منظور می‌بایست توافق امنیتی دوجانبه را با دولت افغانستان امضا کند؛ توافقی که حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان راضی به امضای آن نیست.

پیش از این مقامات آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند که بودجه جنگی این کشور با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کاهش چشمگیری خواهد یافت، اما پنتاگون به جای آن از این بودجه برای اموری نظیر نگهداری و دیگر اموری که با کاهش بودجه سراسری متحمل کسری بودجه شده‌اند، استفاده کرده است.

بودجه جنگی آمریکا به رقم بودجه دفاعی پایه اصلی دست خوش طرح کاهش هزینه‌های اجباری کنگره آمریکا نشده است. سال گذشته میلادی مقامات پنتاگون و سیاستمداران آمریکایی حدود 29 میلیارد دلار را از بودجه اصلی کم کرده و به بودجه عملیات‌های احتیاطی خارجی اضافه کردند تا جلوی تاثیر کاهش بودجه خودکار را بگیرد.

بودجه دفاعی اصلی آمریکا برای سال 2015، 575 میلیارد دلار پیشنهاد شده است که کمتر از اوج این بودجه در سال 2010 معادل 691 میلیارد دلار است اما همچنان بسیار بیشتر از بودجه 316 میلیارد دلاری سال 2001 است.

بودجه نظامی آمریکا بسیار فراتر از بودجه‌های دیگر کشورهای جهان است و با بودجه رسمی 2 / 132 میلیارد دلاری چین و بودجه 9 / 68 میلیارد دلاری روسیه قابل مقایسه نیست. با این وجود پنتاگون در بودجه درخواستی خود عنوان کرد که با کمبود اعتبار برای مدرنیزه کردن هواپیماها و پایگاه‌های آموزشی و نگهداری رو به رواست.

طبق این بودجه تعداد سربازان ارتش آمریکا از 520 هزار سرباز به 440 تا 450 هزار سرباز تا سال 2017 رسیده و هواپیماهای قدیمی و نظیر مدل‌های U-2 و A10 از چرخه خارج می‌شوند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین یک بازبینی راهبردی مهم را نیز که هر چهار سال یکبار انجام می‌شود منتشر کرده و با پذیرش طرح بودجه خواهان حفظ قابلیت ارتش آمریکا به منظور انتقال سریع نیروهای خود در سراسر جهان به رقم سیاست‌های ریاضت اقتصادی شده است.

انتهای پیام

کد N164704

وبگردی