آفتاب

اردوغان: نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نمی شوم

اردوغان: نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نمی شوم

آنکارا – ایرنا – ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه که نامزدی وی برای شرکت در انتخاب ریاست جمهوری آینده به یقین گمانه زنی می شد، روز چهارشنبه اعلام کرد که برنامه ای برای نامزدی در این انتخابات ندارد و ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری فعلی می تواند برای بار دوم نامزد شود.

به گزارش ایرنا،کارشناسان سیاسی سخنان اردوغان در انصراف و یا مطرح نبودن نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 ترکیه را به عنوان تصمیم وی برای ادامه فعالیت سیاسی در ترکیه در پست نخست وزیری حداقل برای یک دوره دیگر ارزیابی می کنند.

این نخستین بار است که اردوغان به صراحت در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری در ترکیه و تمایل نداشتن به نامزدی در این انتخابات سخن می گوید.

شبکه خبری ˈان.تی.ویˈ ترکیه گزارش داد که نخست وزیر ترکیه این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص آنکه آیا اساسنامه حزب حاکم برای احراز مقام رهبری این حزب و نمایندگی در مجلس و پست نخست وزیری را برای بیش از سه دوره متوالی منع کرده است، تجدید نظر خواهد شد؟ عنوان کرد.

اردوغان گفت: اگر از اعضای حزب پیشنهادی در خصوص تغییر اساسنامه حزب مطرح شود در مجمع عمومی حزب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اردوغان گفت که نظر شخصی وی این است که اساسنامه حزب باید همچنان پا برجا باشد و فعالان سیاسی بعداز سه دوره متوالی فعالیت، حداقل یک دوره از فعالیت های سیاسی کنار بمانند.

ˈبلند آرینچˈ معاون نخست وزیر ترکیه و سخنگوی دولت آنکارا پیشتر از احتمال تغییر اساسنامه حزب حاکم عدالت و توسعه سخن گفته و یادآور شده بود که تصدی پست رهبری حزب حاکم و نمایندگی مجلس سه دوره متوالی ، تغییر پذیر است و می توان این اساسنامه را تغییر داد.

اردوغان در پاسخ به این پرسش که آیا نامزد ریاست جمهوری خواهید شد؟ گفت : نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری در برنامه هایم قرار ندارد و رییس جمهوری فعلی می تواند خود را نامزد کند.

خاورم/2011**230 **1010
کد N164617

وبگردی