آفتاب
در آستانه انتخابات شهرداری ها/

انتشار نوارهای صورتی دردسری جدید برای اردوغان و حزب حاکم ترکیه

انتشار نوارهای صورتی دردسری جدید برای اردوغان و حزب حاکم ترکیه

آنکارا- ایرنا - انتشار هر روزه نوارهای صوتی منتسب به ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه پس از تحولات تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی 17 دسامبر گذشته در روزهای اخیر ابعاد جدیدی در جامعه این کشور به خود گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، در پی انتشار نخستین نوار منتسب به مکالمه تلفنی ˈاردوغانˈ با فرزندش ˈبلالˈ در هفته گذشته که وی به فساد مالی متهم شده است ، نخست وزیر ترکیه در برابر موج انتقادهای گسترده احزاب مخالف قرار گرفته است.

هر چند که اردوغان و مقامات دولتی ترکیه نوارهای صوتی منتشره را غیر واقعی ، مونتاژ و دوبلاژ و آن را به جماعت گولن منتسب کرده اند ولی ˈکمال قلچداراوغلو ˈ رهبر حزب جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف دولت در مجلس ملی این کشور عنوان کرده است که گزارش تایید واقعی بودن این نوارها را از سه نهاد معتبر در اختیار دارد و به نظر می رسد که این حزب در پی درگیری دولت آنکارا با جماعت گولن در پی موج سواری است .

احزاب و مخالفان دولت آنکارا بر این عقیده هستند که در صورت غیر واقعی بودن نوارهای صوتی منتشر شده ، حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ تاییدهایی را از نهادهای داخلی و خارجی را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار و آنها را منتشر می کرد.

نوارهای صوتی ادعایی منتسب به نخست وزیر ترکیه که تاکنون منتشر شده است،نمایانگر مداخله های نخست وزیر ترکیه درمسایل مختلف است.

در یک نوار صوتی ادعایی ، نخست وزیر ترکیه در مورد تیم فوتبال پرهوادار فنرباغچه و انتخاب رییس جدید این باشگاه اظهار نظر کرده و دستوراتی صادر می کند ، در نوار دیگری ادعایی، اردوغان در مورد گرفتن پول از یک سرمایه گذار ترک که مناقصه 20 میلیارد دلاری احداث خط لوله نفت و گازی به وی داده شده است ، خطاب به فرزندش بلال سخنانی ایراد می کند، در یک نوار ادعایی دیگر وی در مورد نحوه صدور حکم دادگاه در مورد ˈآیدین دوغانˈ رییس گروه رسانه ای ˈدوغانˈ ترکیه خطاب به وزیر دادگستری وقت دستوراتی صادر کرده است .

انتشار نوارهای یاد شده با موج انتقادهای گسترده احزاب مخالف روبه رو شده است و رهبر جمهوریخواه خلق ( لاییک ها) در پی انتشار این نوارها به جای کلمه نخست وزیر از اردوغان به عنوان ˈ نخست دزد ˈ یاد و وی را قاتل حقوق در ترکیه معرفی می کند و ˈ دولت باغچه لی ˈ رهبر حزب مخالف حرکت ملی نیز خواستار استعفای اردوغان شده است .

کارشناسان سیاسی معتقدند که این انتقادها به اندازه ای تند است که نمونه مشابه آن در تاریخ جمهوری ترکیه وجود نداشته است و در هیچ برهه از تاریخ این کشور از یک نخست وزیر به عنوان ˈ نخست دزد ˈ و ˈقاتل ˈ هر چند قاتل حقوق نام برده نشده است.

گروه رسانه ای قدرتمند دوغان پس از انتشار نوار صوتی منتسب به اردوغان در مورد محکوم کردن این گروه در دادگاه خواستار روشن شدن این مساله و صحت و سقم این نوار صوتی شده است و در اطلاعیه ای که در صفحات نخست روزنامه های متعلق به این گروه رسانه ای همانند حریت ، منتشر شده،آمده است که اگر چنین مکالمه ای صحت داشته باشد این مساله موجب زلزله در سیستم حقوقی ترکیه خواهد شد.

براساس این گزارش ، سندیکای قضات ترکیه نیز امروز با صدور اطلاعیه ای خواستار عذرخواهی اردوغان و وزیر سابق دادگستری ترکیه و انجام تحقیقات قضایی در این زمینه از سوی دادستان دیوان عالی قضایی ترکیه شد.

ˈسما آکسویˈ ، رییس کانون وکلای دادگستری آنکارا دراین باره گفت: اگر مکالمه یاد شده در نتیجه یک شنود قانونی بدست آمده باشد مساله مداخله به قوه قضاییه مطرح است و دادستانها می باید با انجام تحقیقات مساله را به سرانجام برسانند و اگر این یک شنود غیرقانونی باشد دادستانها باید مسببین را یافته و به مجازات برسانند.

نوار صوتی منتسب به اردوغان در زمینه اعمال نفوذ وزیر دادگستری در مورد صدور حکم علیه ˈآیدین دوغانˈ رییس گروه رسانه ای دوغان ترکیه که روز گذشته منتشر شد در رسانه های روز جاری ترکیه بازتاب گسترده ای داشته است .

خانم ˈنازلی ایلیجاکˈ روزنامه نگار ترکیه ای که از متحدین نزدیک اردوغان در قبل از آغاز عملیات فساد مالی و ارتشاء بود و بعد از انتقاد از اردوغان به کار وی در روزنامه محل صباح خاتمه داده شده در مقاله ای در روزنامه ˈبوگونˈ نوشت: نخست وزیر ترکیه در این مکالمه تلفنی به ˈسعدالله ارگونˈ وزیر وقت دادگستری دستور مداخله برای صدور حکم محکومیت آیدین دوغان را می دهد. اگر این مساله صحت داشته باشد نمونه ای برای این مساله در تاریخ ترکیه سراغ نداریم که رییس قوه مجریه دستور مداخله صریح در قوه مقننه و اعمال فشار به قاضی دادگاه را داده باشد.

وی در بخش دیگری از مقاله خود با اشاره به سخنان ˈبلند آرینچˈ معاون نخست وزیر ترکیه در روزهای گذشته مبنی بر اینکه فردی از جماعت گولن به نزد اردوغان آمده و وی را تهدید به افشاگری با انتشار نوارهای صوتی و تصویری کرده نوشت: جامعه ترکیه از نخست وزیر انتظار دارد نام این فرد ادعایی را به صراحت اعلام کند ولی مطمئنا اردوغان نامی را اعلام نخواهد کرد .

ایلیجاک با اشاره به اینکه در ماه آوریل سال 2013 میلادی سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه ˈمیتˈ در مورد دردسرساز بودن ارتباطات ˈرضا ضرابˈ با برخی دولتمردان ترکیه گزارش سری به اردوغان ارسال کرده و دولت ترکیه نیز این گزارش را تکذیب نکرده است نوشت: احتمال اینکه گزارشهایی قبل از این تاریخ نیز تهیه و برای نخست وزیر ترکیه ارسال شده باشد موجود است.

ایلیجاک افزود: اردوغان از سال 2012 میلادی متوجه اینکه ادعاهای مرتبط با فساد مالی و ارتشاء در سطح عالی دولتی گریبان حزب ˈعدالت و توسعهˈ را خواهد گرفت شده بود و با لحاظ این، مساله تعطیلی آموزشکده ها در ترکیه را مطرح و سعی در منحرف کردن اذهان عمومی ترکیه با این مساله و درگیری با جماعت گولن کرد.

وی با عنوان اینکه کسی نمی توانست تلاش اردوغان برای درگیری با جماعت گولن در آستانه سه انتخابات مهم در ترکیه را درک کند گفت: عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشاء و متعاقب آن ادعاهای اردوغان در انتساب کردن این عملیات به جماعت گولن و افشاگریهای اخیر سرنخ هایی از این مساله را بدست می دهد.

ایلیجاک افزود: اگر ادعاهای نخست وزیر ترکیه در زمینه توطئه بودن مساله فساد مالی و ارتشاء صحت داشته باشد وی با افشای اسامی اشخاصی که وی را تهدید کرده بودند می تواند این مساله را به اثبات برساند.

ˈجونیت اوزدمیرˈ روزنامه نگار دیگر ترکیه ای نیز در مقاله ای در روزنامه ˈرادیکالˈ از مکالمه اردوغان و ارگون به عنوان ˈرذالت سیاسیˈ و تلاش برای فشار به مخالفین نام برد.

اوزدمیر نوشت: سخنان ارگون مبنی بر اینکه قاضی صادرکننده حکم برائت ˈآیدین دوغانˈ علوی بود لکه ننگ در تاریخ سیاسی ترکیه است.

وی گفت: مساله مداخله در امور قوه قضاییه به دفعات در ترکیه مطرح شده ولی ترکیه تاکنون شاهد چنین مداخله آشکاری ندیده است .

اوزدمیر با عنوان اینکه دیوارترس از حاکمیت حزب عدالت و توسعه خصوصا در رسانه های ترکیه در حال فروریزی است نوشت: حاکمیت حزب ˈعدالت و توسعهˈ تنها تا ماه قبل با یک تلفن می توانست زمینه اخراج روزنامه نگاران مخالف و منتقد را فراهم کند ولی این مساله در حال حاضر دشوارتر شده است و رسانه هایی همانند خبرترک که در صف دولت آنکارا جای داشتند شروع به تغییر موضع کرده اند و شبکه تلویزیونی خبری ˈان.تی.ویˈ نیز اقدام به پخش زنده تجمع تبلیغاتی ˈکمال قلچداراوغلوˈ رهبر حزب مخالف در روزهای گذشته را کرده است.

وی نوشت:در نوار صوتی منتسب به اردوغان با وزیر سابق دادگستری متوجه این نکته که اردوغان دعوی علیه ˈآیدین دوغانˈ صاحب گروه رسانه ای دوغان را از نزدیک دنبال و در زمینه چگونگی به سرانجام رساندن آن به وزیر خود دستور می دهد، می شویم.

اوزدمیر نوشت:اگر این نوار صوتی واقعی باشد اردوغان می باید در دادگاه قانون اساسی محاکمه شود.

کارشناسان آگاه در آنکارا با اشاره به اینکه احتمال نزدیکی و یا آتش بس بین دولت آنکارا و جماعت گولن وجود ندارد معتقدند ، انتشار و جنگ نوارها بین حاکمیت حزب ˈعدالت و توسعهˈ و جماعت گولن تا انتخابات محلی 31 مارس ( 10 فروردین ) ادامه خواهد داشت.

این کارشناسان می گویند در بعد از آن تاریخ نیز در صورت کاهش آرای حزب ˈعدالت و توسعهˈ در انتخابات محلی امکان ریاست جمهوری اردوغان منتفی خواهد شد و امکان برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه می تواند مطرح شود.

این کارشناسان بر این باورند که درصورتی که در انتخابات محلی حزب ˈعدالت و توسعهˈ آرای خود را حفظ و یا افزایش دهد درچنین صورتی امکان نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری در تابستان سالجاری میلادی مطرح خواهد شد و در چنین صورتی جو آشفته فعلی و جنگ نوارها با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

خاورم**2012** 230**1856
کد N164598

وبگردی