آفتاب

ظریف در کنفرانس توکیو: تعطیلی راکتور اراک خط قرمز ایران است

ظریف در کنفرانس توکیو: تعطیلی راکتور اراک خط قرمز ایران است

تسنیم نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود در توکیو اعلام کرد که تهران به هیج وجه به دنبال توقف ساخت تأسیسات راکتور هسته ای آب سنگین اراک و برچیدن آن نیست و این امر خط قرمز ایران است.
به نقل از "اتاوا سیتی‌زن"؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از دیدار با نخست‌وزیر و وزیر خارجه ژاپن در توکیو با شرکت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که غرب نمی‌تواند به توهم خود مبنی بر اینکه ایران به طور کامل به برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پایان می‌دهد، ادامه دهد و تهران به هیچ وجه به دنبال توقف ساخت تأسیسات راکتور هسته‌ای آب سنگین (اراک) نیست.
ظریف گفت: ما به دنبال تعطیل کردن آن (اراک) نیستم. ما به دنبال برچیدن آن نیستیم. این خط قرمز ما است. اما به نگرانی‌های برخی طرف‌ها در مورد اشاعه تسلیحات هسته‌ای خواهیم پرداخت.
او با اشاره ضمنی به سخنان نتانیاهو در نشست آیپک در واشنگتن گفت ظاهرا برخی به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند اما من فکر نمی‌کنم که بتوانند موفقیتی کسب کنند، زیرا هیچ بازی و معادله دیگری وجود ندارد، تنها مسیر و معادله ممکن اتخاذ یک مسیر معقول است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود گفت: ایران خواستار همکاری در زمینه فناوری صلح آمیز انرژی هسته‌ای با ژاپن است، کشورمان (در حال حاضر) نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و 75 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خود است.
طبق این گزارش، ایران هم‌اکنون تلاش دارد در مذاکرات خود با کشورهای 1+5 در ازای اطمینان سازی درباره صلح آمیز بودن موضوع هسته ای خود، تحریم‌های اعمالی را رفع کند. پیشتر ایران و گروه 1+5 به یک توافقنامه موقت هسته‌ای دست یافتند و هم اکنون برای دستیابی به توافق نهایی در حال مذاکره با یکدیگر هستند.
ایران که تاکنون یک نیروگاه اتمی را به کمک روسیه تأسیس کرده است به دنبال ساخت 19 نیروگاه دیگر است. ظریف در همین رابطه گفت: ایران با روسیه برای ساخت یک نیروگاه اتمی دیگر نیز در حال مذاکره است،‌ اما همکاری در این زمینه تنها خاص یک طرف نیست. مطمئنا ژاپن نیز می تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند.


23231

کد N164473

وبگردی