آفتاب

ساخت نانو حامل های دارو برای کبد و طحال

ساخت نانو حامل های دارو برای کبد و طحال

تهران - ایرنا - پژوهشگران ایرانی با استفاده از نانو ذرات موفق به تولید حامل های دارویی شدند که در کبد و طحال به خوبی جذب می شوند.

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو ، این طرح تحقیقاتی با هدف بررسی میزان بقای نانو ذرات تا یک هفته بعد از تزریق ، تخمین دوز جذبی این نانو ذرات و روش خالص سازی ترکیب نهایی انجام شده است .

دکتر سعید شانه ساز زاده فارغ التحصیل رشته فیزیک پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از محققان این پروژه در این مورد گفت: میزان جذب این حامل های دارویی در کبد و طحال بسیار چشمگیر بوده و بیش از 62 درصد از این مواد در کبد و بیش از 23 درصد آن در طحال جذب شدند.

به گفته وی انجام مطالعات حیوانی و تخمین دوز جذبی در انسان با استفاده از داده های حیوانی از مواردی است که این محققان به آن پرداختند.

شانه ساز زاده گفت : از نتایج این طرح می توان به امکان استفاده از این نوع حامل های دارویی برای دارو رسانی به کبد با توجه به عدم جذب آن ها در سایر اعضای بدن نام برد .

وی خاطرنشان کرد: کاربرد اصلی این نانو ذرات با این خصوصیات در هایپر ترمی ( افزایش کنترل شده ی حرارت تومور ) و یا دارو رسانی به کبد و طحال است.

برای ادامه این تحقیقات نیز طرح هایی در زمینه به کارگیری این ذرات در تشخیص دیابت و واکنش این ذرات در محیط بیولوژیک در حال انجام است .

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Nuclear Medicine Communications منتشرشده است.

علمی(1)**1746**1581
کد N164223

وبگردی