آفتاب

تقاضای وام 2 میلیارد دلاری اوکراین از روسیه

تقاضای وام 2 میلیارد دلاری اوکراین از روسیه

مسکو- ایرنا- ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر جدید اوکراین روز چهارشنبه از روسیه تقاضای 2 میلیارد دلار وام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، یاتسنیوک در این باره به خبرنگاران گفت: امیدواریم از روسیه 2 میلیارد دلار وام برای بازپرداخت بدهی گازی به این کشور دریافت کنیم.

وی افزود: اوکراین به روسیه بابت خرید گاز بدهکار است و این بدهی در دوره دولت قبلی و رییس جمهوری پیشین به وجود آمده است و مجموع آن به 2 میلیارد دلار می رسد.

نخست وزیر اوکراین توضیح داد: روسیه وعده داده بود 2 میلیارد دلار وام به اوکراین واگذار کند که می بایست برای پرداخت بدهی گازی مصرف می شد.

یاتسنیوک افزود: می خواهیم پاسخ صریح روسیه را در این باره بشنویم و باید ببینیم آیا روسها در این شرایط به تعهدات خود که چند ماه پیش برعهده گرفته اند، پایبند خواهند بود.

وی همچنین گفت: دولت اوکراین با صندوق بین المللی پول برای گرفتن یک میلیارد دلار وام مذاکره می کند.

نخست وزیر اوکراین پیشتر اعلام کرده بود که خزانه دولت خالی است و برای رفع کسری بودجه به 35 میلیارد دلار پول نیاز دارد.

روسیه در ماه دسامبر سال 2013 با حکومت سابق اوکراین قراردادی برای واگذاری 15 میلیارد دلار وام امضا کرد که 3 میلیارد آن را پرداخت کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه به دولت اوکراین هشدار داد چنانچه بدهی خود به روسیه بابت گاز خریداری شده در ماه فوریه (ماه گذشته)را نپردازد، بدهی این کشور به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.

پوتین یادآورشد که بدهی فعلی اوکراین به روسیه در حال حاضر از یک و نیم میلیارد تا یک میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد می شود، لذا چنانچه کی یف اقدامی برای تسویه حساب قبلی خود صورت ندهد؛ این مبلغ می تواند تا پایان این ماه به 2 میلیارد دلار نیز برسد.

اروپام/2242**518**1485 **1010
کد N164112

وبگردی