آفتاب

پرواز جنگنده‌های ترکیه برای رهگیری هواپیمای شناسایی روسیه

پرواز جنگنده‌های ترکیه برای رهگیری هواپیمای شناسایی روسیه

ارتش ترکیه اعلام کرد، همزمان با آغاز پرواز یک هواپیمای شناسایی IL-20 روسیه بر فراز حریم هوایی ترکیه، آنکارا هشت فروند جت جنگنده F-16 را برای رهگیری این هواپیمای نظامی بر فراز دریای سیاه به پرواز درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، این رویداد به دنبال افزایش تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف بر سر شبه جزیره استراتژیک کریمه واقع در جنوب شرق اوکراین صورت گرفت.

مولوت چاوشی اوغلو، وزیر امور اتحادیه اروپا ضمن دیدار با سرگئی کورسونسکی، سفیر اوکراین درباره تحولات اخیر در کریمه و کی‌یف مذاکره کرد.

چاووش اوغلو همچنین از تصمیم روسیه برای عقب‌نشینی بیش از 150 هزار تن از نیروهایش از نزدیکی مرز اوکراین استقبال کرد. وی گفت، تصمیم روسیه یک اقدام مثبت است و از مسکو خواست تا به تمامیت ارضی و استقلال اوکراین احترام بگذارد.

کرملین اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ده‌ها هزار تن از نیروهای روسیه متشکل از 150 هزار نیرو، صدها تانک و چندین هواپیما که مشغول مانورهای نظامی در غرب روسیه بودند، دستور داد تا به پایگاه‌هایشان بازگردند.

چاووش اولغو در جریان دیدار با کورسانسکی گفت: وضعیت اوکراین و اینکه اتحادیه اروپا و روسیه در تلاشند تا کنترل اوکراین را به دست بگیرند، کی‌یف را وادار می‌سازد تا یک طرف را انتخاب کند. من معتقدم که وادار ساختن اوکراین برای انتخاب یکی از این دو طرف ناعادلانه است. اوکراین به غرب نیاز دارد و همه می‌دانند که این کشور به نفت و گاز رویه نیز نیازمند است. ترکیه می‌خواهد تا به تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته شود.

کورسانسکی گفت: عقب‌نشینی نیروهای روسیه باید شامل نیروهای مستقر مسکو در کریمه نیز شود. اوکراین منتظر حمایت اقتصادی و سیاسی ترکیه است. من از ترکیه می‌خواهم تا در صورت لزوم حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را از اوکراین دریغ نکند.

این سفیر اوکراین همچنین به انجام رفراندومی درباره تعیین آینده شبه جزیره کریمه اشاره کرد که قرار است اواخر مارس سال جاری میلادی برگزار شود.

وی گفت: این رفراندوم قانونی است. اوکراین آماده است تا به مردم کریمه کمک کند اما این مساله پس از خروج نیروهای روسیه از کریمه رخ می‌دهد.

انتهای پیام

کد N163787

وبگردی