آفتاب

چین: غرب ذهنیت جنگ سرد را در باره اوکراین کنار بگذارد

چین: غرب ذهنیت جنگ سرد را در باره اوکراین کنار بگذارد

پکن - ایرنا - رسانه های چین روز چهارشنبه از غرب خواستند تا ذهنیت جنگ سرد را در باره اوکراین کنار گذاشته و با روسیه برای حل مساله همکاری کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ها، خبرگزاری رسمی و تلویزیون چین در گزارش هایی تاکید کردند که بر خلاف غرب، روسیه با اوکراین ارتباطات تاریخی و سیاسی و اقتصادی گسترده ای دارد و غرب نباید مانع مداخله روسیه برای حل بحران اوکراین شود، بلکه روسیه تنها قدرت واحدی است که در سرنوشت و آینده اوکراین تاثیرگذار و تصمیم گیرنده است.

خبرگزاری شین هوا نوشت: ممانعت غرب از ورود روسیه به حل سیاسی مساله اوکراین باعث تشدید تنش ها و خطر رویارویی نظامی می شود .

روزنامه چاینا دیلی نیز با اشاره به اینکه کریمه در اوکراین به مرکز تنش ها تبدیل شده است، نوشت: نزدیک به 58 درصد از این منطقه که سال 1991 میلادی از شوروی پیشین مستقل شد دارای گذرنامه روسی هستند و روسیه تنها کشوری است که در این منطقه و دریای سیاه پایگاه نیروی دریایی دارد.

این روزنامه خاطر نشان کرد که بخش های شرقی و جنوبی اوکراین به روسیه نزدیک هستند و بخش غربی اوکراین خواهان یکپارچگی با اروپاست . همین مسایل تاریخی از دیرباز باعث تفرقه در اوکراین شده است.

این نشریه افزود: غربی ها قدرت برقراری صلح در اوکراین را ندارند، لذا بهتر است با روسیه برای حل این بحران همکاری کنند. آنها باید ارتباطات تاریخی و اقتصادی روسیه با اوکراین را مدنظر قرار دهند.

مطبوعات چین همچنین امروز نوشتند که مداخله غرب و اروپا در اوکراین فقط مساله را پیچیده تر خواهد کرد.

این نشریات افزودند که غرب بجای مانع تراشی و با توجه به همکاری های اقتصادی روسیه و اوکراین باید با مسکو برای حل این بحران همکاری کند و اجازه دهد مردم اوکراین آنچه برای سرنوشت کشورشان مطلوبتر است ، انجام دهند .

آساق ** 2100 **1611
کد N163335

وبگردی