آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

طرح فوریتی کاهش سالانه 20 درصد واردات وزارتخانه ها / ارز حاصل از صرفه جویی به حمایت از تولید اختصاص می یابد

 طرح فوریتی کاهش سالانه 20 درصد واردات وزارتخانه ها / ارز حاصل از صرفه جویی به حمایت از تولید اختصاص می یابد

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح فوریتی در راستای مکلف کردن وزراتخانه ها برای کاهش سالانه حداقل 20 درصد از واردات محصولات خارجی خبر داد و گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، ارز حاصل از صرفه جویی در واردات به حمایت از تولید اختصاص خواهد یافت.

عبدالرحمن رستمیان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر از تدوین طرحی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای کاهش واردات و افزایش تولید داخل  خبر داد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس این طرح باید سالانه 10 تا 20 درصد واردات هر یک از وزارتخانه ها کاهش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با تصویب نهایی این طرح یک فوریتی در مجلس وزارتخانه ها مکلف خواهند شد سالانه حداقل 10 تا 20 درصد از واردات خود را کاهش داده و منابع ارزی آن را به حمایت از تولید اختصاص دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تولید داخلی داروهای وارداتی در کشور ما یک سوم تا یک پنجم واردات آن ها هزینه خواهد داشت، در همین راستا واکسن آنفولانزا یک زمانی در داخل تولید می شداما برای تولید سرمایه گذاری نشد و در مقابل واردات تسهیل شد.

به گزارش مهر در همین راستا آذر ماه سال جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح ممنوعیت واردات غیر ضروری محصولات کشاورزی را به تصویب رساندند در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس شورای اسلامی دولت موظف است از واردات محصولات کشاورزی در فصل برداشت تولیدات داخلی که جوابگوی مصرف داخلی است جلوگیری نماید. این ممنوعیت از یکماه قبل و یکماه بعد از برداشت را شامل می شود.

علاوه بر این به نظر می رسد چنین اراده ای در میان وزیران دولت نیز وجود دارد،  وزیر قاضی زاده بهداشت و درمان نیز چندی پیش در انتقاد به واردات واکسن گفته بود:مایه سرشکستگی است که ایران از صادر کننده واکسن به کشوری وارد کننده تبدیل شده است در حالی که به اذعان همه، تولیدات ایران بسیار با کیفیت تر از تولیدات برخی از کشورهای تولید کننده واکسن است.

علاوه بر این حدود یک ماه پیش ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید برافزایش توان رقابتی بنگاه های اقتصادی اظهار داشت: به کمتر شدن واردات اعتقاد دارم تا افزایش توان رقابتی معنای بیشتری پیدا کند.

 

 

کد N163214

وبگردی