آفتاب

آناهیتا همتی از «شمعدانی‌ها» گفت/ تجربه‌ی بازی وحید نفر در نقش مادربزرگ

آناهیتا همتی از «شمعدانی‌ها» گفت/ تجربه‌ی بازی وحید نفر در نقش مادربزرگ

بازیگری که بیشتر با بازی در سریال‌های طنز تلویزیونی برای مخاطبان شناخته می‌شود، این روزها در کنار بازی در تلویزیون حضور پررنگی‌تری بر صحنه تئاتر دارد و در جدیدترین کار تئاتری‌اش در نمایش کمدی «شمعدانی‌ها» ایوب‌آقاخانی به روی صحنه رفته است.

آناهیتا همتی بازیگری که بیشتر با بازی در سریال‌های طنز تلویزیونی برای مخاطبان شناخته می‌شود، این روزها در کنار بازی در تلویزیون حضور پررنگی‌تری بر صحنه تئاتر دارد و در جدیدترین کار تئاتری‌اش در نمایش کمدی «شمعدانی‌ها» ایوب‌آقاخانی به روی صحنه رفته است.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وحید نفر هم که در نقش‌های کمدی تجربه‌های زیادی دارد با بازی در نقش «مادربزرگ»، نمایش ایوب آقاخانی، حضور متفاوتی را بر صحنه‌ی تئاتر تجربه می‌کند.

آناهیتا همتی و وحید نفر از تجربه‌شان در نمایش «شمعدانی‌ها»، چالش و سختی‌های نقش کمدی و البته شرایط نامناسب تالار «حافظ» برای اجرای این نمایش،سخن گفتند.

آناهیتا همتی درباره تجربه حضورش در نمایش «شمعدانی‌ها» و چگونگی پذیرش این نقش، گفت: وقتی آقای آقاخانی، نقش را به من پیشنهاد دادند و متن را خواندم، درباره ایشان از دیگر دوستانم پرسیدم و همه تأییدشان کردند و گفتند آدم خوب، مؤدب و انسانی است برای همین من هم پذیرفتم این نقش را بازی کنم. خوشحالم که در این کار بازی می‌کنم، اصلا هم پشیمان نیستم.

خلاقیت‌ها در اجرا شکل گرفت

این بازیگر درباره‌ی نقشی در نمایش «شمعدانی‌ها» توضیح داد: این نقش در ابتدا وقتی متن را خواندم ویژگی خاصی نداشت اما وقتی کار به تمرین کشید و خلاقیت‌هایی در اجرا شکل گرفت، نقش را جذاب کرد. الان هم وقتی کسی متن «شمعدانی‌ها» را بخواند و بعد اجرا را ببیند، متوجه تفاوت زیادی می‌شود. گرچه به لحاظ نوشتاری همان دیالوگ‌ها عنوان می‌شود ولی به لحاظ توزیع صحنه، تغییرات زیادی کرده است.

همتی با بیان اینکه گرایش‌اش به گونه طنز بیشتر است درباره ضرورت کار طنز گفت: الان روحیه مردم به گونه‌ای است که واقعا طنز به آنها آرامش می‌دهد.

تلاش می‌کنم، نقش طنز را جدی بازی کنم

او درباره چالش‌هایی که پیش روی نقش طنز وجود دارد تصریح کرد: وقتی نقش طنزی را بازی می‌کنم باید آن را جدی بازی کنم، بدون اینکه خودم بخندم، در واقع نقش طنز برای خودم اصلا طنز نیست. البته شاید بازیگر‌هایی باشند که طنز بازی می‌کنند و در حین بازی‌شان خنده‌شان می‌گیرد و این زمانی است که می‌فهمند که دارند از طنزشان لذت می‌برند. ولی اگر طنز را خیلی جدی بازی کنید تماشاچی خیلی لذت می‌برد و از ته دل می‌خندد.

بازیگر نمایش «تعبیر یک رویا» با اشاره به اینکه همچنان بازی در تلویزیون برایش جدی است، اظهار کرد: اخیرا در سریال «باغ سرهنگ» کار خانم فلورا سام بازی کردم که دست بر قضا طرفداران زیادی پیدا کرد و الان هم که چند هفته از پایان پخش‌ آن می‌گذرد، خیلی‌ها می‌گویند چقدر حیف شد که تمام شد چرا «باغ سرهنگ2» را نمی‌سازند.

او ادامه داد: من خیلی خوشحالم که در این سریال بازی کردم، چون از بچه‌های سه، چهار ساله تا افرادی که مسن بودند به من واکنش نشان دادند. خیلی‌ها هم می‌گفتند ما که برنامه‌های ماهواره را نگاه می‌کنیم و تلویزیون نگاه نمی‌کنیم، اما «باغ سرهنگ» را نگاه می‌کنیم. من خیلی خوشحالم که یکی از آدم‌هایی هستم که باعث شدم مردم کمی با تلویزیون آشتی کنند.

تئاتر و تلویزیون برایم جدی است

آناهیتا همتی همچنین در پاسخ به این سوال که بازی در تلویزیون برایش جدی‌تر است یا تئاتر گفت: من بازیگرم و برایم فرقی ندارد در تلویزیون بازی کنم یا در تئاتر، هر دوشان برایم جدی است و هر دو را دنبال می‌کنم.

شرایط سالن «حافظ» توهین‌آمیز است

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره شرایط نامناسب و غیراستاندارد تالار «حافظ» که نمایش «شمعدانی‌ها» در آن اجرا می‌شود، گفت: سالن حافظ بسیار سالن بدی است. اصلا این سالن را دوست ندارم. این صندلی‌ها و شرایط اینجا واقعا توهین‌آمیز است. مادر و مادربزرگم برای دیدن نمایش آمدند، مادربزرگم روی این صندلی‌ها پا درد گرفت.

او افزود: واقعا شرم‌آور است، ما برای چنین سالنی 20 هزار تومان بلیت می‌فروشیم، این واقعا انصاف است؟

این بازیگر با انتقاد از نمایشگاه مد و لباس که به تازگی در محوطه پارکینگ تالار «حافظ» برپا شده است، تصریح کرد: این چه سالنی است که در پارکینگ‌اش هر کس هر کاری دلش می‌خواهد می‌کند! با این کاری که در اینجا انجام داده‌اند، دو گروه تئاتری لطمه دیدند.

همتی ادامه داد: خیلی ناراحت‌کننده است، انگار تعمدا می‌خواهند لوله اکسیژن را از تئاتری که مثل مریض دم مرگ است، بگیرند. واقعا این شرایط نفرت‌انگیز است. اگر یک بار دیگر به من بگویند بیا تالار حافظ احتمالا به خاطر سالن‌، آن کار را رد می‌کنم.

اما وحید نفر که سابقه همکاری با ایوب آقاخانی را دارد و در نمایش «شمعدانی‌ها» نقش مادربزرگ که نقشی متفاوت است را بازی می‌کند درباره حضورش در این اثر نمایشی گفت: سه ماه پیش که برای نمایش «شمعدانی‌ها» دور هم جمع شدیم، قرار بود من نقش پدرخانواده را بازی کنم، اما خانم فروغ قجابگلی برنامه‌هایشان تداخل کرد و ما طی بحرانی که قرار گرفتیم کار باید سرپا می‌شد و برای همین فرصت زیادی نداشتیم. بعد من پیشنهاد دادم که اتودی را برای نقش مادربزرگ بزنم و آقای آقاخانی هم از این اتود راضی بودند و قرار شد که من نقش مادربزرگ را بازی کنم.

او درباره واکنش مخاطبان نسبت به نقش مادربزرگ ادامه داد: همیشه بهترین منتقد من خود مخاطبان بودند. خوشبختانه اکثر غریب به اتفاق مخاطبان مادربزرگ را دوست داشتند و او را به عنوان یک مادربزرگ شیرین پذیرفتند.

کمدی بازی کردن کار سختی است و باید ...

بازیگر نمایش‌های «زندگی یک رویاست» و «نام همه مصلوبان عیسی است» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ویژگی‌های یک بازیگر برای بازی نقش کمدی تصریح کرد: کمدی بازی کردن کار خیلی سختی است. باید به روز باشی و دغدغه‌های روز را داشته باشی و در عین حال فراتر از کاراکترت نروی تا از کمدی و طنز به هجو و هزل وارد نشوی. البته هجو و هزل هم در جای خودش پذیرفته است اما باید در جای خودش باشد.

وحید نفر که در حوزه طنز تجربه‌های متنوعی دارد، ادامه داد: من اکثر پیشنهاداتی که برای بازی داشته‌ام طنازی داشته است و به نوعی نقش به سمت طنز سوق داده شده است. اینکه بیشتر کار کمدی انجام دادم به این خاطر این است که فرصت نشان دادن خودم و استعدادم در کارهای کمدی بیشتر فراهم شده است. البته من نقش‌های متفاوتی غیر از کمدی هم کار کردم.

او همچنین گفت: در کار کمدی باید چند جور شناخت داشت، باید از مخاطب و جامعه شناخت داشته باشی و با نیازهای روانی که دنیای بین مخاطب، بازیگر و صحنه را تشکیل می‌دهد آشنا باشی.

نفر در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به شرایط اجرا در تالار حافظ عنوان کرد: به هر حال اسفند، ماه سختی برای تئاتر است، الان هم تالار حافظ با تراکم اجراهای تالار وحدت همراه شده است و در عین حال جشنواره نوپای مد و لباس در محوطه پارکینگ تالار حافظ که خودش کمبود جا مواجه است برپا شده است.مطمئنا این کمبود جا، برای آمدن مخاطب سختی‌هایی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا،نمایش «شمعدانی‌ها» کار ایوب آقاخانی تا پایان اسفند ساعت 19 و 30 دقیقه در تالار «حافظ» روی صحنه است.

انتهای پیام

کد N163152

وبگردی