آفتاب

حضور نظامی روسیه در کریمه به سال 1999 باز می‌گردد

حضور نظامی روسیه در کریمه به سال 1999 باز می‌گردد

اظهارنظرهای اوکراین در سازمان ملل مبنی بر استقرار 16 هزار سرباز روسیه در شبه جزیره کریمه باعث جنجال رسانه‌های غربی شد که ترجیح دادند تا این مساله را انکار کنند که سربازان روس از 1999 بر اساس توافق میان مسکو و کی‌یف در این شبه جزیره هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، رسانه‌های روسیه این اوضاع در شبه جزیره کریمه را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که انگار روسیه حمله‌ای با مقیاس وسیع در این منطقه انجام داده است.

به نظر می‌رسد که این رسانه‌ها به راحتی انتخاب کرده‌اند تا حقیقت این مساله را انکار کنند که نیروهای روس از سال 1999 در کریمه مستقر هستند.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه به معاهده میان مسکو و کی‌یف اشاره کرد که بر اساس آن یگان دریای سیاه روسیه اجازه استقرار در کریمه را دارد و 25 هزار سرباز روس در این شبه جزیره نیمه خودمختار مستقر هستند. اگر چه، رسانه‌های انگلیس و بریتانیا نیز به این مساله توجهی ندارند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به این مساله اشاره کرد که ارتش این کشور در حال اجرای توافقنامه امضا شده میان اوکراین و مسکو است و این روند را پیگیری می‌کند و می‌گوید که این روند از جانب مقام‌های کی‌یف مشروعیت دارد و در این باره، مقام‌های شبه جزیره کریمه نیز موافقت خود را اعلام کردند.

البته در اینجا به حضور و استقرار بلندمدت، تعداد و زمان نیروهای روس در کریمه اشاره می‌کنیم:

1- یگان‌ دریای سیاه از زمان فروپاشی شوروی در سال 1991 میان روسیه و اوکراین مورد مناقشه بوده است.

2- در سال 1997، دو طرف نهایتا به یک نقطه نظر مشترک رسیده و سه قرارداد و توافق را امضا کردند که بر اساس آن سرنوشت پایگاه‌های نظامی و کشتی‌ها در کریمه مشخص شد. دو سال بعد، در سال 1999، پارلمان‌های اوکرین - روسیه این توافقنامه‌ها را تایید کردند. روسیه 81.7 درصد از کشتی‌های این یگان را پس از پرداخت هزینه‌شان به دولت اوکراین دریافت کرده و مبلغ غرامت آن 526.5 میلیون دلار است.

3- مسکو به صورت سالانه 97.75 میلیون دلار از بدهی اوکراین برای حق استفاده از آب‌ها و فرکانس رادیویی این کشور و همچنین تاثیرات آب و هوایی و محیطی ناشی از عملیات این یگان در آب‌های اوکراین را صاف می‌کند.

4- بر اساس توافق اولیه، یگان دریای سیاه روسیه تا سال 2017 بایستی در کریمه می‌ماند اما این توافق برای 25 سال دیگر تمدید شد.

5- توافق 1997 به نیروی دریایی روسیه اجازه داد تا 25 هزار سرباز، 24 سیستم آتشبار کالیبر کمتر از 100 میلی‌متر، 132 خودروی زرهی و 22 هواپیمای نظامی در قلمروی اوکراین مستقر کند.

6- بر طبق این توافقنامه‌ها، هم‌اکنون پنج واحد نیروی دریایی روسیه در شهر ساحلی سواستوپل در شبه جزیره کریمه مستقر هستند.

7- در کنار واحدهای نیروی دریایی روسیه، مسکو همچنین دو پایگاه نیروی هوایی در کریمه دارد که در شهرهای کاچا و گواردیسکی مستقر هستند.

8- نیروهای ساحلی روسیه در اوکراین نیز 2000 تن هستند.

چند روز قبل پارلمان روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور اجازه داد تا نیروهای نظامی روس را برای تضمین صلح و ابقای قانون و مقررات در اوکراین به کریمه اعزام کند.

مقام‌های شبه جزیره خودمختار کریمه از مقام‌های مسکو خواسته‌اند تا به آنها کمک کند؛ اقدامی که پس از تشکیل دولت خودخوانده اوکراین و تصویب استفاده از زبان اوکراینی به جای هر زبان دیگری در ادارات و موارد دولتی صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N163137

وبگردی