آفتاب
غفوري آشتياني با مهر عنوان کرد:

مسکن مهر فاقد استانداردهای ایمنی/ شناسایی 1760 پارامتر در یک برنامه مديريت شهری

مسکن مهر فاقد استانداردهای ایمنی/ شناسایی 1760 پارامتر در یک برنامه مديريت شهری

سنندج- خبرگزاری مهر: استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله عنوان کرد: به دليل عدم رعايت ابتدايي ترين مسائل فني و مهندسي و همچنين نبود نظارت هاي لازم از سوي ادارات و سازمان هاي دولتي مسئول، ساختمان هاي ساخته شده در قالب طرح مسکن مهر، استانداردهاي اوليه ساخت و ساز را ندارند.

محسن غفوری آشتیانی در حاشیه نخستین همایش بین المللی عمران شهری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعيت ساخت و سازهای موجود در کشور گفت: با وجود اینکه همیشه نگرانی هایی در رابطه با مقاوم سازی ساختمان ها در کشور وجود داشته است متاسفانه در مقابل هم بافت فرسوده ای به نام مسکن مهر ایجاد شد که ای کاش نام مهر بر آن گذاشته نمي شد.

وی عنوان کرد: این واحدهاي مسکن در طبقات مختلف احداث شده است که بدون شک در آینده، کشور با مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از ساخت این مسکن ها مواجه خواهد شد چرا كه ساختمان هاي ساخته شده اوليه ترين استانداردهاي ساخت و ساز را ندارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که قیمت جنس و کالایی  200 تومان است وقتی همین کالا به نصف این قیمت فروخته شود حاکی از تقلبی بودن و کیفیت پایین آن است، مبحثی که در مسکن مهر به وفور مشاهده می شود و در حالي كه مي بايست براي ساخت مسكن مهر قيمت بالاتري پرداخت مي شد ولي به دليل استفاده از مصالح با كيفيت پائين تر وضعيت مسكن مهر در حوزه مقاوم سازي واقعا جاي نگراني است.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت كشور در حوزه زلزله و لزوم پيش بيني هاي لازم در اين خصوص گفت: متاسفانه همچنان به مسائل پس از وقوع زلزله در کشور ما توجه بیشتری نسبت به پیشگیری و کاهش خطر پذیری و مقاوم سازی صورت می گیرد.

غفوری آشتیانی افزود: در هنگام وقوع زلزله همه ارگان ها، سازمان ها و عموم مردم سخاوتمندانه برای کمک رسانی به حادثه دیدگان اقدام می کنند ولی قبل از ایجاد زلزله اگر برای ایمن سازی مکان ها و ساختمان های مختلف اعتباری خواسته شود مسائل دیگر را در اولویت قرار داده و حاضر به هزینه کردن در این راستا نخواهند بود.

بزرگترین چالش  قرن 21  ساده سازی علم است

وی یکی از بزرگترین چالش های قرن 21 را ساده سازی علم به ويژه در حوزه عمران و ساختمان سازي خواند و افزود: تا زمانی که علم ساده سازی نشود مردم سراغ آن نمی روند.

وی متخصصان عرصه زلزله شناسی را نیز مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: متخصصان عرصه زلزله شناسی و مهندسی زلزله هم در ارائه راهکار و نسخه ای ساد و قابل درک و مقرون به صرفه به عامه مردم موفق نبوده اند.

غفوری آشتیانی با اشاره به اینکه اداره شهر نیاز به مدیریت هوشمند و ابزارهای لازم دارد، یادآورشد: 1760 پارامتر در یک برنامه شهری شناسایی شده و مدیری موفق است که با نگاه جامع این پارامترها را در کنار هم قرار دهد.

وی با طرح سوال هایی مبنی بر اینکه میزان اطلاعات کمی مدیران شهر از این پارامترهای موثر در یک سیستم شهری چقدر است و آیا مدیریت شهری بدون داشتن این اطلاعات امکان پذیر و موفق خواهد بود؟ عنوان کرد: امروزه مدیریت ریسک یک ابزار هوشمند مدیریتی و محرک اقتصادی برای مسئول و تصمیم ساز شهر است.

وی ادامه داد: لذا مدیر با برآورد و شناخت میزان ریسک و نگرش جامع به مدیریت ریسک شهر و امر تشخیص آثار بالقوه انواع ریسک ها و خطرهای ممکن بر فرآیندها، فعالیت ها و خدمات توانمند می شود.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به الزامات کلیدی مدیریت هوشمند و موثر ریسک در بحران اشاره کرد و گفت: نگاه جامع و یکپارچه به محیط و به ریسک یا خطر پذیری، شناخت صحیح و روشن از مدیریت ریسک و مدیریت بحران، پاسخگویی مبتنی بر شناخت و ارائه راهکارهای موثر بر کنترل و کاهش ریسک با هدف حفظ جان و مال انسان ها از جمله الزامات کلیدی مدیریت هوشمند است.

ایمن سازی ساختمان ها باید در اولویت کاری مسئولان باشد

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با بیان اینکه موضوع ایمن سازی ساختمان ها در کشور موضوع مهمی است، عنوان کرد: متاسفانه این مهم در اولویت کارهای سیاسی دولت و مسئولان کشور نبوده و نیست و اين روند يك زنگ خطر جدي براي كشور است كه بايد به صورت ويژه به آن توجه شود.

غفوری آشتیانی با اشاره به اینکه حاکمیت يعني شماري از ادارات و سازمان هاي دولتي در حوزه ساخت و سازهاي عمراني در كشور در اجرای قوانین و مقررات ضعیف عمل می کند، افزود: بیشتر ساختمان های کشور مقاوم نیست که ارزیابی های کلان نشان داده در صورت وقوع زلزله تلفات انسانی و اقتصادی در حد زیادی خواهد بود و این وضع و شرایط مطلوبی برای کشور ما نیست.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با استفاده از دانش مهندسی، مقاوم سازی و ایمن سازی و توسعه شهر مبتنی بر اصول شهری مدیریت شهری و ظرفیت ها برای بازسازی و جبران خسارت بهبود پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه در مدیریت ریسک یکپارچه تمامی ابعاد ریسک باید دیده شود، افزود: در صورت وقوع زلزله در یکی از شهرهای ایران چون ظرفیت جبران وجود ندارد پس برای مسئولان ریسک ایجاد می کند.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی عنوان کرد: فرآیندهای مدیریتی و اجرایی برای بهبود و ایمنی، رفاه و حفظ جان مردم، کاهش خرابی ها و خسارات فیزیکی و محافظت از سرمایه های اقتصادی به معنای مدیریت خطرپذیری است.

غفوری آشتیانی با بیان اینکه راه هایی از نظر علمی برای کم کردن زلزله وجود ندارد، ادامه داد: از آنجا که اکثر نقاط ایران در معرض زلزله است لذا ریسک در کشورما بالاست و به همين دليل پيشگيري در اين حوزه از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وی اظهارداشت: در زلزله های 5.5 ریشتری که نباید خرابی و خسارتی به بار آید در کشور ما متاسفانه چون آسیب پذیری بالا است خرابی بسياري ایجاد می شود و به همين دليل اعمال مديريت بهتر در اين حوزه ضروري است.

موفقیت در کاهش خطرپذیری نیاز به همکاری و تلاش مشترک دارد

وی یادآورشد: سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه کشور در 9 بند تدوین شده و به امضای مقام معظم رهبری هم رسیده  و از سال 85 نیز ابلاغ شده است.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی  با بیان اینکه این سیاست ها حکم قانون اساسی دارد، عنوان کرد: متاسفانه اجرای این سیاست ها به فراموشی سپرده شد و به طور کلی حرکت ارزشمندی که آغاز شده بود در مقطعی متوقف شد.

 غفوری آشتیانی این سیاست های کلی را نسخه ایمنی کشور در مقابل سوانح ذکر کرد و گفت: اخیرا دولت یازدهم قصد احیای این مصوبه را دارد و انتظار مي رود كه اين مهم هر چه سريعتر احياء و مورد توجه قرار گيرد.

وی اظهار داشت: در ایران مشکل قانون، دستورالعمل، آیین نامه، دانش و نیروی انسانی وجود ندارد بلکه عدم قرارگیری این مسائل در کنار هم  مشکل ایجاد کرده است و يك نوع مديريت جامع در اين حوزه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه موفقیت در کاهش خطرپذیری نیاز به همکاری و تلاش مشترک دارد، افزود: از دهه 70 کارها و اقدامات مختلفی در رابطه با زلزله در کشور انجام شده است ولی هيچكدام از اين اقدامات و كارها یکپارچه نبوده و متفرقه صورت گرفته است و به همين دليل نيز نتايج قابل قبولي در اين حوزه كسب نكرده ايم.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله اظهارداشت: باید علاوه بر دانش محور شدن مدیریت به بهبود کیفیت ساخت و ساز، مدیریت شهری و توسعه هم توجه ویژه ای شود تا وضعيت كشور در حوزه عمران به سمت و سوي بهتري سوق داده شود.

.........

گفتگو؛ چنور صادقي

کد N162979

وبگردی