آفتاب

اوباما: اوکراین می‌تواند هم با غرب هم با روسیه دوست باشد

اوباما: اوکراین می‌تواند هم با غرب هم با روسیه دوست باشد

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد این موقعیت برای اوکراین وجود دارد که هم با غرب و هم با روسیه دوست باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: این توانایی برای اوکراین وجود دارد که به طور همزمان روابط دوستانه با غرب و روسیه داشته باشد. اما این امکان مادامی فراهم است که هیچ یک از ما داخل اوکراین نبوده و برای مداخله چه نظامی و چه غیرنظامی تلاش نکنیم و اجازه دهیم مردم اوکراین خود درباره آینده تصمیم بگیرند.

اوباما با اعلام اینکه روسیه منافعی مشروع در کشور همسایه خود دارد، تاکید کرد: با این حال این امر به مسکو اجازه نمی‌دهد که از نیروهای نظامی به عنوان ابزاری جهت اعمال نفوذ در داخل اوکراین استفاده کند.

اوباما با اشاره به اینکه اقدام‌های روسیه در کریمه باعث دور شدن بسیاری از کشورها از مسکو خواهد شد، از کرملین خواست با جامعه بین‌المللی برای کمک به تحقق ثبات در اوکراین همکاری کند.

سی‌ان‌ان گزارش داد در حال حاضر رهبران آمریکا و روسیه تصاویری مختلف از وضعیت اوکراین ارائه می‌دهند و یکدیگر را به خاطر بحرانی که در این کشور جریان دارد متهم می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشتر دولت کنونی اوکراین را دولتی نامشروع قلمداد کرد که اختیاراتش را با انجام کودتایی تحت حمایت آمریکا به دست آورده است.

پوتین اظهار کرد که روسیه این حق را دارد که از اهرم نظامی در خصوص اوکراین استفاده کند.

با این حال باراک اوباما و جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کردند که دولت جدید اوکراین واکنشی دموکراتیک به خواسته و اراده مردم این کشور است. آنها در خصوص هجوم نیروهای نظامی و نقض قوانین بین‌المللی توسط روسیه هشدار دادند.

اوباما گفت: به نظر می‌رسد پوتین گروه متفاوتی از وکلا را دارد که تعابیر متفاوتی از قانون دارند اما فکر می‌کنم این مساله کسی را مجاب نمی‌کند.

در همین حال پوتین قدرت‌های غرب و در راس آنها آمریکا را به خاطر آنچه کودتای مسلحانه و ناآرامی در اوکراین خواند مورد اتهام قرار داد و خاطرنشان کرد: من این احساس را دارم که افرادی در آمریکا در برخی آزمایشگاه‌ها می‌نشینند و با کشورها مثل موش آزمایش می‌کنند بی‌آنکه از عواقب کار خود آگاهی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N162779

وبگردی