آفتاب

کوهکن: توسعه نیازمند ایفای نقش تمام افراد جامعه است/مبارزه با فساد را از خود شروع کنیم

کوهکن: توسعه نیازمند ایفای نقش تمام افراد جامعه است/مبارزه با فساد را از خود شروع کنیم

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی افراد در ارتباط با نقششان در توسعه اظهار کرد: باید در افکار عمومی این باور مشترک بوجود آید که بالا رفتن سطح آگاهی افراد منتهی به تامین منافع آنها و ایفای نقش حداکثری در امر توسعه خواهد شد.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه متأسفانه در کشور در آنالیز مسائل و بررسی دلایل اتفاقات - چه مثبت و چه منفی - به نقش تک تک افراد توجه نمی‌شود"، گفت: این در حالی است که تک تک افراد در پیشبرد اتفاقات از جمله توسعه کشور نقش دارند و حتی اگر یک دولت بسیار قوی و مقتدر نیز در یک کشور حضور داشته باشد ولی تک تک افراد به نقش خود در جامعه آگاه نباشند و در راستای رشد فردی خود قدم بر ندارند، آن کشور به پیشرفت و توسعه دست پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر آلمان 38.5 درصد از مردم در انتخابات حضور پیدا کرده بودند. من از یکی از مقامات مسئول آلمانی در مورد علت کم مشارکت مردم آلمان در انتخابات پرسیدم و گفتم این میزان مشارکت مردم در انتخابات در کشور ما یک فاجعه است. آن فرد آلمانی به من گفت که "ما آلمانی‌ها ده‌ها سال است فهمیده‌ایم که خوب یا بدتر شدن وضعیتمان، 10 درصدش به دولت‌ها برمی‌گردد و 90 درصد آن مربوط به خودمان است".

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به موضوع حماسه سیاسی و اقتصادی در کشور، گفت: اگر می‌خواهیم در کشور حماسه اقتصادی صورت بگیرد باید تک تک افراد در این ارتباط نقش ایفا کنند و اگر این مسیر درست طی نشود، هر دولت و هر رئیس‌جمهوری سر کار بیاید میزان موفقیت ما در راستای تحقق این موضوع بسیار کم خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد راهکارهای توسعه فردی نیز خاطرنشان کرد: باید این باور مشترک در بین افراد ایجاد شود که بالا رفتن سطح آگاهی آن‌ها منجر به تامین منافعشان می‌شود و از سوی دیگر آن‌ها منافع فردی خود را در تضاد یا جدا از منافع اجتماعی و عمومی ندانند و در واقع این فرهنگ به وجود بیاید که با رعایت منافع عمومی منافع فردی نیز حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد ما شاهد این هستیم که افراد منافع شخصی خود را در تضاد با منافع عمومی می‌بینند؛ مثلا وقتی مالیات نمی‌پردازند از این امر خوشحال می‌شوند در حالی که باید این فرهنگ به وجود بیاید که با پرداخت نکردن مالیات آسیب به اقتصاد کشور وارد می‌شود و این آسیب به ضرر همه است.

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار همچنین به اهمیت اطلاع‌رسانی و آموزش در این ارتباط از سوی رسانه‌های عمومی و همچنین از طریق فیلم‌ و هنر اشاره کرد و در ادامه گفت: اگر سطح آگاهی ما در جامعه بالا برود و شناخت نسبت به قوانین و تکالیف صورت بگیرد بی‌تفاوتی در جامعه از بین می‌رود، افراد به حقوق خود آگاه می‌شوند و هر چیزی در جایگاه خودش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کوهکن با بیان اینکه "مفاسد اقتصادی قطعا بر سر راه توسعه مانع ایجاد می‌کند"، گفت: هرچقدر افراد بی‌اطلاع باشند بار روانی این مفاسد اقتصادی بالاتر می‌رود و کسی که می‌خواهد کار سالم انجام دهد، ریسک‌پذیری‌اش کاهش پیدا می‌کند و افرادی که اهل سوءاستفاده هستند فرصت برای سوءاستفاده‌گری پیدا خواهند کرد؛ در صورتی که با افزایش اطلاعات و آگاهی، ما هر پدیده‌ای را در جای خودش بررسی می‌کنیم و نحوه برخورد ما تعدیل می‌شود.

وی در ادامه به نقش تک تک افراد در مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: به نظر من باید در این ارتباط هرکسی از خودش شروع کند و هیچ گاه برای منافع بیشتر تن به تخلفات اقتصادی هر چند جزئی ندهد و از طرفی دیگر در برابر این گونه مسائل حساسیت منفی از خود نشان دهد که البته این حساسیت منفی در همه جا به معنای دعوا و درگیری نیست بلکه در جاهایی به معنای خالی کردن صحنه است. مثلا وقتی با فرد گرانفروش مواجه می‌شویم اگر میزان تعهدمان بالاست می‌توانیم از فرد شکایت کنیم یا اگر قصد شکایت نداریم، حداقل می‌توان از او خرید نکنیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت ایجاد حساسیت‌های لازم در افراد جامعه نسبت به مفاسد اقتصادی، تاکید کرد: باید نسبت به حقوق مردم حساس باشیم؛ گرچه نسبت به حقوق خودمان صاحب اختیاریم.

انتهای پیام

کد N162697

وبگردی