آفتاب

امیدواری برای پیشگیری دارویی از عفونت ویروس ایدز

امیدواری برای پیشگیری دارویی از عفونت ویروس ایدز

همشهری آنلاین: نتایج دو بررسی جدید این امیدواری را مطرح می‌کند که ترزیق سه ماه یک بار یک داروی تجربی روزی جایگزین روش کنونی مصرف روزانه قرص برای کاهش احتمال سرایت ویروس ایدز ‌(HIV) در گروه‌هایی از افراد در معرض خطر شود.

سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین:
نتایج دو بررسی جدید این امیدواری را مطرح می‌کند که ترزیق سه ماه یک بار یک داروی تجربی روزی جایگزین روش کنونی مصرف روزانه قرص برای کاهش احتمال سرایت ویروس ایدز ‌(HIV) در گروه‌هایی از افراد در معرض خطر شود.

به گزارش آسوشیتدپرس نتایج  این بررسی‌ها که در یک کنفرانس ایدز بوستون در روز سه‌شنبه چهارم مارس منتشر شد، نشان می‌دهد این داروی تجربی که در حال حاضر فقط برای پیشگیری از سرایت HIV در میمون‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است، توانسته‌است کاملا از این حیوانات در برابر خطر عفونت HIV محافظت کند.

دکتر رابرت گرانت، کارشناس ایدز در انستیتوی گلادستون، بنیادی وابسته به دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، در این باره گفت: «این شیوه جالب‌توجه‌ترین ابداع در زمینه پیشگیری از HIV در سال‌های اخیر است.»

به گفته گرانت آزمایش‌های هر دو گروه پژوهشگران محافظت صددرصدی با استفاده از این دارو را ثابت کرده است. گرانت گفت: «این دارو موثر و بی‌خطر است، و امکان پیشگیری از ‌HIV را با تزریقات دوره‌ای، احتمالا هر سه ماه یک بار، فراهم می‌کند.»

تا زمانی که واکسنی برای ایدز ساخته شود، استفاده از کاندوم بهترین راه برای پیشگیری از سرایت ‌HIV و بسیاری از بیماری‌های آمیزشی دیگر است. اما مشکل این است که همه افراد در همه زمان‌ها از کاندوم استفاده نمی‌کنند، بنابراین مسئولان بهداشتی به دنبال سایر گزینه‌های پیشگیری بوده‌اند.

داروی تروادا (Truvada) ساخت شرکت گیلیاد ساینس که برای درمان مبتلایان به HIV به کار می‌ رود، در پیشگیری از عفونت در افرادی که  این ویروس را ندارند، نیز به صورت مصرف روزانه این قرص مورد استفاده است.

اما در پژوهش جدید شیوه‌ای بسیار عملی‌تر برای پیشگیری از عفونت با ویروس ایدز مورد آزمایش قرار گرفت-استفاده از تزریق یک داروی تجربی طولانی‌اثر ساخت شرکت گلاکسو‌اسمیت‌کلاین.

در این دو بررسی میمون‌های ماکاک که در معرض گونه انسانی- میمونی HIV ‌قرار گرفته بودند، با تزریق این دارو مورد ازمایش قرار گرفتند. در هر دو بررسی میمون‌هایی که این دارو به آنها تزریق شده بود، از سرایت HIV مصون ماندند.

گرانت گفت داروی طولانی‌اثر مورد استفاده در این بررسی‌ها که از لحاظ شیمیایی شبیه برخی از داروهای ضدایدز موجود در بازار است، «دارویی بسیار قدرتمند و کاملا بی‌خطر است که به خوبی بوسیله بیماران تحمل می‌شود.»

به گفته او کارآزمایی مرحله میانی این داروی تزریق طولانی‌اثر بر روی انسان‌ها به عنوان شیوه درمانی، نه پیشگیری، هم اکنون در حال انجام است.

کد N162595

وبگردی