آفتاب

رئیس کمیسیون عمران: بیشترین بحران را در بخش آب داریم/ بودجه از قبل انقلاب تاکنون به یک شکل نوشته شد

رئیس کمیسیون عمران: بیشترین بحران را در بخش آب داریم/ بودجه از قبل انقلاب تاکنون به یک شکل نوشته شد

فارس نوشت:

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین بحران را در بخش آب داریم که نسبت به آن غفلت و کم لطفی صورت گرفته است.

هاشمی در همایش معاونین امور عمرانی استانداری سراسر کشور اظهار داشت: کل بودجه سال ۹۳ حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و کل بودجه دولت ۵۹۷ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

وی ادامه داد: منابع هزینه‌ای دولت ۲۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۴۲ هزار میلیارد تومان آن سهم بودجه عمرانی کشور محسوب می‌شود که این مبلغ در سال ۹۲ حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که تنها ۱۶ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است که امیدواریم تا پایان سال این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

هاشمی افزود: منابع آب ۳۹۰۰ میلیارد تومان، انرژی ۱۷۰۰ میلیارد تومان، حمل و نقل ۵۲۰۰ میلیارد تومان، مسکن عمران شهری و روستایی ۳۹۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۹۳ را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از اشکالات بودجه در دولت و مجلس این است که به شاخص‌ها کمترین توجه‌ می‌شود.

وی گفت: به دولت و مجلس پیشنهاد شده است برای سال آینده یک فرمت خاصی را در نظر بگیریم برای تدوین بودجه تا اشکالات بودجه‌ای ما کمتر شود.

هاشمی بیان داشت: یکی از اشکالات اصلی ما این است که بودجه را از قبل انقلاب تاکنون به یک شکل و شاید توسط افراد خاصی نوشته می‌شود. سیاست‌ها و دولت‌ها عوض می‌شود ولی بودجه‌نویسی هنوز تغییر نکرده است.

وی تاکید کرد: اولویت اصلی ما در کشور و در حوزه عمران در مرحله نخست تامین آب است. آب اصلی‌ترین و مهمتیرن مسئله از منظر عمرانی در کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر بیشترین بحران را در این بخش داریم که نسبت به آن غفلت و کم‌لطفی شده است.

هاشمی تاکید کرد: در سال ۸۵ بیشترین روستاهایی که آب آشامیدنی سالم نداشتند در پرآب‌ترین استان‌ها مستقر بودند.

وی درباره حوزه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: حمل و نقل عمومی از جهات مختلف اولویت دارد. آن شکل از حمل و نقل عمومی که از منظر انرژی، مسائل زیست محیطی، حمل و نقل و ایمنی مورد تاکید قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با طرح پرسشی که چرا باید سالانه حضور ۲۰ هزار کشته در اثر تصادفات جاده‌ای داشته باشیم، گفت: ۳ عامل خودرو، وسیله نقلیه و عامل انسانی را در تصادفات مطرح می‌کند و سهم خودرو در تصادفات بیشتر از عوامل دیگر است.

وی درباره مسائل معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این موضوع در آخر توجهات قرار می‌گیرد و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در کل عملکرد ما در حوزه عمرانی قابل قبول نبوده است و می‌تواند بسیار بهتر از این باشد.

هاشمی به تغییر و اصلاح بعضی از قوانین اشاره کرد و گفت: قوانین قدیمی است و ما آمادگی داریم و استقبال می‌کنیم که می‌توانیم اصلاح و یا در بعضی از موارد حذف شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت در خصوص فرمت بودجه به توافق برسند چون وقتی عدد و رقم مطرح می‌شود بعضی‌ها برخورد جناحی و موضوعی با بودجه دارند.

 

23503

کد N162496

وبگردی