آفتاب

کمک اتحادیه اروپا به اوکراین برای پرداخت بدهی گازی به روسیه

کمک اتحادیه اروپا به اوکراین برای پرداخت بدهی گازی به روسیه

تهران - ایرنا - ˈگونتر اوتینگرˈ کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه به اوکراین کمک می کند تا بدهی 2 میلیارد دلاری اش به شرکت گاز روسی ˈگازپرومˈ را پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، وی افزود: پرداخت صورتحساب های واریز نشده اوکراین، اهمیت مهمی در بسته کمک های مالی کمیسیون اروپا دارد.

انتظار می رود که کمیسیون اروپا فردا (چهارشنبه) این بسته مالی به ارزش بیش از یک میلیارد یورو را به اوکراین ارایه دهد.

اوتینگر با بیان اینکه اتحادیه اروپا ممکن است گاز اوکراین را تامین کند، گفت: شرکت گاز دولتی این کشور موسوم به ˈنفت و گازˈ حدود 2 میلیارد دلار به شرکت گازپروم روسیه بدهکار است و ما به این شرکت در بازپرداخت بدهی اش کمک خواهیم کرد.

وی به وعده کمک مالی آمریکا به اوکراین به ارزش یک میلیارد دلار، اشاره کرد و گفت که کمک کمیسیون اروپا با مشارکت کشورهای دیگر افزایش خواهد یافت.

بروکسل پیشتر مبلغی به ارزش 610 میلیون یورو (840 میلیون دلار) را به عنوان بخشی از یک توافقنامه در زمینه تجارت آزاد و همکاری سیاسی به اوکراین پیشنهاد داده بود که از طرف ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور رد شد.

کمیسیون اروپا جزییات مربوط به بسته مالی اتحادیه اروپا را فاش نکرده، اما گزارش ها حاکی است که این نهاد احتمالا 500 میلیون یورو دیگر را برای اوکراین اختصاص می دهد.

بر اساس این گزارش، سران اتحادیه اروپا در یک نشست فوق العاده در مورد اوکراین که قرار است روز پنجشنبه در بروکسل برگزار شود، در مورد برنامه کمک به این کشور بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

با این همه، بسته مالی در نظر گرفته شده اتحادیه اروپا با رقم 25 میلیارد یورو که دولت جدید اوکراین می گوید به آن نیاز دارد، قابل مقایسه نیست.

انتظار می رود که صندوق بین المللی پول 15 میلیارد یورو از این مبلغ را در سال جاری برای اوکراین درنظر بگیرد.

کمیسیون اروپا روز گذشته (دوشنبه) هیاتی از کارشناسان خود را روانه کی یف پایتخت اوکراین کرد تا نیازهای مالی این کشور بحران زده را ارزیابی کنند.

مترجمام**9109**1010
کد N162444

وبگردی