آفتاب

هشدار پوتین به اوکراین برای پرداخت بدهی گازش به روسیه

هشدار پوتین به اوکراین برای پرداخت بدهی گازش به روسیه

تهران - ایرنا - خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز سه شنبه در گزارشی به نقل از رییس جمهور آن کشور به دولت اوکراین هشدار داد تا چنانچه بدهی مبلغ خود به روسیه را نپردازد این بدهی در این ماه (فوریه) به بیش از دو میلیارد دلار خواهد رسید.

براساس این گزارش، ˈولادمیر پوتینˈ ضمن اعلام این هشدار، به خبرنگاران اطمینان داد تصمیم لغو تخفیف های قیمت گاز از سوی شرکت گازپروم روسیه به اوکراین، صرفا جنبه تجاری دارد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت که این اقدام گازپروم نه تنها هیچ ربطی به تحولات اوکراین ندارد بلکه به هیچ وجه نیز یک اقدان سیاسی نیست.

رییس جمهور روسیه همچنین یادآوری کرد که زمانی که گازپروم برای اوکراین تخفیف قائل شده بود، دولت روسیه نخستین بخش از بدهی ها را پرداخت کرده بود، این درحالی است که دولت اوکراین نه تنها پرداخت بدهی های گازی قبلی خود را آغاز نکرده است، بلکه حتی هیچ اقدامی نیز برای پرداخت بدهی های فعلی اش به روسیه نیز صورت نداده است.

پوتین گفت: ˈهنوز بدهی های قبلی تسویه نشد و بدهی های فعلی نیز کاملا پرداخت نگردید، بنابر این چنانچه دولت اوکراین اقدامی برای پرداخت این همه بدهی صورت ندهد، مبلغ کلی آن در ماه جاری (فوریه) بیشتر نیز خواهد شدˈ.

وی تصریح کرد که بدهی فعلی اوکراین به روسیه در حال حاضر از 5/1 میلیارد تا 6/1 میلیارد دلار برآورد می شود، لذا چنانچه کی یف اقدامی برای تسویه حساب قبلی خود صورت ندهد، این مبلغ می تواند تا پایان این ماه به دو میلیارد دلار نیز برسد.

به گفته رییس جمهور روسیه، این مبلغ می تواند برنامه سرمایه گذاری گازپروم در اوکراین را نیز شامل گردد (یعنی این مبلغ نیز فراتر برود).

مترجمام**1378**1547
کد N162348

وبگردی