آفتاب
اوباما: روسیه در طرف اشتباه تاریخ است

پوتین: استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه است

پوتین: استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه است

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد در حقیقت کودتا علیه قانون اساسی است.

جهان > روسیه‌و قفقاز- همشهری آنلاین:
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد در حقیقت کودتا علیه قانون اساسی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رئیس جمهوری روسیه گفت: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد شورش برای تغییر اوضاع در این کشور است. کودتای اوکراین غیرقانونی بود و در واقع قبضه مسلحانه قدرت بود. باید برای تغییر اوضاع از شیوه‌های قانونی استفاده کرد.

ولادیمیر پوتین افزود: ویکتور یانوکوویچ در توافقنامه‌ای که با حضور نماینده ما و بازرس حقوق بشر امضا شد، تمامی اختیارات و قدرت خود را واگذار کرد اما در پاسخ مخالفان ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند و به او فرصتی برای برگزاری انتخابات مجدد ندادند. چرا آنها کشور را به هرج و مرج کشاندند؟ آیا می‌خواستند قدرت خودشان را نشان دهند؟ می‌خواستند شرافت کسی را تضعیف کنند؟ البته مردم خواهان تغییر هستند اما در فضای پس از شوروی فقط اساس قانون اساسی برای چنین تغییراتی قابل قبول است. من کسانی را که در میدان هستند درک می‌کنم؛ اگر چه اقدام ‌آنها را برای این شیوه تغییر حکومت حمایت نمی‌کنم. این افراد تغییرات شدید و ناگهانی را می‌خواستند. افراطگرایان تمایل دارند که قدرت خود را نشان دهند اما نتایج معکوسی به دست ‌آورده‌اند. هیچ چیزی بهتر نشد، فساد به سطح بی‌سابقه رسیده است. شورش اوکراین یک کودتای مغایر با قانون اساسی بود.

وی ادامه داد: اقدامات تظاهرکنندگان در حقیقت امنیت شرق و منطقه را تهدید کرد. اوکراین در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و بحران فساد روبرو است و دولت کنونی اوکراین غیرقانونی است. کسانی که خود را قدرت قانونی می‌خوانند باید در شکل‌دهی آینده کشور مشارکت می‌کردند. پارلمان نسبتا مشروع است البته رئیس‌جمهور موقت رئیس‌جمهور قانونی نیست و از نقطه نظر قانونی یانوکوویچ که حاکمیت حقوقی دارد، همچنان رئیس‌جمهور است.

رئیس جمهوری روسیه عنوان داشت: من فکر می‌کنم که تصمیم دولت موقت برای انحلال دادگاه قانون اساسی غیرقانونی بود. چطورمی‌توان در یک پرونده باز جنایی وقتی که مشروعیت قانونی وجود ندارد حکم صادر کرد؟! این با استانداردهای اتحادیه اروپا مغایرت دارد. مهمترین چیز این است که به مردم اوکراین حق تصمیم گیری در مورد سرنوشتشان داده شود.

پوتین ادامه داد: باید درباره مانور دریای بالتیک بگویم که این مساله هیچ ربطی به بحران اوکراین نداشت. اما چه چیز باعث استفاده از نظامیان روسی در اوکراین شد؟ نگرانی اصلی من میزان رخ‌دادها در اوکراین است که ملی گرایان و افراط گرایان همچنان در آن دخیل هستند. آیا این آن چیزی است که شما دموکراسی می‌خوانید؟ وقتی که افراط‌گراها ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند کسی آنجا نبود بلکه تعدادی مردم عادی بودند. آنها هم با تیراندازی‌ها کشته شدند. تعدادی زنده زنده در آتش سوختند، این بسیار وحشتناک است.

وی افزود: بیشتر مقامات کنونی اوکراین غیرقانونی هستند و باید خود اوکراینی‌ها سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

پوتین تاکید کرد: در حال حاضر روسیه از قدرت نظامی علیه اوکراین استفاده نمی‌کند و یانوکوویچ همچنان رئیس جمهوری قانونی اوکراین است. اما امکان استفاده از قدرت علیه اوکراین همچنان مطرح است. نباید به تغییرات غیرقانونی که در اوکراین صورت می‌گیرد تشویق کرد و اعلام می‌کنم که یانوکوویچ هیچ دستورغیرقانونی را صادر نکرده است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: زمانی که مردم اوکراین از ما درخواست کمک کردند به خودمان این حق را دادیم که به کمک آنها برویم. ما معتقدیم و معتقد خواهیم بود که اوکراین نه تنها نزدیک‌ترین همسایه ما بلکه کشور برادر ماست. من به این نتیجه رسیده‌ام که ارتش اوکراین و روسیه از مرزهای متفاوتی حفاظت نمی‌کنند، هر دوی آنها در یک جهت هستند. ما معتقدیم که نباید در شرق اوکراین مداخله کنیم. ما نمی‌خواهیم دخالتی در این منطقه داشته باشیم اما اعتقاد ما بر این است که شهروندان اوکراین حق دارند خودشان آینده کشورشان را انتخاب کنند. استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه ماست اما ما حق انجام این اقدام را برای خود محفوظ می‌داریم.

پوتین افزود: شهروندان روسی مقیم در شبه جزیره کریمه طی ایام گذشته هدف اقدامات ناقض حقوق زیادی قرار گرفتند و باید همگان در اوکراین از حقوق برابر برخوردار باشند. ما تصمیم گرفته‌ایم که از منافع خود در شبه جزیره کریمه محافظت کنیم اما حتی یک گلوله نیز در این راه شلیک نشده است.

وی ادامه داد: اکنون چند کلمه‌ای درباره بازارهای اقتصادی می‌گویم، سیاست همواره تاثیراتی بر بازار داشته است اما این تاثیرات همواره موقتی بوده‌اند و این بازارها قبل از حوادث اوکراین نیز شاهد ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی بودند. در مورد نشست جی هشت سوچی باید بگویم که من با رهبران جهان مکالمات محرمانه داشته‌ام اما باید چیزهایی را علنا مطرح کنم. برای مثال من از شرکایمان می‌پرسم آیا فکر می‌کنید آنچه در لیبی، افغانستان و سوریه انجام داده‌اند پایه و اساس قانونی داشت؟ شرکای ما در آمریکا همواره می‌گویند که اهداف ژئوپلیتیک دارند و منافع ملی مطرح است و اگر کسی با موضع آنها موافقت نکنند بلافاصله می‌گویند یا با مایی یا علیه ما! اما موضع ما متفاوت است، ما کاملا براساس قانون کار می‌کنیم. این یک ماموریت انسان دوستانه است و هدفی برای دیکته کردن چیزی را نداریم اما اگر بدانیم حقوق انسان‌ها نقض می‌شود نمی‌توانیم ساکت بنشینیم. اگر شرکای ما به نشست گروه هشت در سوچی نیایند انتخاب خودشان است، ما همواره از آنها در سوچی استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: چند جمله در مورد تحریم‌ها، کسانی هستند که از برخی تحریم‌ها حرف می‌زنند و برخی درباره پیامدهای آن فکر می‌کنند به خصوص در دنیای مدرن که همه چیز و همه کس به یکدیگر ارتباط دارند. من تاکید می‌کنم تمامی تهدیدها علیه روسیه نتایج منفی خواهد داشت و خسارات و تبعات آن دوجانبه خواهد بود. روسیه در برابر اهانت به افراد بی گناه ساکت نخواهد نشست و حتی اگر روسیه تصمیم داشته باشد گزینه نظامی را اجرایی کند اقدامش قانونی است.

وی همچنین تاکید کرد که طرف مقابل از کودتای غیرقانونی در اوکراین حمایت می‌کند.

پوتین اطمینان داد: حضور نیروهای نظامی روسیه در کریمه تنها نیروهای دفاع از خود است نه سربازان ارتش روسیه. روسیه در نیروهای دفاع شخصی کریمه مشارکت ندارد. تنها نهاد قانونی در اوکراین پارلمان است. ما به دنبال الحاق احتمالی کریمه نیستیم، تصمیم گیری برعهده مردم محلی است.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره آغاز جنگ احتمالی گفت: چه کسی می‌تواند دستور به کشتار مردم خودش بدهد؟! اگر ما چنین تصمیمی را بگیریم تنها برای حفاظت از مردم اوکراین وارد عمل شده‌ایم. و تنها براساس قوانین بین‌المللی وار عمل خواهیم شد. من ترجیح می‌دهم که در مسائل داخلی هیچ کشوری مداخله نداشته باشم، نابود کردن ابزارهای همکاری بین‌المللی آسان است اما ساختن مجدد آنها کاری بسیار مشکل است. روسیه به دنبال جنگ با مردم اوکراین نیست.

رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین درباره یانوکوویچ تاکید کرد که ورود وی به روسیه تنها به دلایل انسانی پذیرفته شده است.

پوتین افزود: شرکای غربی ما در اوکراین بدون درک پیامدهای اقدامشان وارد عمل شدند، سیاستمداران اوکراینی به کاری عبث روی آوردند، ما باید به مردم احترام به قانون اساسی را آموزش دهیم. اقدام شبیه افراط گرایان پیامدهای منفی دارد. هیچ آینده سیاسی برای یانوکوویچ وجود ندارد. فراخوانی سفیرمان از واشنگتن اقدامی نهایی است اما ما در صورت لزوم این کار را انجام خواهیم داد. ما تنها می‌توانیم روابطی نزدیک با دولت اوکراین بعد از عادی شدن شرایط و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: من از کسانی که ادعای ایجاد قدرت موقت در اوکراین را دارند می‌پرسم چرا کشور را تقسیم کردید؟ آنها هرگز با مردم اوکراین مشورت نکردند. مردم باید احساس کنند که صدایشان شنیده می‌شود البته این به ما مربوط نیست! این تصمیم به عهده خود مردم اوکراین و پارلمان منتخب جدید است. تمامی مردم باید مورد مشورت قرار گیرند، باید رفراندوم برگزار شود. تماس با رهبری کنونی اوکراین به دلیل عدم حضور یک رئیس جمهوری منتخب در این کشور امکان پذیر نیست. هیچ شریک سطح بالایی برای تماس وجود ندارد. رئیس جمهوری در اوکراین نیست و هیچ انتخابات سراسری و قانونی انجام نشده است. سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌تواند افرادی را به اوکراین اعزام کند اما این مساله نیازمند گفت‌وگو با دیگر شرکاست.

رئیس جمهوری روسیه اظهار کرد: ما حاضریم اوراق قرضه بیشتری برای اوکراین بخریم اما شرکای غربی ما از ما خواستند این کار را انجام ندهیم و سعی کنیم با صندوق بین‌المللی پول و هماهنگی کی‌یف با یکدیگر همکاری داشته باشیم. شرایط اکنون متعادل است و باید به مردم شرق و جنوب اوکراین نشان دهیم که آنها در امنیت هستند و بخشی از روند سیاسی به شمار می‌آیند. اگر در اوکراین انقلابی رخ داده، باید دولت جدیدی در خاک این کشور شکل گیرد و ما هیچ توافقنامه‌ای با این دولت جدید امضا نکرده‌ایم.

پوتین همچنین گفت: اگر خانم تیموشنکو می‌خواهد به مسکو بیاید ما مخالفتی نداریم اگرچه وضعیت رسمی سیاسی وی همچنان نامشخص است.

وی در پایان تاکید کرد: "به اصطلاح انقلاب" اوکراین از پیش طراحی شده بود برخی واحدهای نظامی البته با دستورکارهای غربی کار خود را خوب انجام دادند اگر قدرتی قوی و پایدار در اوکراین بود هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد.

اوباما: روسیه در طرف اشتباه تاریخ است

از سو ی دیگر در ادامه واکنش‌ها به اقدامات روسیه در منطقه خودمختار کریمه، باراک اوباما گفت که مسکو با بسیج نیروها در این منطقه خود را در "طرف اشتباه تاریخ" قرار داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن همکاری‌های نظامی با روسیه را به حالت تعلیق درآورده و کنگره نیز به دنبال اعطای کمک یک میلیارد دلاری به اوکراین است.

اوباما گفت: گمان می‌کنم که جهان به صورت متحد این مساله را پذیرفته است که اقدامات اخیر روسیه، نقض تمامیت ارضی اوکراین و نقض قوانین بین‌المللی است.

وی تاکید کرد که در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرده است که در صورت ادامه "تراژدی فعلی"، واشنگتن هرگونه طرحی را از جمله در زمینه اقتصادی و دیپلماتیک بررسی می‌کند که نتیجه آن "انزوای روسیه" باشد.

اوباما در سخنان خود در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد که ادامه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین "گزینه پرهزینه‌ای برای روسیه" خواهد بود.

در همین حال، مقام‌های جدید اوکراین اعلام کرده‌اند که تعداد نیروهای روسی مستقر در کریمه به 16 هزار تن افزایش یافته است و دولت روسیه خواسته است که ناوگان‌های جنگی اوکراین تسلیم آنها شود.

با این حال شبکه خبری راشاتودی به نقل از وزارت دفاع روسیه این خبر را رد کرد و گفت که ضرب‌الاجلی اعلام نشده است.

پایگاه خبری هافینگون پست نیز گزارش داد که آمریکا در حال بررسی اجرای تحریم‌هایی روسیه است و سفر هیات پاراالمپیک را به مسکو لغو کرده است.

در همین راستا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه تعیین نشده است و کاخ سفید در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود است.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از دیدار روز سه‌شنبه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مادرید گفت که 28 کشور عضو اتحادیه اروپا "تدابیر هدفمند شده‌ای" را علیه مسکو اتخاذ خواهند کرد.

به گفته وی این اقدامات می‌تواند شامل لغو مذاکرات مقام‌های روسی درخصوص تسهیل صدور رویداد اتحادیه اروپا برای شهروندان روسی باشد.

رهبران جدید کی‌یف که به پشتیبانی غرب دلگرم هستند، امروز با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اوکراین دیدار می‌کنند. در نیویورک نیز نشست شورای امنیت سازمان ملل با درخواست روسیه تشکیل جلسه داد تا جزئیات بیشتری از موضع این کشور در قبال اوکراین مشخص شود.

کد N162338

وبگردی