آفتاب
تحولات آسیا/

هند سومین کشور خطرناک جهان/ مذاکرات اسلام آباد و دهلی برای بهبود تجارت مرزی

هند سومین کشور خطرناک جهان/ مذاکرات اسلام آباد و دهلی برای بهبود تجارت مرزی

بازداشت سه تروریست حمله کننده به ایستگاه قطار در چین، مذاکرات پاکستان و هند برای بهبود تجارت مرزی و خطرناک خواندن هند از جمله خبرهای مرتبط با قاره آسیا به شمار می رود.

چین

چاینا دیلی از بازداشت سه تروریست حمله کننده به ایستگاه قطار شهر کونمینگ در جنوب غرب چین خبر داد که در جریان آن 29 نفر کشته و 140 فرد دیگر زخمی شدند.

وزیر خارجه استرالیا و ژاپن نیز حمله افراد مسلح با قمه به ایستگاهی در جنوب چین را محکوم کرده و به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفتند.

مقامات شهر کونمینگ واقع در جنوب غرب چین می گویند حمله این مردان برنامه ریزی شده بوده است. بر این اساس در ساعت 21 دهم اسفند ماه به وقت محلی گروهی از مردان ناشناس با چاقو و سلاح سرد جمعیت حاضر در ایستگاه راه آهن مرکز ایالت یونان را مورد حمله قرار داده اند.

در پی این حمله پلیس وارد عمل شده و شماری از ضاربین را دستگیر کرده است. یک منبع آگاه به خبرنگار شینهوا گفت بیش از 60 نفر برای مداوا به مراکز درمانی انتقال داده شده اند که حال شماری از آنها وخیم است.

به گفته شاهدان عینی مردان مهاجم در حالی که پوشش سیاه به تن داشتند با قمه و چاقو به مردم حمله کرده و آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده اند. گفتنی است تحقیقات پلیس در این خصوص همچنان ادامه دارد.

تاجیکستان

خبرگزاری فرانسه از برگزاری جلسه شورای وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در روز 13 فروردین (3 آوریل) در شهر دوشنبه تاجیکستان با هدف گفتگو درباره چشم‌ انداز امنیت منطقه و نحوه فعالیت نهادهای دفاعی و همچنین توسعه همکاریهای سیاسی و اقتصادی در سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

ژاپن

به نوشته رویترز، سیاستمداران ملی‌ گرای ژاپن با اشاره به تشکیل تیمی برای بررسی شهادت زنان کره جنوبی قربانی برده‌ داری جنسی خواستار بازبینی عذرخواهی توکیو در سال 1993 از زنان آسیایی شدند که به عنوان برده جنسی در دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌ گرفتند.

سیاستمداران ملی‌ گرای ژاپن شهادت این زنان را که دولت ژاپن را نیز متهم کرده، "کاملا دروغ" خواندند.

هند

خبرگزاری هند از مذاکرات پاکستان و هند برای بهبود تجارت مرزی و بررسی راههای بهبود و توسعه تجارت مرزی در منطقه تحت مناقشه کشمیر در روز سه شنبه در دهلی نو خبر داد.

بر اساس گزارش روزنامه تایمز هندوستان، هند پس از عراق و پاکستان به عنوان سومین کشور خطرناک در جهان در نظر گرفته می شود که با بیشترین میزان انفجار بمب مواجه است.

بر این اساس بیش از 75 درصد از انفجارها در سراسر جهان در کشورهای عراق، پاکستان و هند روی می دهد. در سال 2013 بیش از 212 انفجار در هند روی داده که این میزان بیش از دو برابر میزان انفجارها در افغانستان بوده است.

همچنین در جریان حمله شبه نظامیان به یک خودروی پلیس در منطقه کشمیر دو پلیس کشته شدند.

پاکستان

پارلمان پاکستان همچنین حمله تروریستی به دادگاهی دراسلام آباد را که بر اثر آن 11 نفر از جمله یک قاضی و پنج وکیل کشته شدند، محکوم کرد.

دکتر عایشه ایسانی سخنگوی موسسه علوم پزشکی پاکستان اعلام کرد: شماری از افراد مسلح در داخل دادگاه منطقه اسلام آباد تیراندازی کرده و پس از آنکه نیروهای پلیس وی را محاصره کرده عامل انتحاری خود را منفجر کرد.

در همین حال یکی از شاهدان به شینهوا گفت: دستکم صدای شلیک پنج تا شش گلوله را در دادگاه شنیدم. یک شاهد دیگر نیز اعلام کرد که دو شبه نظامی که شالهای بلند بر تن داشته و تسلیحات و نارنجک های دستی در دست داشتند، وارد دادگاه شدند.

فیلیپین

وزارت کار فیلیپین همچنین از اتباع خود در اوکراین خواست تا در منازل خود باقی مانده، خویشتنداری خود را حفظ کرده، از اماکن عمومی بازدید نکرده و در تظاهرات شرکت نکنند.

میانمار

رئیس جمهوری میانمار در دیدار با نخست وزیر هند درباره گسترش روابط دوجانبه گفتگو کرد.

کد N162244

وبگردی