آفتاب

رهبر تبعیدی اویغورها: پکن منطقی با وقایع تعامل کند

رهبر تبعیدی اویغورها: پکن منطقی با وقایع تعامل کند

یکی از رهبران تبعیدی اویغورهای چین از دولت پکن خواست با حفظ آرامش به حمله تروریستی عده‌ای از افراد با چاقو در جنوب غرب چین که 33 قربانی داشت، پاسخ دهد و اویغورها را تحریک نکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ربیعه قدیر، رئیس کنگره جهانی اویغورها که یک سازمان متعلق به اویغورهای تبعیدی از چین است، اظهار داشت: اگر چین مسائلی که اقلیت بزرگ اویغورها با آن‌ها رو به روست را مورد رسیدگی قرار دهد می‌تواند تنش‌ها در سین کیانگ را کاهش دهد.

چین اعلام کرده شبه نظامیانی که به دنبال تبدیل منطقه سین کیانگ به منطقه مستقلی به نام ترکستان شرقی هستند را سرکوب خواهد کرد. اما دولت چین در عین حال پس از حمله روز شنبه در منطقه کونمینگ بر وحدت قومی تاکید کرده است.

قدیر در بیانیه خود به زبان انگلیسی گفت: در این زمان که تنش‌ها تشدید شده مهم است که چین به صورت منطقی با وقایع تعامل کند و به دنبال برانیگختن مردم اویغور به عنوان دشمنان کشور نباشد.

وی خاطر نشان ساخت: این حقیقت محفوظ است که مخالفت صلح آمیز علیه سیاست‌های سرکوبگرانه دولت در قبال اویغورها مشروع است بنابراین دولت چین نباید این انتقادات سازنده را با وقایع اول مارس تلفیق کند.

وی افزود: این کاملا حیاتی است که دولت چین اگر می‌خواهد تنش‌ها کاهش یابد با مسائل حقوق بشری پیش روی اویغورها که پر سابقه و رو به وخامت هستند تعامل کند.

انتهای پیام

کد N162151

وبگردی