آفتاب

اندونزی: شورای امنیت برای حل بحران اوکراین وارد عمل شود

اندونزی: شورای امنیت برای حل بحران اوکراین وارد عمل شود

کوالالامپور - ایرنا - وزیر امور خارجه اندونزی روز سه شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای حل بحران اوکراین وارد عمل شود.

به گزارش ایرنا، ˈمارتی ناتالیگاواˈ وزیر امور خارجه اندونزی در بیانیه ای با تاکید براین که مساله اوکراین بحران بین المللی به همراه داشته است، خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل برای حل این بحران شد.

وی گفت که برنامه سازمان ملل ممکن است شامل اعزام فرستاده ویژه دبیر کل این سازمان به مناطقی باشد که تحت تاثیر بحران قرار دارد.

مارتی همچنین از همه طرف های درگیر در بحران شبه جزیره کریمه خواست ضمن حفظ خویشتنداری، این بحران را مدیریت کنند. وی خواستار حل این بحران به روش های صلح آمیز شد.

وی گفت این بحران نه تنها حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را تهدید می کند، بلکه خطر افزایش تنش در روابط میان کشورها را بدنبال دارد.

در پی سه ماه ناآرامی در اوکراین اوایل هفته گذشته مجلس این کشور ویکتور یانکوویچ رییس جمهور را عزل کرد و آن کشور وارد دوران تازه ای از بحران سیاسی شد که آینده نامعلومی را در این منطقه ترسیم می کند.

روابط روسیه و اوکراین به عنوان دو همسایه تاریخی به دنبال سقوط دولت روسوفیل ویکتور یانکوویچ و سر کار آمدن نیروهای سیاسی غرب گرا متشنج شد.

تنش در مناسبات مسکو و کی یف به ویژه پس از اقدام اکثریت روس تبار ساکن کریمه در به دست گرفتن کنترل ساختارهای قدرت در این منطقه خودمختار و خودداری آنان از به رسمت شناختن حکومت جدید اوکراین وارد مرحله جدیدی شد.

مقام های روس تبار منطقه خودمختار کریمه خواستار کمک روسیه شدند و نهادهای قانونگذاری این کشور به پوتین رییس جمهور برای استفاده احتمالی از نیروهای نظامی در اوکراین چراغ سبز نشان دادند.

این اقدام واکنش تند کشورهای غربی را به دنبال داشت و آنها مجموعه ای از اقدامات تهدیدآمیز مانند اخراج روسیه از گروه 8 و مقابله به مثل نظامی علیه مسکو را مطرح کردند.

آساق**د.م**1611
کد N161990

وبگردی