آفتاب
عراقچی در جمع خبرنگاران:

تشریح دستور کار مذاکرات کارشناسی فردا/1+5 به تعهدات خود عمل کرده است

تشریح دستور کار مذاکرات کارشناسی فردا/1+5 به تعهدات خود عمل کرده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای گفت: دستور کار مذاکرات کارشناسی فردا ،موضوعات مربوط به بحث غنی سازی، رفع نگرانی های مربوط به اراک و همینطور بحث های صلح آمیز هسته ای با ایران است که نتیجه آن به مذاکرات دور آتی ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای کشورمان در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ در جمع خبرنگاران در پاسخ به  این پرسش که آیا در وزارت امورخارجه تنها به مذاکرات هسته ای توجه می شود و یا اینکه موضوعات جهانی مانند سوریه و آفریقا نیز مد نظر است، گفت: خیر، چنین چیزی صحت ندارد وزارت امورخارجه همه امور سیاست خارجی را به صورت همزمان پیش می برد موضوع فلسطین و موضوعات مختلف دیگر در دستور کار است و هیچ نقصانی ایجاد نشده است. پرونده هسته ای نیز مسیر خود را طی می کند و انشاالله ما همه موضوعات را دنبال می کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که چرا آقای اوباما چند روز پیش در مصاحبه خود میز مذاکراتی را به فیلم های وسترن تشابه دادند بیان کرد: من این مطلب را دقیق نخوانده ام ولی به نظر من خیلی مهم نیست ایشان هر تشبیهی که بخواهند می توانند به کار گیرند میز مذاکره محلی است که ما مذاکرات جدی برای تامین حقوق مردم ایران داریم که باید مسیر منطقی خود را طی کند. در چارچوب توافق ژنو مسیر مذاکرات ادامه می یابد و ما اجازه نمی دهیم که موضوعی فراتر از آن مطرح شود و یا زیاده خواهی هایی از زوایای مختلف صورت گیرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که طرف مقابل در برابر ایران که به همه تعهدات ژنو عمل کرده است تا چه میزان پایبند بوده و به تعهدات عمل کرده گفت: تعهداتی که بر اساس توافق ژنو در گام اول مربوط به طرفهای آمریکایی و اروپایی می شده است عمل شده، آنها دستورالعمل هایی را ارائه کرده و تحریم هایی را که باید بر می داشته اند، برداشته اند و در جایی که باید قوانین خود را اصلاح می کردند این کار را انجام داده اند و کانال های بانکی که باید نیز ایجاد شده است. اینکه در عمل گیرهایی وجود داشته باشد مواردی است که در کمیسیون مشترک رفع می کنیم ولی آنها به تعهدات خود عمل کرده اند. استفاده ای که ما باید از این رفع تحریم ها داشته باشیم مربوط به خودمان است که نهادهای ذیربط انجام می دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به تحولات اوکراین تغییری در زمان مذاکرات صورت خواهد گرفت بیان کرد از نظر ما این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارد اگر طرف اروپایی یا غربی درخواست چیزی را بکنند بررسی خواهیم کرد ولی تاکنون چنین درخواستی نشده است.

عراقچی در پاسخ به سئوال دیگری درباره زمان سفر خانم اشتون و اینکه آیا تغییری کرده است گفت: ایشان انشاءالله شنبه شب وارد تهران خواهد شد.

وی همچنین درباره حضور در مجلس خبرگان نیز گفت: من امروز صبح در اجلاس مجلس خبرگان در غیاب جناب آقای دکتر ظریف که در ژاپن هستند حضور پیدا کردم افتخار داشتم توضیحاتی در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته ای خدمتشان ارائه دهم و همینطور نظرات و دیدگاههای خبرگان محترم ملت را بشنوم و انشاالله در ادامه مذاکرات از دعای خیر آنها بهره مند شویم.

عراقچی اظهار داشت: با توجه به برنامه ای که داشتند شروع سخنرانی بنده ساعت 11 بود اما با توجه به جذابیت های بحث هسته ای تا وقت نماز طول کشید و قرار شد در جلسه بعدازظهر ادامه پیدا کند و خبرگان محترم در ادامه نظرات خود را ارائه می دهند و بنده هم اگر لازم باشد نکاتی را توضیح خواهم داد. به طور کلی امروز جلسه خوبی بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا درباره نشست های آتی و زمان و مکان آنها توافق شده است بیان کرد: ما در مورد نشست های بعدی به طور اصولی توافق کردیم که حداقل شش دور مذاکرات دیگر تا تیرماه که موعد گام اول است داشته باشیم. در مورد محل هر بار تصمیم می گیریم در مورد دور آتی مذاکرات تصمیم گرفته ایم که در وین برگزار شود. زمان هم تقریبا تنظیم است ولی اعلام نشده چرا که در دوره های بعدی ممکن است تغییراتی ایجاد شود اما زمان دور بعدی به طور مشخص 26 تا 29 اسفند قطعی شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای در ادامه درباره دیدارهای کاترین اشتون در ایران گفت: این دیدارها در حال تنظیم است دیدار با وزیرامورخارجه و رئیس جمهور قطعی شده است و دیدارهای دیگری نیز در حال تنظیم است که به موقع اعلام می شود.

عراقچی درباره مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 که از فردا آغاز می شود نیز گفت:  موضوعات مربوط به بحث غنی سازی و رفع نگرانی های مربوط به اراک و همینطور بحث همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران موضوعاتی است که کارشناسان قرار است از فردا روی آن بحث داشته باشند و نتیجه آن به دور بعدی مذاکرات ارائه می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که جلسه فردا 5 روزه خواهد بود بیان کرد: فکر می کنم حدود 4 روز  البته هر اندازه که نیاز داشته باشد ادامه می دهیم. احتمال بیش از تعداد روزهای جلسه شورای حکام نخواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای درباره تعداد کارشناسان همراه تیم مذاکره کننده بیان کرد: با توجه به اینکه بحث هایی که در این دور صورت می گیرد عمدتا هسته ای است تنها کارشناسان هسته ای حضور می یابند.

عراقچی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در این باره که رئیس جمهور امروز گفته است که توافق هسته ای  صورت خواهد گرفت و شما تا چه اندازه امیدوار هستید بیان کرد: بنده هم امیدوار هستم اگر چه ما به نیات طرف مقابل خوشبین نیستیم و با بدبینی مذاکرات را ادامه می دهیم. اینکه مذاکرات بخواهد به نتیجه برسد نیاز به حسن نیت و اراده سیاسی لازم در طرف های مقابل است که ما با بدبینی به آن نگاه می کنیم اما هیچگاه ناامید نبوده ایم. اصولا دیپلمات ها باید برای رسیدن به هدف امیدوار باشند.

وی  درباره صحبت های جان کری که گفته است ما ایران هسته ای را به هیچ وجه بر نمی تابیم اظهار داشت: منظور ایشان ایران دارای سلاح هسته ای است که خودمان زودتر از ایشان گفته ایم که بر نمی تابیم و اصلا قصد و نیتی در این رابطه نداریم.

کد N161873

وبگردی