آفتاب

نماینده پارلمان اروپا،خواستار عدم مداخله دولت ترکیه در قوه قضاییه شد

نماینده پارلمان اروپا،خواستار عدم مداخله دولت ترکیه در قوه قضاییه شد

آنکارا- ایرنا - خانم ˈ ریا اومن روژیتن ˈ نماینده پارلمان اروپا و مسوول تهیه گزارش ترکیه در این پارلمان ، خواستار عدم مداخله آنکارا در قوه قضاییه ترکیه شد.

به گزارش روزسه شنبه ایرنا،وی پس از رای گیری پارلمان اروپا در مورد گزارش ترکیه در گفت گو با خبرنگاران گفت :اکنون نمی توان سخن از استقلال قوه قضاییه در ترکیه به میان آورد.

وی ضمن درخواست از دولت آنکارا برای پایان دادن به مداخله در امور قوه قضاییه این کشور افزود:طبق توافقنامه کپنهاک ، قوه قضاییه در کشورهای اروپایی باید مستقل و بی طرف باشند.

روژیتن بااشاره به اهمیت استراتژیک ترکیه نزد اتحادیه اروپا گفت: ترکیه شریک استراتژیک اتحادیه اروپاست و با لحاظ رخدادهای اوکراین و روسیه ، حرکت همسوی ترکیه با اتحادیه اروپا و تلاش برای ایجاد صلح در منطقه بیش از هر زمان مورد نیاز است .

وی در پایان بر لزوم اصلاحات بیشتر در ترکیه تاکید کرد.

لازم به ذکر است گزارش پارلمان اروپا در مورد ترکیه که روز گذشته منتشر شد حاوی انتقادهای شدید از دولت آنکارا بدلیل مداخله در امور قوه قضاییه است.

در پی عملیات فساد مالی و ارتشا توسط پلیس و دادستانبول در 26 آذر ماه گذشته که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه ، دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه و برخی از فعالان اقتصادی شد ، دولت با انتساب این عملیات به جماعت گولن اقدام به برکناری شمار بسیاری از نیروهای پلیس و قوه قضاییه این کشور کرد.

دولت ترکیه همچنین لایحه تغییر ساختار شورای عالی قضات و دادستان ها را در مجلس ملی این کشور به تصویب رسید و قدرت این شورا را به وزیر دادگستری ترکیه منتقل کرد.

خاورم**2012** 230/1548
کد N161870

وبگردی