آفتاب

ظرفیت های سرمایه گذاری و تجارت کشور از زبان سفیر ایران در آذربایجان

ظرفیت های سرمایه گذاری و تجارت کشور از زبان سفیر ایران در آذربایجان

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن پاک آیین روز سه شنبه با اشاره به جایگاه ممتاز ایران در میان کشورهای جهان به لحاظ برخورداری از منابع و ذخایر طبیعی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر منابع عظیم نفت و گاز، دارای منابع و ذخایر غنی معدنی فراوانی است که بخش زیادی از آن هنوز بکر و دست نخورده است.

وی ارزش منابع معدنی شناخته شده ایران را حدود 700 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ایران جزو 10 کشور برتر معدنی جهان محسوب می شود و با اکتشافاتی که هم اکنون در دست انجام است، کارشناسان تخمین می زنند که ارزش منابع معدنی جمهوری اسلامی ایران افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

پاک آیین، پراکنده بودن ذخایر معدنی ایران در مناطق مختلف کشور را امتیاز مهمی برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در ایران توصیف کرد و گفت : این ویژگی، قدرت انتخاب بالایی را در اختیار سرمایه گذاران برای فعالیت های اقتصادی در هر نقطه ای از ایران که تمایل داشته باشند، قرار می دهد.

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران رتبه هفتم تولید مس در جهان، رتبه یازدهم سنگ آهن ، رتبه بیستم سرب و روی، رتبه بیست و ششم زغال سنگ رتبه پنجاه و هفتم طلا، رتبه نخست فولاد خام در خاورمیانه، رتبه ششم در آسیا و رتبه پانزدهم در جهان ، رتبه سوم تولید سیمان ،رتبه چهارم تولید کاشی و سرامیک در جهان را دارد.

سفیر همچنین به تنوع اقلیمی و آب و هوایی ، منابع ژنتیکی گیاهی، دامی و آبزیان، منابع پایه تولید مناسب (آب و خاک)، ظرفیتهای صادراتی و دانش فنی و تحقیقاتی کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت های بزرگ ایران در این بخش ها سبب شده است که کشاورزی ایران بتواند علاوه بر اینکه نیازهای غذایی کشور را تامین کند در 23 نوع محصول نیز جایگاه اول تا دهم دنیا را در اختیار داشته باشد .

وی با اشاره به ظرفیت های بزرگ کشاورزی و دامی ایران افزود: ایران در تولید میوه رتبه نخست خاورمیانه و شمال آفریقا را دارا ست و این بخش سهم قابل توجهی را در تامین اشتغال و صادرات غیرنفتی کشورمان ایفا می کند.

به گفته وی، ایران جزء 10 بازی گردان اصلی جهان در صنعت طیور است و از نظر تولید گوشت و مرغ در منطقه خاور میانه و آسیای مرکزی در رتبه نخست و پس از آرژانتین با تولید یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ، مقام نهم را به خود اختصاص داده است.

سفیر ایران در باکو افزود: ایران با تولید سالانه پنج میلیون تن سیب زمینی در رتبه چهاردهم تولید این محصول در جهان قرار دارد و سالیانه حدود 200 هزار تن از این محصول را به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر می کند.

2929

 

 

کد N161841

وبگردی