آفتاب

تدابیر ویژه امنیتی برای برگزاری جشن باستانی حوزه نوروز در کابل

تدابیر ویژه امنیتی برای برگزاری جشن باستانی حوزه نوروز در کابل

کابل- ایرنا - وزارت کشور افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد که تدابیر ویژه ای را برای تامین امنیت برگزاری جشن باستانی نوروز در کابل که رئیسان جمهور کشورهای همسایه و حوزه نوروز در آن شرکت خواهند کرد، اتخاذ کرده است.

به گزارش ایرنا، صدیق صدیقی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: برگزاری جشن نوروز امسال، با حضور رئیسان جمهور کشورهای همسایه و منطقه در شهرستان پغمان استان کابل برگزار خواهد شد.

صدیقی از برگزاری مراسم ویژه تجلیل از جشن باستانی نوروز در افغانستان با حضور رئیسان جمهور کشورهای حوزه نوروز و مهمانان خارجی ابراز خرسندی کرد.

صدیقی گفت: نیروهای پلیس تدابیر ویژه ای را برای برگزاری این جشن ملی اتخاذ کرده اند و در این خصوص جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

نوروز که هر ساله در نقاط مختلف افغانستان گرامی داشته می شود، در شهر مزار شریف در شمال این کشور با مراسم های ویژه ای همراه است.

مردم افغانستان از نقاط مختلف این کشور از دیر باز تاکنون در آغاز فصل بهار خود را به شهر مزار شریف می رسانند و در جوار بارگاه منسوب به مرقد امام علی (علیه السلام) جشن های نوروز را با بر افراشتن علم سخی در این مکان آغاز می کنند.

همزمان با برافراشته شدن علم سخی در مزار شریف، ۲۱ گلوله توپ نیز به رسم احترام شلیک می شود.

علم سخی در کابل، هرات و دیگر نقاط افغانستان نیز در روز اول سال نو برافراشته می شود.

زیارتگاه روضه مزار شریف تا ۴۰ شبانه روز پذیرای زائرانی است که از نقاط مختلف افغانستان به این شهر سفر کرده اند.

در روزهای چهارشنبه و شب های جمعه، ازدحام جمعیت در داخل و اطراف حرم منسوب به حضرت علی (ع) به بیشترین حد خود می رسد.

پوشیدن لباس های نو، تهیه هفت میوه، پختن سمنو، دید و بازدید از بزرگان و ریش سفیدان، رفتن به قبرستان ها و برگزاری مسابقات بزکشی از جمله آداب و رسوم مردم افغانستان در ایام نوروز است.

آساق/پ/ع.ن/1501
کد N161838

وبگردی